سازماندهی لازم برای کاهش حوادث کوهستان در جمعیت هلال احمر آغاز شده است

کرمانشاه - ایرنا- رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه سازماندهی خوبی در کشور برای مقابله با حوادث کوهستان در جمعیت هلال احمر آغاز شده است، گفت: از هیات‌های کوهنوردی استان‌ها انتظار می‌رود مسیرهای پرتردد و ایمن کوهنوردی در نقاط مختلف را با هدف کاهش حوادث و تلفات ناشی از آن، شناسایی، علامت‌گذاری و به مردم معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بابک محمودی روز شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه که با حضور استاندار و رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد اظهار کرد: افزایش حوادث کوهستان در طی سال‌های اخیر نشان دهنده استقبال مردم از طبیعت گردی بوده و ما باید به آن به عنوان یک فرصت نگاه کنیم.

وی اضافه کرد: اینکه مردم به طبیعت گردی و کوهنوردی تمایل پیدا کرده اند منظر خوب این قضیه است و ما باید خودمان را برای امدادرسانی در این گونه حوادث آماده کرده و از سویی دیگر با اطلاع رسانی های مختلف مردم را نسبت به خطرات این حوزه آگاه کنیم.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور تاکید کرد: سازوکار لازم را برای کمک رسانی در این حوادث باید به میزان زیادی ارتقا دهیم تا خدای نکرده کم کاری ما باعث نشود تا مردم از حضور در طبیعت دلزده شوند.

محمودی افزود: اگر بحث کوهستان را فدراسیون کوهنوردی برعهده گرفته و مسیرهای پرتردد را علامت گذاری و اطلاع رسانی لازم در این مورد صورت گیرد به طور قطع از میزان تلفات و حوادث به میزان زیادی کاسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در برخی از استان ها در مسیرهای کوهنوردی پرتردد، راهنما مستقر کرده‌اند که این موضوع آمار تلفات حوادث کوهستان را به طور چشمگیری کاهش داده است یادآور شد: این تجربه از سال گذشته در دماوند با استقرار راهنماهایی که فرد موظف است به طور اجباری از آنها استفاده کند سبب کاهش تلفات شده است.

محمودی با بیان اینکه با ایجاد یک فضای ایمن در کوهستان می‌توان مردم را بیشتر به سمت کوهنوردی ترغیب کرد، گفت: در استانی مانند کرمانشاه، کوه بیستون واقع شده که چهارمین توده سنگی بزرگ دنیاست و می‌تواند یک دانشگاه صخره‌نوردی برای علاقه مندان به این رشته محسوب شود.

وی با بیان اینکه به این ظرفیت نباید به عنوان یک تهدید نگریسته شود گفت: اگر تبلیغات مناسبی روی آن صورت گیرد، می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری، سنگنوردان زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کند و به تبع ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم محلی فراهم کند.

کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور

محمودی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوب کرمانشاه برای بحث امداد و نجات در غرب کشور از جمله فرودگاه و پایگاه هوانیروز افزود: براین اساس در نشست امروز چنانچه مصوب شود کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی حوادث و سوانح غرب کشور انتخاب شود تا در مواقع بحران، استان‌های همجوار خود را پشتیبانی کند.

وی ادامه داد: در این راستا در بحث تجهیزات و پایگاه هوایی کمک‌هایی را به این استان خواهیم داشت و از بالگردهایی که قرار است امسال خریداری شود، یک بالگرد را به کرمانشاه اختصاص خواهیم داد تا در زمان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، استان‌های همدان، لرستان، کردستان و ایلام را پشتیبانی کند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور یادآور شد: اگر زیرساخت‌های لازم از جمله تجهیزات ضد حریق انبارها و نیز یک آشیانه دیگر در فرودگاه کرمانشاه تامین شود، می‌توانیم سه تا چهار بالگرد دائمی را در این استان مستقر کنیم تا پشتیبانی لازم را در زمان وقوع آتش‌سوزی در حداقل زمان ممکن انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به خدمات ارایه شده به زائرین اربعین نیز افزود: سال گذشته در بحث امداد و نجات در مسیر تردد زوار اربعین، کرمانشاه از استان‌های موفق بود و این جمعیت یک پایگاه دائمی را نیز در مرز خسروی ایجاد کرد که اگر میزان استقبال از این مرز بالاتر رود، تجهیزات بیشتری را نیز در اختیار استان قرار می‌دهیم.

محمودی ادامه داد: امسال پیش بینی شده است در استان کرمانشاه توان ترابری این جمعیت به میزان ۲ برابر افزایش یافته و در بحث نیروی انسانی نیز به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha