واگذاری پارک‌های جنگلی به بخش خصوصی؛ گام بلند گلستان برای مردمی‌سازی اقتصاد

گرگان- ایرنا- واگذاری تفرجگاه‌ و پارک‌های جنگلی گلستان به بخش خصوصی پس از تاکید استاندار در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» سرعت گرفته تا تحقق آن، منجر به توسعه اقتصادی و رونق گردشگری نگارستان ایران شود.

به گزارش ایرنا، سالانه میلیون‌ها مسافر و گردشگر از استان گلستان عبور کرده و تعداد زیادی از آنان با حضور در تفرجگاه‌ها، اوقات خوشی را برای خود و خانواده رقم می‌زنند.

استان گلستان با توجه به مواهب طبیعی و خدادادی، ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد اما مراجعه به آمارها نشان می‌دهد حضور مسافران در تفرجگاه‌های استان آورده اقتصادی چندانی برای گلستان ندارد.

بر این اساس با تاکید استاندار گلستان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تفرجگاه‌ها و واگذاری آن از سوی منابع طبیعی از سال گذشته در استان گلستان کلید خورد اما پس از نامگذاری سال جدید به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، استاندار گلستان در نخستین جلسه شورای اداری در ششم فروردین ماه امسال، استفاده از ظرفیت مردم در حوزه اقتصاد را ضروری برشمرد و از اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خواست در چارچوب قانون، همه تفرجگاه‌های استان را به بخش خصوصی واگذار کند تا گردشگری رونق بگیرد.

با گذشت حدود یک ماه از تاکید استاندار گلستان، به سراغ مسوولان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان رفتیم تا در جریان آخرین اقدامات انجام‌شده در این حوزه قرار بگیریم.

رییس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: واگذاری پارک‌ و تفرجگاه‌های گلستان از سال ۱۴۰۲ با تاکید استاندار گلستان سرعت پیدا کرد و به نظر می‌رسد با اقدامات انجام‌شده در سال جاری دیگر هیچ پارک بلاتکلیف در استان گلستان نداشته باشیم.

واگذاری پارک‌های جنگلی به بخش خصوصی؛ گام بلند گلستان برای مردمی‌سازی اقتصاد

رسول مقسم افزود: ارائه خدمات به مسافران و گردشگران در پارک‌های جنگلی و حفاظت و نگهداری از آن نیازمند اعتبار است و از سویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اعتباری برای نگهداری و خدمات‌دهی در پارک‌های جنگلی ندارد لذا نمی‌تواند به مردم خدمات ارائه کند اما با واگذاری به شهرداری‌ها و بخش خصوصی این مشکل قابل حل است.

وی با بیان اینکه در استان گلستان پارک‌های جنگلی بیشتر به شهرداری‌ها و تعدادی هم به بخش خصوصی واگذار شد، خاطرنشان کرد: با تاکید استاندار گلستان، سال ۱۴۰۳ دیگر پارک جنگلی بدون مجری در استان نخواهیم داشت.

به گفته رییس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان؛ ۱۸ پارک جنگلی در استان وجود دارد که در حال حاضر پارک‌های جنگلی باغو، هزارپیچ، قرق، چهل‌چای، لوه، پارک جنگلی دست کاشت اینچه‌برون فاقد مجری و یا در مرحله عقد قرارداد هستند.

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه الگوی گردشگری گلستان گردشگری مبتنی بر طبیعت است، اظهار کرد: با وجود آنکه این استان از جاذبه‌های گردشگری متنوعی برخوردار است اما گردشگری مبتنی بر طبیعت در این گلستان غالب است و در این بین تفرجگاه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

مهدی سقایی به خبرنگار ایرنا گفت: نوع نگاه به تفرجگاه‌ها مهم است در واقع تفرج بخشی از گردشگری است اما همه گردشگری نیست لذا وجود تفرجگاه به تنهایی جاذب گردشگری نیست.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم تفرجگاه‌ها به مقصد گردشگری تبدیل شوند باید از نگاه تفریحی به این مکان‌ها دست برداریم و در کنار تفریح، جاذبه‌های مکمل دیگر وجود داشته باشد تا منجر به ماندگاری بیشتر مسافران و گردشگران شود، البته منظور ما از ایجاد جاذبه‌های مکمل در تفرجگاه‌ها و پارک‌های جنگلی به معنای آسیب به محیط زیست نیست بلکه جاذبه‌های جدید باید در چارچوب اکوتوریسم در تفرجگاه‌ها تعریف شود.

این استاد دانشگاه معتقد است؛ اکولاژ یا بوم‌کلبه یک مکان اقامتی منطبق با محیط زیست است و هر جایی که قابلیت ایجاد اکولاژ و تهیه بستر برای اقامت گردشگر را داشته باشد، می تواند سطح تفرجگاه را به سطح مقصد گردشگری افزایش دهد.

به گفته سقایی؛ تفرج به تنهایی نمی‌تواند در گردشگری استان گلستان تاثیر داشته باشد لذا مکان تفرجی باید به مقصد تفرجی تبدیل شود.

واگذاری پارک‌های جنگلی به بخش خصوصی؛ گام بلند گلستان برای مردمی‌سازی اقتصاد

گلستان از یک سو از پروژه‌های گردشگری مانند تله‌کابین و یا پارک‌های خصوصی در استان گلستان محروم بوده و از سوی دیگر عدم بهره‌برداری اصولی و درست از ظرفیت‌های گردشگری و تفرجگاهی برای اقامت و ماندگاری بیشتر گردشگران در استان موجب شده تا آن درآمد موردانتظار در حوزه گردشگری محقق نشود.

گردشگری گرفتار بروکراسی اداری

این استاد دانشگاه در این باره تاکید کرد: ما در حوزه گردشگری گرفتار بروکراسی اداری هستیم که این معضل، بین سه دستگاه اجرایی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط زیست در گردش است و این مساله همیشه به ضرر سرمایه‌گذار خصوصی تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه همیشه بین این سه دستگاه اجرایی از لحاظ مزایای بخشی تضاد منافع وجود دارد، گفت: وقتی سرمایه‌گذار اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند باید منفعت ببرد اگر برخلاف این مساله باشد در واگذاری‌ها موفق نخواهیم بود.

سقایی افزود: تجربه واگذاری تفرجگاه‌ها به بخش خصوصی نشان داده بروکراسی و تضادهای بخشی، دست سرمایه‌گذار را می‌بندند و به او اجازه نمی‌دهد ایده و خلاقیت منطبق با محیط را ایجاد کند و از آن سود ببرد، از سویی دیگر همین تضاد منافع موجب وضع قوانین دست و پاگیر شده که سرمایه‌گذار را دچار محدودیت کرده و به دنبال آن جریان مهم نقدینگی، سرمایه، کارآفرینی و غیره شکل نمی‌گیرد.

استاد دانشگاه به تجربه ناموفق تفرجگاه لوه گالیکش اشاره کرد و گفت: نگاه صرف منابع طبیعی به بحث تفرجگاهی نمی‌تواند بستر مناسبی برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم کند تا بتواند از سود حاصل از آن بهره‌مند شود.

وی با اشاره به این نکته که آلاچیق گردشگری همه جا وجود دارد و در قالب یک تفرجگاه هیچ جذابیتی ایجاد نمی‌کند، یادآور شد: سرمایه‌گذاری که در یک بازه بلندمدت این مکان را در اختیار گرفته سود چندانی از آن نمی‌برد به همین علت به مرور زمان به فعالیت‌هایی دیگر روی می‌آورد که هم به ضرر تفرجگاه تمام می‌شود و هم آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

واگذاری پارک‌های جنگلی به بخش خصوصی؛ گام بلند گلستان برای مردمی‌سازی اقتصاد

سقایی با تاکید بر اینکه در وهله نخست باید تضاد بخشی را برطرف کنیم، افزود: باید در آمایش بخش گردشگری پیشنهاد داده شود که در گام نخست سه دستگاه اجرایی به تفاهم برسند و یک شهر خدمات متناسب ارائه شود تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی بتواند از کنار این سرمایه‌گذاری سود ببرد.

این استاد دانشگاه بر ضرورت تعریف افق بالادستی تاکید دارد و معتقد است؛ باید در چارچوب اکوتوریسم پایدار که آسیبی به محیط زیست نمی‌رسد دست سرمایه‌گذار باز باشد تا در قالب سرمایه‌گذاری و مطالعات دقیقی که ارائه می‌دهد امکان سرمایه‌گذاری در چارچوب جاذبه‌های مکمل را داشته باشد.

سقایی مشارکت مردمی را به معنای مشارکت بخش خصوصی دانست و گفت: واگذاری تفرجگاه‌ها باید برای بخش خصوصی سود داشته باشد و در کنار آن اشتغالزا باشد.

به گزارش ایرنا، واگذاری خدمات مدیریت پارک‌ها و تفرجگاه‌های جنگلی شمال کشور به شهرداری‌ها و بخش های خصوصی از جمله طرح‌هایی است که عملیات اجرایی آن در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی کلید خورد و در بند ج و ماده ۱۴۷ آن آمده که دولت به علت کمبود نیروی انسانی و پاسخگو نبودن اعتبارات ملزم و مکلف شد که خدمات مدیریت پارک‌های جنگلی بخش‌های خصوصی(حقیقی و حقوقی) نهادهای عمومی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری واگذار کند.

استان مرزی گلستان بین ۲ قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد قرار دارد و هر ساله در ایام تعطیلات نوروز مسافران و گردشگران بی‌شماری از این مسیر گذر و یا بیتوته می‌کنند.

این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از جنوب با سمنان و از غرب با مازندران همسایه است و متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.

تپه‌ها، قلعه‌ها، مساجد زیبا، زیارتگاه‌ها، برج‌ها، کانون‌های شهری و روستایی تاریخی، کاخ‌ها، پل‌ها، معابر و گذرگاه‌های تاریخی، امام زاده‌ها و آرامگاه، دیوار دفاعی و آداب و رسوم، گوشه‌هایی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان گلستان است که در صورت سرمایه‌گذاری مناسب و به کارگیری شیوه‌های نوین تبلیغات می‌تواند نقش چشم‌گیری در جذب توریست داخلی و خارجی داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha