۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۷:۴۶
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85419844
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

روایت ۳۶۵ روز خدمت دولت در گلستان؛ گشودن دریچه‌ توسعه با اراده دولتمردان

گرگان- ایرنا- احیای خلیج گرگان، بازگشایی گره‌ کور و تحقق مطالبات چندین ساله مانند طرح گردشگری آشوراده و پتروشیمی، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، ارتقای شاخص‌های اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های راه، برق و مخابرات، بخشی از اقدامات سال ۱۴۰۲ دولت سیزدهم در گلستان است که توانست لبخند رضایت را بر لب مردم بنشاند

به گزارش ایرنا، نگاهی گذرا به تقویم توسعه‌ای نگارستان ایران در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد در این سال بخت با گلستانی‌ها یار بود و با همت دولتمردان، مسیر پیشرفت و توسعه در استان هموارتر از سال‌های گذشته شده است.

گلستان را به زیبایی و سرسبزی می‌شناسند، این استان هر چه قدر در ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری پُربار است اما برخلاف ظاهرش، سهم زیادی از توسعه و پیشرفت نبُرده و همیشه بار سنگین فقر و محرومیت روی دوش مردم این استان سنگینی می‌کند.

با استقرار دولت سیزدهم که با شعار تحول و محرومیت‌زدایی پا به میدان گذاشت ورق به نفع گلستانی‌ها برگشت و در نتیجه اقدامات دولتمردان، آوای خوش امید در این خطه شمالی به گوش رسید و در بسیاری از بخش‌ها دریچه‌های توسعه و پیشرفت گلستان با اراده دولتمردان گشوده شد.

تبدیل گلستان از معبر به مقصد گردشگری

استاندار: ورود مسافران نوروزی به گلستان چشم‌گیرتر از سال‌های قبل است

فروردین نویدبخش بهار و حضور مهمان نوروزی است، مسوولان در ابتدای سال با تشکیل ستاد خدمات سفر تمام تلاش خود را برای حضور گسترده مسافران انجام دادند به طوری که در نوروز پارسال، بیش از ۱۰ میلیون مسافر نوروزی و گردشگر از پروژه‌های گردشگری استان دیدن کردند.

به پاس تلاش‌های مسوولان در دولت مردمی، گلستان در نوروز ۱۴۰۲ از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شد و ماندگاری مسافر ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل افزایش داشت. همچنین ۳۱۷ هزار اقامت در مدت ۱۲ روز به ثبت رسید که ارائه این خدمات به مسافران جز با تلاش شبانه‌روزی مسوولان ستاد خدمات سفر قابل تحقق نبود.

مدیریت بحران آب در گلستان

مجوز شیرین‌سازی ۷۲ میلیون مترمکعب آب دریا برای گلستان اخذ شد

از دیگر موضوعاتی که در سایه پیگیری‌های دولتمردان رقم خورد مجوز شیرین‌سازی آب دریا است که پس از حدود سه دهه از طرح موضوع شیرین‌سازی آب دریای خزر و بلاتکلیفی آن در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته و تنها چند گام با اجرا فاصله دارد.

با وجود آنکه پارسال نسبت به سال‌های گذشته، گلستانی‌ها مشکلات کمتری در حوزه تامین آب آشامیدنی داشتند اما وابستگی شدید استان به منابع آب زیرزمینی برای تامین آب آشامیدنی مساله مهمی است که همواره می‌تواند مردم این خطه شمالی را با مخاطره قطعی آب رو به رو کند.

روایت ۳۶۵ روز خدمت دولت در گلستان؛ گشودن دریچه‌ توسعه با اراده دولتمردان

در سال‌های گذشته قطعی آب در برخی نقاط گرگان به ۲۳ ساعت نیز رسیده بود که مسوولان با همت جهادی و شبانه روزی توانستند تنش آب آشامیدنی را در گلستان را کاهش دهند اما برای حل پازل بی‌آبی در بلند مدت، انجام اقدامات مهمی مانند شیرین‌سازی آب دریای خزر و تکمیل سدهای نیمه‌تمام حائز اهمیت است.

از سویی دیگر دولت با تزریق ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در جریان سفر دوم رییس جمهور به گلستان برای تکمیل و آبگیری سد در حال ساخت نرماب مینودشت به این پروژه جان دوباره‌ای داد و گلستانی‌ها خوش‌بین هستند این پروژه چندین ساله در دولت سیزدهم به سرانجام برسد.

ساخت سد نرماب چهل چای مینودشت از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه سه هزار ۷۳۰ میلیارد ریال در قالب ۸۵ درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه سازندگی خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت بر روی رودخانه «نرماب» این شهرستان آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد اما طی این سال‌ها لنگ تامین اعتبار بود که با نگاه ویژه دولت و تخصیص اعتبار، تکمیل این پروژه سرعت گرفت.

تلاش برای ارتقای رفاه و معیشت گلستانی‌ها

افزایش چهاربرابری اعتبارات استان گلستان در دولت سیزدهم

با عبور از فروردین و رسیدن به ایستگاه اردیبهشت، مسوولان دغدغه رفاه و معیشت مردم را داشتند و در نتیجه اقدامات دولت مردمی، گلستانی‌ها سال ۱۴۰۲ در حوزه‌های مختلف، وضعیت بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه کردند.

در نتیجه اقدامات یک ساله مسوولان در استان، نرخ رشد اقتصادی استان از منفی پنج به مثبت ۳.۳ درصد رسید و رشد هشت درصدی در گلستان به ثمر نشست.

همچنین سرانه درآمد خانوار در گلستان پایین‌تر از میانگین کشور بود که در سال ۱۴۰۲ به ۵۲ درصد رسید. از سویی دیگر هدفگذاری دولتمردان سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۴۰ هزار میلیارد ریالی تا پایان دولت سیزدهم است که به گفته استاندار گلستان حجم سرمایه‌گذاری استان از مرز یک هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال عبور کرده است.

استاندار گلستان در حوزه صادرات غیرنفتی هدفگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری را در دستور کار خود قرار داد، براساس گزارش صنعت، معدن و تجارت گلستان، صادرات از گمرکات استان در ۱۱ ماهه سال قبل بیش از ۴۸۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل از نظر وزنی ۴۶ درصد و از نظر ارزشی ۳۹ درصد رشد داشته است.

و همچنین هدف‌گذاری گلستان برای صادرات سال ۱۴۰۲ استان، ۴۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بوده که با گذشت ۱۰۹ درصد از هدف وزنی و ۹۶ درصد از هدف ارزشی صادرات استان محقق شده است.

کور گره‌ای که با همت دولت باز شد

چند گام تا پایان انزوا و گوشه‌نشینی آشوراده

پایان بلاتکلیفی ۲ دهه‌ای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده دستاورد دیگر دولت مردمی در سال ۱۴۰۲ در گلستان بود، کور گره‌ای که سالیان سال به جان طرح گردشگری آشوراده افتاده بود با همت دولتمردان باز شد.

سالیان سال است که گلستانی‌ها از ظرفیت جزیره آشوراده بی‌بهره بودند و با وجود پیگیری‌های ۲۰ ساله در این خصوص اما هر دفعه چوب لای چرخ این طرح قرار می‌گرفت و به سرمنزل مقصود نمی‌رسید.

در نهایت با دستور رییس جمهور اجرای طرح ملی گردشگری در جزیره آشوراده آغاز شد و مسوولان استان با اجرای پروژه‌های مختلف با حفظ مسائل زیست محیطی در تلاش هستند که بتوانند این جزیره را به قطب گردشگری تبدیل کنند.

روایت ۳۶۵ روز خدمت دولت در گلستان؛ گشودن دریچه‌ توسعه با اراده دولتمردان

حل جدول قطعی برق

پایان خاموشی برق؛ وعده‌ای که دولت به گلستانی‌ها داد و به آن عمل کرد

یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم حل جدول قطعی برق بود، وعده‌ای که دولت داده بود و به آن عمل کرد، سال ۱۴۰۲ دیگر خبری از قطعی برق بی‌برنامه و ارائه جدول قطعی برق در گلستان نبود و با اتخاذ شده از سوی مسوولان، مردم بار دیگر رفاه در خدمات برق‌رسانی را لمس کردند، کاهش بارش‌ها و وقوع خشکسالی و به‌تبع آن افت تولید برق، گرمای زودرس و افزایش مصرف، کلید واژه‌ تکراری گلستانی‌ها در فصل گرمای سالیان اخیر بود که قطعی مکرر و کلافه‌کننده را به‌دنبال داشت اما برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌ لازم به‌عنوان بخشی از مصوبات سفر رییس جمهور، این استان را به روزهای نهایی قطعی برق و خاموشی نزدیک کرد.

در این مسیر دولت برای آنکه بتواند گلستان را از بحران قطعی برق نجات دهد نسبت به افزایش ظرفیت سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌آبادکتول اقدام کرده است.

گلستان در روزهای اوج مصرف به هزار و ۵۰۰ مگاوات برق احتیاج دارد در حالی که تولید این انرژی در استان به ۹۰۰ مگاوات می‌رسد از این رو مسوولان برای جبران برق مصرفی همیشه چشم به همراهی استان‌های همجوار داشتند که دولت برای رفع این مشکل نیز آستین همت بالا زد.

تکمیل فاز بخار نیروگاه علی‌آبادکتول با اعتبار پیش‌بینی شده ۴۵۰ میلیون یورو با اخذ مصوبه شورای اقتصاد، اخذ پروانه احداث از وزارت نیرو، انعقاد تفاهم‌نامه بین سهامداران نیروگاه، پیگیری انعقاد قرارداد EPC احداث با شرکت «مپنا» و مکاتبه صندوق توسعه ملی در خصوص بررسی طرح و تضامین برای پرداخت تسهیلات موردنیاز انجام شده و عملیات اجرایی پروژه در سفر دوم رییس جمهور به گلستان کلید خورد و با اجرای این پروژه، ظرفیت برق این نیروگاه به یک هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

پاک‌سازی لکه شوم خشکسالی از دامان خلیج گرگان

خلیج گرگان احیا و کانال آشوراده بازگشایی شد

یکی دیگر از دستاوردهای دولت در گلستان احیای خلیج گرگان است که توانست لبخند رضایت را بر لبان دوستداران محیط زیست به ویژه گلستانی‌ها بنشاند.

در سال‌های اخیر لکه‌های شوم پدیده خشکسالی به دامن خلیج گرگان هم رسید و عروس خزر در سایه مخاطره خشکسالی، دچار بحران بی‌آبی شده بود به طوری که استاندار سابق گلستان اعلام کرد اگر برای نجات این خلیج اقدام عاجل نشود در دو سال و نیم آینده یعنی پایان سال ۱۴۰۲ باید خشک شدن آن را به نظاره بنشینیم اما در نهایت همت جهادی دولت سیزدهم بر اراده طبیعت فائق آمد و این خلیج زیبا نجات یافت؛ اقدام موفقیت‌آمیزی که اخیرا نشریه آمریکایی ساینس هم به آن صحه گذاشت و اقدام دولت برای نجات تنها خلیج ایرانی خزر را تشریح کرد.

روایت ۳۶۵ روز خدمت دولت در گلستان؛ گشودن دریچه‌ توسعه با اراده دولتمردان

اقدام امیدبخش دولت سیزدهم در احیای خلیج گرگان باعث شد لایروبی کانال‌های آب‌رسان به این پهنه آبی، گلستان را از بحران‌ زیست‌محیطی بزرگ و فراگیر نجات داد.

اگر لایروبی خلیج گرگان اتفاق نمی‌افتاد وقوع بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، ریزگرد و دیگر بحران‌های زیست‌محیطی در گلستان قطعی بود و کانال چاپاقلی و آشور در سال ۱۴۰۲ به طور کامل بسته می‌شد و شهرستان‌های غربی استان چاره‌ای جز ترک شهر و دیار خود نداشتند.

پتروشیمی گلستان و تزریق امید به ۹۵ هزار گلستانی

پایان بلاتکلیفی سهامداران پتروشیمی گلستان

یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم بازگشایی گره پروژه مهم پتروشیمی بود، ۹۵ هزار گلستانی که سرمایه خود را در خطر نابودی می‌دیدند باور نمی‌کنند گره کور ۱۷ ساله به مهمترین پروژه عمرانی استان گلستان با همت جهادی مسوولان، دستگاه قضایی و مجمع نمایندگان حل شود اما این ماموریت غیرممکن در دولت سیزدهم اجرایی شد و دولتمردان توانستند گره‌های پتروشیمی را باز کنند.

سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی، اشتغال ‌مستقیم برای سه هزار نفر و تولید سالانه ۱.۷ میلیون تن اوره و آمونیاک بخشی از ثمرات راه‌اندازی پتروشیمی گلستان است که براساس برنامه عملیات اجرایی آن پس از ۱۷ سال در اردیبهشت پارسال رقم خورد.

بر اساس این تفاهم‌نامه هلدینگ خلیج فارس تمامی اقدامات لازم در فرایند افزایش سرمایه تحت نظارت فرابورس را اجرایی خواهد کرد و شرایط لازم برای اشتغال‌زایی مناسب در منطقه و به کارگیری نیروهای متخصص و فنی بومی را انجام می‌دهد.

روایت ۳۶۵ روز خدمت دولت در گلستان؛ گشودن دریچه‌ توسعه با اراده دولتمردان

با وجود آنکه گلستان در سال‌های گذشته با رشد اقتصادی منفی دست و پنجه نرم می‌کرد اما سال ۱۴۰۲ سال خوشی برای فعالان اقتصادی گلستان بود.

گلستان توانست به رشد هشت درصدی که استاندار آن را وعده داده بود برسد و مطابق اطلاعات مرکز آمار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رشد اقتصادی استان از منفی پنج به مثبت سه رسید که این رشد هشت درصدی بیانگر ارتقای رشد متوازن اقتصادی است.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان از ۳۷ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به افزون بر ۴۰ درصد رسیده و همسانی این رقم با میانگین کشوری ۴۱.۵ درصد، نیازمند اقدام‌هایی از جمله همکاری همه دستگاه‌های مرتبط است.

علاوه‌بر این، سرانه درآمد خانوار در گلستان پایین‌تر از میانگین کشور بود که در سال ۱۴۰۲ و پس از استقرار دولت سیزدهم، به ۵۲ درصد رسید، از سویی دیگر هدفگذاری دولتمردان سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۴۰ هزار میلیارد ریالی تا پایان دولت سیزدهم است که به گفته استاندار گلستان حجم سرمایه‌گذاری استان از مرز یک هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال عبور کرده است.

استاندار گلستان در حوزه صادرات غیرنفتی استان هدفگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری را در دستور کار خود قرار داد، براساس گزارش صنعت، معدن و تجارت گلستان، صادرات از گمرکات استان در ۱۱ ماهه سال جاری بیش از ۴۸۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۶ درصد و از نظر ارزشی ۳۹ درصد رشد داشته است

و همچنین هدف‌گذاری گلستان برای صادرات سال ۱۴۰۲ استان، ۴۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بوده که با گذشت ۱۱ ماه از سال قبل ۱۰۹ درصد از هدف وزنی و ۹۶ درصد از هدف ارزشی صادرات استان محقق شده است.

زخم کهنه‌ای که در دولت سیزدهم التیام یافت

تلاش دولت سیزدهم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و بهبود راه‌های گلستان

پروژه‌های نیمه‌تمام چندین ساله زخم کهنه‌ای بود که به جان پروژه‌های عمرانی گلستان افتاده بود. دولت سیزدهم در این بخش هم وارد عمل شد و تلاش خود را تعیین تکلیف و اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره گذاشت تا جایی که به گفته استاندار، اقدامات دولت در این بخش توانست گلستان را به کارگاه بزرگ عمران و آبادانی تبدیل کند.

در گلستان بیش از هزار و ۲۰۰ پروژه نیمه‌تمام شناسایی شد که دولتمردان در سال ۱۴۰۲، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد را در دستور کار خود قرار داده و در نتیجه تلاش‌های دولت تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام استان به ۸۰۰ مورد رسید.

دولت در ۲ سال گذشته بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی استان سرمایه‌گذاری کرد و یکی از موضوعاتی که این سرمایه‌گذاری را رقم زد سفر رییس جمهور به گلستان بود که این مساله حاکی از آن است دولتمردان برای کاهش فاصله عقب‌ماندگی گلستان جدی هستند.

استان گلستان در حوزه زیرساخت‌های جاده‌ای دچار برخی عقب‌ماندگی‌های تاریخی است که مدیران دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی، تلاش و اتخاذ تصمیمات عملیاتی، به دنبال حل اساسی این مشکلات با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و بهبود راه‌ها هستند.

گام‌های بلند دولت برای بهبود راه‌های گلستان

دولت سیزدهم ۵۴ هزار میلیارد ریال برای توسعه راه‌های گلستان هزینه کرد

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت تاکنون افزون بر ۵۴ هزار میلیارد ریال از محل منابع مختلف برای گسترش راه‌های این استان هزینه کرد و در مسیر تزریق این اعتبارات پرونده جاده مرگ برای همیشه بسته شد.

مسیر بندرترکمن- آق‌قلا که به سبب کم‌عرضی و باریکی به «جاده مرگ» معروف و همواره شاهد حوادث جاده‌ای بود در دولت سیزدهم تعریض و بهسازی شد و در سفر استانی رییس به بهره‌برداری رسید.

روایت ۳۶۵ روز خدمت دولت در گلستان؛ گشودن دریچه‌ توسعه با اراده دولتمردان

همچنین از مجموع ۹۵ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده گلستان، در دولت سیزدهم تاکنون ۳۴ نقطه رفع خطر شد.

اکتشافات گازی

وزیر اقتصاد: میدان نفتی هیرکانی در گلستان کشف شد+ فیلم

یکی از اخبار خوبی که امسال گلستانی‌ها از دولت شنیدند موضوع کشف میدان نفتی در گلستان بود، در عمق سه هزار متری زمین، میدان نفتی هیرکانی با حداقل ۲۷ میلیون بشکه ذخیره قطعی نفت در گلستان شناسایی شده و مورد تایید وزارت نفت قرار گرفت.

مسوولان و کارشناسان ابراز امیدواری کردند این موضوع به فرایند توسعه اقتصادی استان گلستان سرعت ببخشد.

رونق اقتصادی گلستان با راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون

ایجاد زیرساخت‌ منطقه آزاد اینچه‌برون؛ نقطه عطف کارنامه دولت در گلستان

ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد اینچه‌برون نقطه عطفی در کارنامه دولت در گلستان بود. ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی اینچه‌ برون گرچه در سال ۱۳۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان مورد موافقت قرار گرفت و در خردادماه سال ۱۳۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب و سپس راهی مجلس شورای اسلامی شد اما تصویب نهایی آن تا سال ۱۴۰۰ به درازا کشید.

هفتم آبان سال ۱۴۰۲ روز به یادماندنی برای مردم گلستان بود زیرا در این روز راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون از سوی «حجت الله عبدالملکی» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام و حسن ملک حسینی مدیر اجرایی این منطقه نیز به‌عنوان مدیرعامل آن معرفی شد.

روایت ۳۶۵ روز خدمت دولت در گلستان؛ گشودن دریچه‌ توسعه با اراده دولتمردان

راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری-صنعتی اینچه‌برون گلستان به اعتقاد کارشناسان از زیرساخت‌های اساسی برای توسعه و رونق اقتصادی استان خواهد بود و با تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز هزاران فرصت شغلی نیز برای جوانان و اهالی این استان شمالی ایجاد خواهد کرد.

گلستان؛ پیشتاز در زیرساخت فیبرنوری

۳۷ شهر استان گلستان به فیبرنوری مجهز شد

یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم توسعه شبکه فیبر نوری بود که در همین راستا اجرای پروژه ملی دسترسی منازل و کسب‌وکارها به شبکه فیبرنوری را برای رفع ریشه‌ای مشکل اینترنت ثابت در کشور، افزایش سرعت و کیفیت دسترسی در این بخش و آینده‌نگری به توسعه‌های پیش رو در کلید زد.

براساس برنامه وزارت ارتباطات، تا پایان دولت باید ۲۰ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار گیرند که در پایان برنامه هفتم توسعه این ۲۰ میلیون پوشش باید به ۲۰ میلیون اتصال برسد.

گلستان نخستین استانی است که همه شهرهای آن زیرپوشش فیبر نوری قرار گرفته و سرعت اینترنت آن تا ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

به گزارش ایرنا، گستره اقدامات و خدمات دولت سیزدهم طی یک سال گذشته برای مردم گلستان به ویژه مردمان محروم و مرزی استان بیشتر از آن است که بتوان در قالب یک یا چند گزارش آن را شرح داد با این وجود در این نوشتار سعی شد مهم‌ترین خدمات و اقدامات دولت در سال ۱۴۰۲ روایت شود.

دولت علاوه‌بر موارد مذکور در بخش‌های دیگر از جمله اشتغال، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، توسعه روستایی، احداث مسکن و امثال آن گام‌های ارزشمندی در گلستان برداشته و توانست ضمن جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌های تاریخی گلستان، مردم را به نظام مقدس جمهوری اسلامی امیدوارتر کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha