۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۱۲
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85443781
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

نگارستان ایران در یک قدمی تبدیل به «مقصد گردشگری»

۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۱۲
کد خبر: 85443781
نگارستان ایران در یک قدمی تبدیل به «مقصد گردشگری»

گرگان- ایرنا- اقدامات امیدبخش دولت سیزدهم در حوزه گردشگری، گلستان را به «مقصد گردشگری» نزدیک‌تر کرده و حال این خطه شمالی پس از تجربه حضور پرشمار گردشگران و افزایش ترددها در تعطیلات نوروزی و عید فطر، خود را آماده پذیرش مسافران در فصل تابستان می‌کند.

به گزارش ایرنا، هوای مطبوع و گاهی نم و مه صبحگاهی و منظره‌های زیبا از صدای موج‌های دریا با پرستوهایی دریایی گرفته تا کوهساران و آبشارهای زیبا و گل‌افشان‌های گمیشان در این روزهای بهاری، صحنه‌های ماندگاری را در گلستان رقم ‌زده که توانسته رغبت گردشگران را برای حضور و اقامت در این استان سرسبز دوچندان کند.

بهره‌مندی از وسیع‌ترین بافت تاریخی زنده شهری، برخورداری از آثار طبیعی و تاریخی منحصر به فرد در حوزه گردشگری، وجود بلندترین برج آجری دنیا و دیوار جرجان به عنوان طولانی‌ترین دیوار دست ساخت بشر بعد از دیوار چین، جنگل‌های سرسبز هیرکانی، پارک ملی گلستان، درازنو و میل رادکان تنها بخشی از جاذبه‌های بی‌نظیر گلستان در حوزه گردشگری است که توانسته این استان را به پایتخت اکوتوریسم ایران مبدل کند.

با وجود همه این ظرفیت‌ها، نبود زیرساخت و امکانات کافی در حوزه گردشگری، بسیاری از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد استان گلستان را از نگاه گردشگران داخلی و خارجی پنهان داشت و همین مساله نگارستان ایران را بیش از مقصد به محل عبور گردشگران مبدل کرده بود.

دولت سیزدهم پس از استقرار با شناسایی درست مساله، گره‌گشایی از طرح‌های زیرساختی و تحول‌آفرین بخش گردشگری استان گلستان را کلید زد که بازگشایی گره ۲۴ ساله «آشوراده تنها جزیره قابل سکونت دریای خزر» تنها یکی از اقدامات دولت در این بخش است که نشان از عزم جدی دولتمردان برای رونق صنعت اشتغالزا و تحول‌آفرین گردشگری در این خطه شمالی دارد.

پس از تعطیلات عید نوروز، گلستان در تعطیلات عید فطر نیز شاهد حضور مسافران، ازدحام خودرو و ترافیک در اماکن تفرجگاهی بود که این مساله بیانگر شور و شوق مسافران برای دیدن منظره‌های طبیعی و نقاط تاریخی و گردشگری استان است.

نگارستان ایران در یک قدمی تبدیل به «مقصد گردشگری»

در تعطیلات اخیر و به دنبال حضور پررنگ گردشگران در گلستان برخی از کسب ‌و کارها مثل صنایع دستی نیز مورد استقبال مسافران قرار گرفته و صاحبان این کسب و کارها بازار خوبی را تجربه کردند.

به گفته مسوولان استانی برخی تاسیسات گردشگری استان تا پایان خرداد برای پذیرایی از گردشگران رزرو شدند که این مساله نشان می‌دهد گلستان تا رسیدن به مقصد گردشگری فاصله زیاد ندارد، همچنین امسال بوم‌گردی‌ها رونق ویژه‌ای داشتند و گردشگران خارجی اقامت در بوم‌گردی‌ها را به هتل‌ها ترجیح دادند.

ثبت حدود ۵۰۰ هزار نفر شب اقامت در گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این باره به ایرنا گفت: تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت بر روی ورود و خروج مسافر در کشور از جمله گلستان تاثیر گذاشت با این وجود از ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ماه امسال که ستاد خدمات سفر فعال بوده حدود ۵۰۰ هزار نفر شب در تاسیسات گردشگری گلستان اقامت کردند.

محمدجواد ساوری ادامه داد: بیشترین اقامت ثبت‌شده در طرح نوروزی مربوط به اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی گلستان با ۷۱هزار و ۹۶۶ نفر شب اقامت معادل ۲۴درصد از مجموع اقامت استان بود.

گلستان از پیچ شناسانده شدن عبور کرد

ساوری در پاسخ به این پرسش که آیا گلستان به مقصد گردشگران تبدیل شده است، پاسخ داد: نمی‌توان گفت قطعا به مقصد گردشگران تبدیل شدیم اما تلاش‌های زیادی برای تحقق این هدف انجام شده و به مقصد شدن نزدیک شده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: امسال سوانح جاده‌ای منجر به فوت در گلستان کاهش ۶۵ درصدی داشته که نشان می‌دهد امنیت و ایمنی راه‌های گلستان بهبود یافته و از ۹۵ نقطه حادثه‌خیز استان، ۴۵ نقطه ایمن‌سازی شده است.

ساوری با بیان اینکه در طرح نوروزی جشنواره‌های مختلف پس از افطار در نقاط مختلف گلستان برگزار شد، گفت: همچنین نمایشگاه‌های صنایع دستی شاهد حضور پرشور گردشگران و مسافران بود که علاوه‌بر فروش محصولات صنایع دستی به فرصتی برای معرفی آداب و رسوم گلستانی‌ها به مسافرات تبدیل شد.

نگارستان ایران در یک قدمی تبدیل به «مقصد گردشگری»

رتبه هشتم گلستان در تعطیلات عید فطر

رییس پلیس راه گلستان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در تعطیلات نوروز و عید فطر، گلستان هشتمین استان کشور از لحاظ انباشت خودروهای مسافران در تعطیلات عید فطر بوده و بیشترین حجم مسافر نیز در محور تفرجگاهی خالد نبی به ثبت رسیده است.

محمود شهرکی با بیان اینکه در تعطیلات نوروز بیشترین وقوع تصادف عابر پیاده مربوط به مناطق مسکونی شرقی استان بود، افزود: نوروز سال گذشته هفت نفر عابر پیاده بر اثر تصادفات جان باختند که این آمار امسال کاهشی بود.

وی اضافه کرد: در طرح نوروزی ۸۹۵ دستگاه خودروی متخلف که ۲ تخلف همزمان داشتند به پارکینگ منتقل شدند، همچنین چهار هزار و ۲۰۸ دستگاه موتورسیکلت فاقد پلاک نیز اعمال قانون شدند.

رییس پلیس راه گلستان با بیان اینکه فوت ناشی از سوانح جاده‌ای در طرح نوروزی ۱۴۰۳ در گلستان کاهشی بوده است، گفت: در تعطیلات عید فطر ۲ نفر بر اثر سانحه رانندگی جان باختند.

به گزارش ایرنا، استان مرزی گلستان بین ۲ قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد قرار دارد و هر ساله در ایام تعطیلات نوروز مسافران و گردشگران بی‌شماری از این مسیر گذر و یا بیتوته می‌کنند.

این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از جنوب با سمنان و از غرب با مازندران همسایه است و متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.

تپه‌ها، قلعه‌ها، مساجد زیبا، زیارتگاه‌ها، برج‌ها، کانون‌های شهری و روستایی تاریخی، کاخ‌ها، پل‌ها، معابر و گذرگاه‌های تاریخی، امام زاده‌ها و آرامگاه، دیوار دفاعی و آداب و رسوم، گوشه‌هایی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان گلستان است که در صورت سرمایه‌گذاری مناسب و به کارگیری شیوه‌های نوین تبلیغات می‌تواند نقش چشم‌گیری در جذب توریست داخلی و خارجی داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha