ارتقای جایگاه دانشگاه‌های اصفهان در رتبه‌بندی آسیایی «تایمز» ۲۰۲۴

اصفهان - ایرنا - جایگاه دانشگاه‌های اصفهان در جدیدترین رتبه‌بندی آسیایی «تایمز» در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ارتقاء یافته است.

به گزارش ایرنا، موسسه جهانی تایمز در گزارش اخیر خود رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد که ۷۳ دانشگاه از ایران در آن حضور دارند و در میان آنها نام پنج دانشگاه از استان اصفهان به چشم می‌خورد.

پایگاه تایمز یکی از نظام‌های معتبر رتبه‌بندی بین‌المللی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی برای نخستین بار رتبه‌بندی دانشگاه های آسیایی را نیز انجام داد.

دانشگاه‌هایی که از شهر اصفهان در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴ حضور دارند شامل صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و اصفهان است که بررسی آمار و اطلاعات حاکی از ارتقای جایگاه این مراکز آموزش عالی در مقایسه با پارسال است.

این دانشگاه‌ها در میان مراکز آموزش عالی کشورمان که در رتبه‌بندی آسیایی تایمز حضور دارند به ترتیب رتبه‌های ۹، ۲۳ و ۳۳ را کسب کردند در حالیکه سال گذشته رتبه‌ آنها در جایگاه پایین‌تری قرار داشت.

دانشگاه صنعتی اصفهان که در رتبه‌بندی دانشگاه های آسیایی سال گذشته در بین دانشگاه های کشورمان در جایگاه ۲۹ قرار داشت در سال جاری با ارتقای ۲۰ پله‌ای به رتبه ۹ ارتقاء یافت؛ جایگاه این مرکز در بین دانشگاه های آسیایی نیز که در سال گذشته بین ۲۵۱ تا ۳۰۰ بود در سالجاری به ۱۳۳ بهبود یافت.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این رتبه‌بندی در بین دانشگاه‌های ایران در رده ۲۳ قرار گرفت در حالی که سال گذشته در رتبه ۳۶ بود؛ جایگاه این دانشگاه در میان مراکز آموزش عالی آسیا در سال جاری نیز بهبود یافت و از ۳۰۱ تا ۳۵۰ به ۲۵۱ تا ۳۰۰ رسید.

همچنین دانشگاه اصفهان با ارتقای ۱۸ پله‌ای، جایگاه خود را در میان دانشگاه‌های کشورمان در رتبه‌بندی تایمز بهبود داد و از رده ۵۱ در سال ۲۰۲۳ به رتبه ۳۳ در ۲۰۲۴ ارتقاء یافت؛ مرتبه این مرکز آموزش عالی در سطح آسیا نیز از ۴۰۱ تا ۵۰۰ در سال گذشته به ۲۵۰ تا ۳۰۱ در سالجاری بهبود یافت.

ارتقای جایگاه دانشگاه‌های اصفهان در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

در میان دانشگاه‌های استان اصفهان حاضر در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴ نام دانشگاه‌های کاشان و علوم پزشکی کاشان نیز به چشم می‌خورد؛ دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این فهرست در میان مراکز آموزش عالی کشورمان در رده ۱۶ قرار دارد در حالی که سال گذشته رتبه ۱۳ را در اختیار داشت.

دانشگاه کاشان نیز امسال در این رتبه‌بندی در میان دانشگاه‌های ایران در رده ۱۹ قرار گرفت که در مقایسه با پارسال یک پله صعود کرده است.

به گزارش ایرنا، رتبه‌بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۲۴، تعداد ۷۳۹ دانشگاه از ۳۱ کشور را دربردارد که ژاپن با ۱۱۹ و هند با ۹۱ دانشگاه، بیشترین تعداد را در این رتبه‌بندی دارند.

سهم ایران از نظر تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی تایمز آسیایی، ۷۳ دانشگاه است که حدود ۱۰ درصد دانشگاه ها را شامل می‌شود؛ تعداد دانشگاه های ایران حاضر در این فهرست در مقایسه با سال گذشته که ۶۵ بود، افزایش یافته است.

شاخص‌های ارزیابی در این رتبه‌بندی شامل آموزش، محیط پژوهشی، کیفیت پژوهش، چشم‌انداز بین‌المللی و ارتباط با صنعت است.

اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی، دومین استان دانشگاهی کشور به‌شمار می‌آید.

۱۸۳ موسسه فعال در حوزه‌های آموزش عالی، پژوهش و فناوری در استان اصفهان فعال است که از بین آنها ۱۱۸ موسسه شامل دانشگاه‌های دولتی، پردیس‌های فرهنگیان، مراکز و واحدهای پیام نور، مراکز جامع علمی و کاربردی، دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و غیردولتی و ۹ موسسه آموزش عالی آزاد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha