حضور پنج دانشگاه استان اصفهان در رتبه‌بندی جهانی «یورَپ»

اصفهان - ایرنا - پنج دانشگاه از استان اصفهان طبق جدیدترین گزارش نظام رتبه‌بندی «یورَپ» (URAP) در میان سه هزار موسسه آموزش عالی برتر جهان قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، نام ۷۱ دانشگاه ایرانی در گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی «نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد علمی» (URAP) به چشم می‌خورد که دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، صنعتی اصفهان، اصفهان، کاشان و صنعتی مالک اشتر در میان آنها قرار گرفتند.

یورَپ از نظام‌های رتبه‌بندی جهانی است که مؤسسه‌های جهان‌تراز را شناسایی و جایگاه آنها را در برابر یکدیگر ارزیابی می‌کند؛ شمار مقاله‌ها، استنادها و انتشارات، بهره‌وری علمی، تأثیر پژوهشی و همکاری جهانی ۶ شاخص کلیدی این نظام رتبه‌بندی برای ارزیابی مؤسسه‌های آموزش عالی است.

طبق جدیدترین گزارش یورپ، ۷۱ دانشگاه از ایران در این نظام رتبه‌بندی در میان سه هزار موسسه برتر جهان قرار گرفتند که تعداد آنها در مقایسه با ویرایش سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است.

حضور پنج دانشگاه استان اصفهان در رتبه‌بندی جهانی «یورَپ»

رتبه های اول تا سوم دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی متعلق به تهران، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی است که در سطح جهانی به ترتیب در رده ۲۳۱، ۲۷۷ و ۴۳۶ قرار گرفتند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و صنعتی اصفهان در این رتبه‌بندی در میان ۷۱ موسسه آموزش عالی کشورمان به ترتیب در رده های ۱۵ و ۱۶ قرار گرفتند و رتبه آنها در سطح جهانی ۷۷۲ و ۷۷۳ است.

دانشگاه‌های اصفهان و کاشان نیز در میان دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این فهرست به ترتیب در جایگاه ۲۶ و ۲۷ و صنعتی مالک اشتر در رده ۶۸ قرار دارند.

حضور پنج دانشگاه استان اصفهان در رتبه‌بندی جهانی «یورَپ»

بررسی امتیازهای دانشگاه های اصفهانی حاضر در رتبه‌بندی ۲۰۲۳ یورپ نشان می‌دهد که بالاترین نمره آنها در میان ۶ شاخص اصلی ارزیابی مربوط به شُمار استنادها و مقاله‌هاست.

بیشترین امتیاز کسب شده در بخش شمار مقاله‌ها و استنادها، بهره‌وری علمی و تاثیر پژوهشی در میان دانشگاه‌های اصفهانی مربوط به صنعتی اصفهان و در زمینه شمار انتشارات و همکاری جهانی متعلق به علوم پزشکی اصفهان است.

نگاهی به فهرست دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه‌بندی ۲۰۲۳ یورپ نشان می‌دهد که بیشترین تعداد موسسه‌ها پس از تهران مربوط به استان اصفهان است.

نظام رتبه‌بندی یورپ ( University Ranking by Academic Performance) توسط دانشگاه «صنعتی خاورمیانه» در ترکیه مدیریت و روزآمد می‌شود.

اصفهان بعنوان دومین استان دانشگاهی کشور ۱۹۹ موسسه آموزش عالی و پژوهشی فعال با جمعیتی افزون بر ۲۰۸ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی دارد.

همچنین این خطه بعنوان استان پیشتاز در عرصه علم و فناوری و با سهم ۱۰ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان، رُتبه دوم را در کشور دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha