ثبت ۷۳ مؤسسه ایرانی در رتبه‌بندی «آموزش عالی تایمز»/دانشگاه شریف در صدر ایستاد

تهران- ایرنا- «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۴ خود که در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شده، نام ۷۳ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های برتر جهان منتشر کرده است و دانشگاه صنعتی شریف رتبه نخست ملی را در این فهرست دارد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، بر پایۀ این گزارش، دانشگاه «صنعتی شریف» در جایگاه نخست ملی و ۳۵۰-۳۰۱ جهانی است. جایگاه دو مؤسسۀ ایرانی نیز با عنوان «reporter» گزارش شده است. مؤسسه‌هایی که رتبه جهانی آنها «reporter» است، آنهایی هستند که داده‌های خود را به مؤسسه آموزش عالی تایمز داده‌اند، ولی کمینه لازم برای به دست آوردن رتبه جهانی را نداشته‌اند. در ویرایش ۲۰۲۴ نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های مؤسسه آموزش عالی تایمز، روی هم، نام نزدیک به دو هزار مؤسسه از بیش از ۱۰۰ کشور جهان در فهرست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی ۶۵ مؤسسه از ایران در میان مؤسسه‌های برتر جهان (نزدیک به ۱۸۰۰ مؤسسه) جای گرفته بودند. در نمودار زیر، روند سالانۀ شمار مؤسسه‌های ایرانی دارای جایگاه در این نظام رتبه‌بندی گزارش شده است.

ثبت ۷۳ مؤسسه ایرانی در رتبه‌بندی «آموزش عالی تایمز»/دانشگاه شریف در صدر ایستاد

رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی «تایمز»، مؤسسه‌های پیشرو جهان را در پنج زمینۀ آموزش، چشم‌انداز جهانی، فضای پژوهشی، کیفیت پژوهش، و صنعت؛ بر پایۀ ۱۸ سنجه کمی ارزیابی می‌کند. روش‌شناسی سنجش و سنجه‌های ارزیابی نظام رتبه‌بندی تایمز نسبت به سال گذشته با تغییرهایی کلیدی همراه بوده است. در حالی که این نظام رتبه‌بندی تا سال گذشته از ۱۳ سنجۀ کمی برای ارزیابی بهره می‌برد، در ویرایش ۲۰۲۴، ۱۸ سنجه کمی به کار گرفته شده‌اند. کلیدی‌ترین تغییر در شاخص کیفیت پژوهش رخ داده است.

این شاخص که تا سال گذشته با عنوان «استنادها» مطرح بود و ۳۰ درصد امتیاز را به خود اختصاص می‌داد و سرانۀ استناد به هر عضو هیئت علمی در یک مؤسسه را محاسبه می‌کرد، در ویرایش ۲۰۲۴ به «کیفیت پژوهش» تغییر نام داده است و امتیاز سرانۀ استناد را به ۱۵ درصد از کل ارزیابی کاهش داده است. مانده امتیاز این شاخص (یعنی ۱۵ درصد دیگر) به سه سنجه توان پژوهشی، برتری پژوهشی، و نفوذ پژوهشی داده شده است.

بر پایۀ ویرایش ۲۰۲۴ میلادی نظام رتبه‌بندی «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، دانشگاه آکسفورد در جهان پیشگام است و دانشگاه‌های استنفورد، ام آی تی آمریکا، هاروارد، کمبریج انگلیس، پرینستون، موسسه فناوری کالیفرنیا، امپریال کالج لندن و دانشگاه برکلی کالیفرنیا در ادامه قرار دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha