۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85453793
T T
۱۴ نفر

برچسب‌ها

تغییر سیمای روستاهای البرز و مهاجرت معکوس

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵
کد خبر: 85453793
تغییر سیمای روستاهای البرز و مهاجرت معکوس

کرج - ایرنا- طرح هادی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی نقش اساسی در تغییر سیمای روستاها داشته و در این میان مناطق روستایی البرز تاکنون از مزایای این طرح برای بازآفرینی و زیباسازی محیطی خود و مهاجرت معکوس به خوبی بهره گرفته اند.

به گزارش ایرنا، استان البرز دارای حدود ۳۰۰ روستاست که با نگاه ویژه دولتمردان سیمای آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر تحول و آبادانی قرار گرفته است ؛اگر چه هنوز محرومیت به ارث مانده از گذشته می توان در سیمای بخشی از روستاهای این استان و سایر مناطق کشور مشاهده کرد اما عمران آبادانی درون زا و برون زا در بسیاری از روستاها جذابیتی خاص برای ماندگاری جمعیت ، مهاجرت معکوس و حتی اسکان خوش نشینان به وجود آورده است.

معابر سنگفرش و آسفالته روستایی در کنار بوستان ها و مراکز متعدد خدماتی موجب شده تا در دهه های اخیر زمینه برای جذب گردشگران در روستاهای البرز به ویژه مناطق خوش آب و هوا و کوهستانی البرز فراهم کند تا جائیکه امروز افزون بر نوسازی خانه های روستایی ، ویلاهای مجلل را نیز می توان دراین مناطق مشاهده کرد.

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

اینک به برکت بازنگری طرح هادی هر چند سال سیمای بسیاری از روستاهای البرز با پوست اندازی همراه است و تغییر و دگرگونی در حال تکرار است،در این میان روستاهای کوهستانی در مسیر آب و آبادانی بیش از سایر مناطق روستایی البرز جلوه گری می کنند و گردشگران را به دیدن جلوه ها فرا می خوانند.

با این وجود جاده گردشگری کرج – چالوس اگر چه بیشتر به خاطر تردد در مسیر بهشت شمال مورد توجه قرار دارد اما جلوه های زیبای روستایی در شیار های کوهستانی اطراف آن نهفته است که تاکنون کمتر پای گردشگران به آنها باز شده است.

دیدن سه جلوه بصری و شگفتی ساز

اوایبل هفته جاری سه روستای «جی» ،‌ «سیجان» و «گوراب» واقع درحاشیه جاده گردشگری کرج - چالوس به عنوان مقصد تور خبری برای اصحاب رسانه توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز تعیین شد.هدف این تور خبری معرفی بخشی از خدمات بنیاد مسکن البرز از سال ۹۲ تاکنون در بخشی از روستاهای البرز بود.

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

روستای گردشگری «جی» در بخش آسار اولین مکانی بود که خبرنگاران، عکاسان و فیلمبردان به ثبت صحنه های زیبای آن پرداختند. محیط روستا سنگفرش و سیمای خانه های آن با فناوری روز مطابقت داشت و کمتر اثری از خانه های کاهگلی و نمور در آن دیده شد.

پاکیزگی روستا شانه به شانه گل های سرخ و شکوفه های بهاری برای اصحاب رسانه جذاب و دیدنی بود.ساکنان روستا در محیطی آرام و زیبا به کار باغبانی مشغول بودند و از تور خبری برای معرفی روستای خود به عنوان یک هدف گردشگری استقبال کردند.

معابر سنگفرش ، پارک زیبا و محیط پاکیزه روستای جی از کارهای عمرانی توسط بنیاد مسکن با مشارکت روستائیان حکایت داشت.

روستای «جی» دارای ۸۰۰ نفر جمعیت ثابت و شناور است.

سیجان سلیزده دیروز گلستان امروز

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

مقصد بعدی تور خبری بنیاد مسکن استان البرز روستای سیجان در جاده کرج چالوس بود، این روستا تیرماه سال ۱۳۹۴ بر اثر یک بارش تندری باران به مدت زمان ۱۱ دقیقه خسارات فراوانی دید و هشت تن از گردشگران و ساکنان آن جان باختند ؛۱۰۰ دستگاه خود سبک وسنگین در این حادثه از بین رفت.

یادآوری صحنه های سیل و سیمای سیجان سال ۱۳۹۴ با بهار۱۴۰۳ بسیار متفاوت به نظر می رسید. (سیجان اینک حدود ۸۰۰ نفر جمعیت ثابت و شناور دارد)

بازسازی زیبای روستا در کنار بهسازی معابر آن نیازی به وصف حال نداشت اما محمد نظری ناظر عالی بنیاد مسکن البرز در توضیحی کوتاه گفت که برای مقابله با سیلاب ۷۰۰ متر مکعب دیوار سنگی در سیجان احداث شده است.

همچنین ۲ هزارو ۴۰۰ متر مربع بهسازی معابر دراین روستا صورت گرفته است.قسمت عمده اقدامات انجام گرفته در بخش ایمن سازی روستا است .

سیجان امروز نه تنها جلوه های آن زیباست بلکه در برابر حوادث طبیعی ایمن سازی و خانه های آن محکم شده است؛ اینک این امید را می توان داشت که سیجان نه تنها در برابر سیل بلکه برای تکانه های شدیدزلزله هم آمادگی دارد.

گوراب نگین کوهستان

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

روستای گوراب سومین مقصد ور رسانه ای استان البرز بود که زیبایی های بصری ،‌تاریخی و گردشگری روستا خبرنگاران را به وجد آورد. در ورودی گوراب ۲ درخت چنار کهنسال حدود ۱۰۰۰ ساله که به ثبت ملی رسیده است خودنمایی می کند.

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

معابر سنگفرش و وجود یک کوچه بسیار زیبا در این روستا مقابل درب قدیمی ساختمانی که تمام اطراف آن را گل زیبا پوشانده بود بسیار چشم نواز بود. معابر عاری از زباله در کنار لاله زارها بر زیبایی گوراب افزوده است .

گردشگران از گوراب به عنوان نگین کوهستان یاد می کنند؛ دیدن سیمای روستا موید این توصیف است. معابر گوراب از سال ۹۰ تا کنون چند بار بهسازی شده است.

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

اجرای ۲ هزار متر مربع سنگفرش و یک هزارو ۲۰۰ متر مربع آسفالت معابر از جمله اقدامات بنیاد مسکن است.

بخوانیم از اقدامات بنیاد مسکن

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

پایان این تور خبری با صحبت های مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز همراه شد که اعلام کرد: ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستاهای این استان تاکنون با مشارکت مردم و بنیاد مسکن نوسازی و مقاوم سازی شده است.

علی محمدی در حاشیه بازدید خبرنگاران از تعدادی از روستاهای حاشیه جاده کرج - چالوس افزود: در مجموع ۶۰ هزارو۵۰۰ واحد مسکونی روستایی در استان البرز وجود دارد که تاکنون ۳۹ هزارو۵۰۰ واحد آنها نوسازی و مقاوم سازی شده است.

وی ادامه داد: طرح نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی زیر نظر مهندسان ناظر و با استفاده از تسهیلات بانکی با بهره پنج درصد در استان البرز ادامه دارد و در تلاش هستیم تا افق ۱۴۰۷ بیشترین تعداد واحد مسکونی در مناطق روستایی استان را مقاوم سازی کنیم.

تامین زمین ۱۰ هزار واحد مسکونی برای مهاجرت معکوس

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اهتمام وزارت راه وشهرسازی به موضوع مهاجرت معکوس به روستاها گفت : بر این اساس زمین مناسب درمناطق روستایی استان برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده که پس از تصویب در شورای مسکن استان عملیات ساخت این واحدهای مسکونی آغاز می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در تلاش هستیم تا با تامین زمین و ساخت مسکن مناسب ، توسعه روستاهای البرز را سرعت ببخشیم.

صدور سند برای ۲۴ هزار واحد مسکونی روستایی

محمدی به اهمیت صدور سند برای واحدهای مسکونی روستایی اشاره کرد و افزود: تاکنون برای ۲۴ هزار واحد مسکونی روستایی و سه هزارو۷۰۰ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان سند ثبتی صادر شده و اکنون در تلاش هستیم که طرح صدور سندثبتی برای املاک روستایی و شهرهای کم جمعیت استان البرز را شتاب بخشیم .

تهیه طرح هادی برای ۲۴۷ روستا

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

محمدی با بیان اینکه اکنون ۲۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان البرز وجود دارد ، گفت : از این تعداد ۲۵۰ روستای آنها قابلیت تهیه طرح هادی را دارند که این طرح برای ۲۴۷ روستا تدوین و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: طرح هادی با چشم انداز ۱۰ ساله انواع خدمات و کاربری ها را در روستاها پیش بینی می کند و طرح توسعه روستاها بر اساس این طرح پیش می رود.

مدیرکل بنیاد مسکن البرز افزود: ۱۱۹ پروژه عمرانی با صرف ۲ هزارو۸۹۰ میلیارد ریال طی سال گذشته در زمینه تامین نیازهای خدماتی و عمرانی در روستاهای استان البرز اجرا شد و در مجموع تاکنون در ۸۹ درصد روستاهای دارای طرح هادی البرز پروژه های عمرانی اجرا شده است.

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

وی ، بهسازی معابر ، جدولگذاری، آسفالت و زیبا سازی محیطی را از جمله اقدامات در اجرای طرح هادی نام برد و بیان کرد: تامین قیر رایگان برای بهسازی معابر روستایی از جمله اقداماتی است که با اهتمام بنیاد مسکن و حمایت دولت در البرز به خوبی پیش می رود.

محمدی افزود : بازنگری طرح هادی در ۱۱۵ روستای استان البرز طی سه سال گذشته انجام شد و امسال نیز اعتبار لازم برای بازنگری این طرح در ۳۲ روستای دیگر تامین شده است که البته باید به ۴۹ روستا تا پایان سال برسد.

ساخت هشت هزارو۵۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در روستاها

محمدی به اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای البرز اشاره کرد و افزود: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون ساخت هشت هزارو ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی استان در قالب طرح نهضت ملی به اجرا درآمده است.

ساخت یک هزارو۸۰۰ واحد مسکونی محرومان در البرز

مدیرکل بنیاد مسکن استان البرز گفت : در بخش مسکن محرومان اکنون نیز یک هزارو۸۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی استان البرز در دست ساخت داریم.

روستا و بومگردی محور گردشگری البرز

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز می گوید که گردشگری روستا محور با توسعه بومگردی ، ساخت مراکز پذیرایی ، سلامت و تفریحی در روستاهای این استان در حال رونق شکل گیری است.

رحیم خاکی افزود: بیشتر روستاهای استان البرز از جاذبه کافی برای جذب گردشگران برخوردار هستند ضمن آنکه روستای برغان این استان به عنوان اولین روستای گردشگری کشور شناخته شده است.

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

وی اظهار کرد: اکنون حدود ۸۰ طرح خدمات گردشگری در استان البرز در دست ساخت و اجرا است که بیشتر آنها در مناطق روستایی مجوز فعالیت گرفته اند.

خاکی ادامه داد: رونق گردشگریی روستایی افزون بر درآمد زایی برای روستائیان به مهاجرت معکوس می انجامد.

اکنون ۶۰ روستای استان البرز هدف گردشگری قرار دارند.

برخورداری روستاها از خدمات زیربنایی

تامین امکانات زیر بنایی شامل آب ، برق ، گاز ، تلفن ، اینترنت ، مراکز آموزشی ، درمانی ، فرهنگی و رفاهی به عنوان مهمترین نیازها در سال های اخیر به ویژه دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته به طوریکه افزون بر این زیر ساخت ها ، امکانات لازم نیز جهت جذب گردشگران در حال توسعه است.

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

اکنون هر چند بخشی از روستاهای استان البرز با مشکل کم آبی مواجه هستند اما طرح جهادی از سال گذشته با هدف تامین آب پایدار و بهداشتی با کمک قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و آبفا در ۱۵۵ روستای استان در دست اقدام گرفته و مراحل تکمیلی را می گذراند.

حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان البرز در روستاها زندگی می کنند و سال گذشته با اهتمام دولت سیزدهم ۱۵۰ روستای استان از نعمت گاز بهره مند شدند و اکنون حدود ۹۸ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شبکه سراسری گاز قرار دارند.

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

تمام روستاهای استان از مراکز بهداشتی درمانی و آموزشی بهره مند هستند ضمن آنکه با همکاری بسیج سازندگی سپاه ، بنیاد مسکن ، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، بهزیستی و سایر دستگاه های اجرایی طرح های مختلفی برای اشتغالزایی روستائیان به اجرا درآمده تا روستائیان بتوانند به لحاظ معیشتی نیازهای خود را تامین و در بخش تولید و کمک به اقتصاد کشور نقش آفرینی کنند.

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

تاکنون طرح های مختلفی مانند گلخانه ، پرورش طیور محلی ، زنبور عسل ، صنایع دستی ، فرآوری محصولات باغی و کشاورزی ودامی در روستاهای استان البرز ایجاد شده است هرچند روستاهای استان به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی از زمینه لازم برای رشد و توسعه بیشتر برخوردار هستند.

تغییر سیمای روستاهای البرز /  مهاجرت معکوس

بنا به گفته کارشناسان امور اجتماعی ، اکنون توسعه روستاها در استان البرز موجب شده تا روند مهاجرت معکوس از شهرها به مناطق روستایی استان شتاب گیرد و زمینه برای گردشگری در این روستاها فراهم شود.

با اینکه بخش زیادی از روستاهای البرز در سایه اجرای پروژه های طرح هادی با دگرگونی مواجه شده اما در زمینه معرفی و جذب گردشگران باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha