۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85450355
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رنج جانبازان و معلولان زنجانی از نبود زیرساختهای ورزشی

زنجان - ایرنا - بیش از ۱۸ هزار جانباز و توان یاب زنجانی نیازمند برنامه ریزی و زیرساختهای مناسب ورزشی هستند تا بتوانند با تقویت استعدادها و توانمندیهای خود در میادین داخلی و بین المللی افتخارآفرینی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،توسعه ورزش های همگانی و قهرمانی در یک جامعه به شکوفایی استعدادهای ورزشی در گروه های مختلف منجر می شود و بسیاری از آسیب ها و معضلات اجتماعی را رفع می کند.

ورزش جانبازان و معلولان نیز از جمله ورزش های مهم و ضروری است که با اهداف مختلف از جمله بازتوانی و تقویت جسمانی این قشر و ارتقای روحیه نشاط و شادابی و جلوگیری از انزوای آنها در جامعه دنبال می شود.

پژوهش های انجام شده نشان داده است که ترویج ورزش در میان جانبازان و معلولان که حدود ۱۰ درصد جمعیت هر جامعه ای را تشکیل می دهند، موجب تقویت توانمندی های دیگر این قشر و افزایش اعتماد به نفس،‌ امید به زندگی و استقلال در پرداختن به امور شخصی و زندگی اجتماعی آنها می شود.

توسعه ورزش جانبازان و توان یابان تاثیر مثبت در زندگی فردی آنها و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تحمیل هزینه های مادی و معنوی بر جامعه دارد.بر همین اساس اهمیت ورزش جانبازان و توان یابان نه تنها کمتر از ورزش افراد سالم نیست بلکه در ابعاد گسترده‌تر، از حساسیت بالایی نیز برخوردار است که هم در سطح زندگی فردی آنها تاثیر می گذارد و هم در حالت کلی‌تر می تواند از بسیاری آسیب های اجتماعی بکاهد و از تحمیل هزینه های مادی و معنوی بر جامعه جلوگیری کند.

فدراسیون ورزشهای معلولان که در سال ۱۳۵۸ تاسیس شد و تا قبل ‌از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت کمیته‌ای غیرفعال زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی محدود به شرکت مسوولان در گردهمایی‌های بین‌المللی بود با شروع جنگ به نام فدراسیون معلولین و جانبازان و شهریور سال گذشته به فدراسیون ورزشهای جانبازان و توان یابان تغییر نام داد که با توجه به حضور قشر ورزشکار جانباز و معلول در ۹ پارا المپیک و هشت بازی‌های پاراآسیایی و کسب بیش از یک هزار مدال در طی ۴۵ سال فعالیت، به اندازه‌ تاریخ ورزش ایران افتخارآفرینی و کسب مدال کرده است.

رنج جانبازان و معلولان زنجانی از نبود زیرساختهای ورزشی

در استان زنجان نیز بیش از ۱۸ هزار جانباز و توان یاب نیازمند برنامه ریزی و زیرساختهای مناسب ورزشی هستند تا بتوانند استعدادها و توانمندی های خود را تقویت کنند و در میادین داخلی و بین المللی نیز افتخار آفرین باشند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از آخرین وضعیت هیات ورزش های جانبازان و توان یابان استان زنجان با طیب یوسف امیری رییس این هیات گفت و گو کرده است.

ایرنا: سال گذشته بر هیات ورزش های جانبازان و توان یابان استان چگونه گذشت؟

این هیات به لحاظ فعالیت های ورزشی یکی از هیات های بسیار موفق هم در اعزام ورزشکاران به مسابقات و هم دعوت ورزشکاران به تیم ملی بود و در مجموع روزهای خوبی برای این هیات رقم خورد.

۹ نفر از ورزشکاران در مسابقات پاراآسیایی حضور یافتند و سهم این هیات از ۱۹ ورزشکار اعزامی به مسابقات پارا آسیایی ۹ ورزشکار بود که در نهایت از چهار مدال کسب شده نیز ۲ مدال از سوی ورزشکاران این هیات بود.

سال گذشته ۹ مدال آسیایی و قهرمانی کشور در دفتر افتخارات هیات ورزش جانبازان و توان یابان استان ثبت شد و با شرکت در مسابقات قهرمان کشوری دو و میدانی جوانان نیز پنج مدال کسب کردیم.

رنج جانبازان و معلولان زنجانی از نبود زیرساختهای ورزشی
ایرنا: این هیات چه برنامه هایی برای سال جدید دارد؟

سال گذشته تمرکز بیشتر این هیات در استعدادیابی به خصوص ویژه بانوان بود که از سوی فدراسیون هم ابلاغ شده است.

در تمام شهرستان های استان استعدادیابی اولیه انجام شد که امسال نیز این برنامه پرفروغتر دنبال خواهد شد.

برای تحقق برنامه های تدوین شده در این خصوص همکاری و تعامل اداره کل آموزش و پرورش ضروری است چراکه در زمان حاضر آمار جامعی در این خصوص نداریم و نمی توانیم در همه مدارس حضور داشته باشیم.

استعدادیابی توان یابان از میان معلولان جسمی که به طور معمول در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند نیازمند همکاری آموزش و پرورش است.به طور معمول معلولان ذهنی در مدارس مشخصی تحصیل می کنند اما معلولان جسمی به طور پراکنده در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند به همین دلیل تاکنون نتوانستیم به لیست مشخصی از این قشر دانش آموزان برسیم و استعدادیابی انجام دهیم.

در مدارس عادی نیز به رغم مکاتبات انجام شده تاکنون نتوانسته ایم همه این دانش آموزان را شناسایی کنیم و این درحالی است که با ارایه آموزش های لازم می توان قهرمانانی را از بین این افراد پرورش داد و علاوه بر آن ورزش همگانی را نیز برای ارتقای سطح سلامت بین این افراد ترویج و نهادینه کرد.

امسال همچنین تمرکزی نیز در برگزاری دوره های مربیگری و داوری خواهیم داشت چراکه در این خصوص نیز کمبود داریم و در هر رشته یک یا ۲ نفر مربی و داور فعال هستند.

از اول سال پنج نفر از هیات فوتبال هفت نفره ما به اردوی تیم ملی دعوت شدند که با توجه به شرایط سخت تمرین، این تعداد نفرات راه یافته به تیم ملی هم خوب است.

یک مربی و ۲ ورزشکار نیز از رده نوجوانان به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

رنج جانبازان و معلولان زنجانی از نبود زیرساختهای ورزشی
ایرنا:‌ اوضاع زیرساختهای موجود برای ورزشهای تحت پوشش این هیات چگونه است؟

متاسفانه در استان واقعا کمبود داریم؛ بیشتر تلاش ها در این راستا به درهای بسته می خورد حتی برخی دستگاه ها گاه سنگ اندازی هایی می کنند درحالی که قانون در همه استانها یکی است و باید به طور یکسان عمل شود ولی متاسفانه در زنجان شاهد برخی سختگیری ها هستیم.

همه دستگاهها باید در حد توان خدماتی را به جامعه ورزش جانبازان و توان یابان ارایه دهند، در حال حاضر ایاب و ذهاب این ورزشکاران به سختی انجام می شود و مشکلات بسیاری در این امر داریم.

در شهرستان ابهر سال قبل از چهار دستگاه خودروی ون خریداری شده توسط شهرداری یک دستگاه به این هیات اختصاص یافت اما در مرکز استان از ۳۰ وسیله نقلیه خریداری و نوسازی شده توسط شهرداری حتی یک دستگاه هم به هیات ورزش جانبازان و توان یابان تخصیص داده نشد.

ایرنا: برای رفع مشکلات ورزشکاران این هیات چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در خصوص حمایت از ورزش جانبازان و توان یابان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم که بالاتر از بخشنامه است و در این رابطه باید اداره کل بازرسی ورود پیدا کند تا بودجه ای به این منظور از سوی دستگاههای مکلف شده در این شورا، تخصیص یابد.

فعالان ورزشی تحت پوشش این هیات اغلب از طبقه محروم جامعه هستند و برای تامین بودجه لازم برای این فعالیتها مشکل دارند.

ورزشهای این هیات کاملا رایگان است و ریالی از ورزشکاران دریافت نمی شود و در اعزام ها نیز به آنها کمک می کنیم در حالیکه از ورزشکاران دیگر رشته ها شهریه دریافت می شود.

این هیات نیازمند حمایت است تا بتواند توان یابان را از خانه به ورزشگاه بیاورد و سطح توانایی جسمی و نشاط روحی آنها را با فعالیت های ورزشی ارتقا دهد.

تامین هزینه های مالی این هیات بدون حمایت و تنها از عهده اداره کل ورزش و جوانان و هیات خارج است و این امر نیاز به همراهی مسوولان دارد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۱ دستگاه موظف به حمایت از ورزش جانبازان و توان یابان هستند.شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۱ دستگاه را موظف به حمایت از این ورزشکاران کرده است اما متاسفانه نتوانستیم ریالی کمک از این دستگاه ها دریافت کنیم.

از همه سازمان ها انتظار کمک نقدی نداریم و برخی‌ از دستگاهها با اقدامات تبلیغی، ترویجی و حمایت معنوی می توانند کمک حال این هیات باشند.

نبود اعتبار موجب شد پارسال تیم بسکتبال با صندلی چرخدار استان بعد از چندین سال حضور مستمر در لیگ برتر کشور، مجبور به انصراف از حضور در رقابت ها شود در حالیکه هر سال ما هم میزبان بودیم و هم اعزام داشتیم.

رنج جانبازان و معلولان زنجانی از نبود زیرساختهای ورزشی

ایرنا: این هیات هم اکنون در چه رشته هایی فعال است و چه دغدغه هایی دارد؟

استخر مناسب سازی شده ولیعصر زنجان برای شنای توان یابان سالها نیازمند تعمیر و بازسازی است که همچنان دست نخوره باقی مانده در حالیکه این استخر از اماکن ورزشی زنجان و سرمایه این شهر است.

سال ۱۴۰۰ می توانستیم با صرف ۱۵ میلیارد ریال آن را راه اندازی کنیم درحالیکه هم اکنون اعتبار مورد نیاز برای بازسازی آن حداقل ۱۲۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

۷۰ میلیارد ریال برای بازسازی و مناسب سازی استخر ولیعصر زنجان اختصاص یافته است که تا خرداد ماه امسال هزینه می‌شود.۷۰ میلیارد ریال بودجه به این امر اختصاص یافته است که تا خردادماه امسال هزینه می شود.

از خانواده های دارای فرزند توان یاب درخواست می کنیم فرزندان خود را به سوی ورزش و این هیات هدایت کنند.

در زمان حاضر هیات ورزش جانبازان و توان یابان استان زنجان در ۹ رشته ورزشی فعال، صاحب حرف و دارای مدال است و هم ورزش همگانی و هم قهرمانی به طور رایگان در این هیات انجام می شود.

امسال با استعدادیابی، ورزشکاران مستعد و توانمند را جذب و برای حضور آنها در مسابقات برنامه ریزی خواهیم کرد و در این رابطه اردوهای ورزشی را برگزار می کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha