معرفی ارقام جدید گندم نان در کرمانشاه گامی به سوی جهش تولید

کرمانشاه - ایرنا - مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در چند سال اخیر توانسته در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی با معرفی ارقام جدید گندم نان گام‌های موثری در زمینه جهش تولید و خودکفایی در این محصول استراتژیک بردارد.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه به سبب برخورداری از شرایط اقلیمی مطلوب، بافت خاک مناسب، نیروی انسانی مجرب و بیش از ۹۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت، در زمره مناطق مهم کشاورزی کشور به ویژه در بحث تولید گندم محسوب می‌شود که توانسته است رتبه‌های بالای تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص دهد.

تولید گندم در استان کرمانشاه در سال زراعی گذشته برای نخستین بار از مرز یک میلیون تن فراتر رفته و با افزایشی ۵۷ درصدی در مقایسه با سال زراعی قبل از آن به یک میلیون و ۶۰ هزار تن رسید، موفقیتی که به گفته مسوولان سازمان جهاد کشاورزی در ۲۰ سال گذشته در این استان بی سابقه بوده است.

این میزان افزایش تولید در سال زراعی گذشته در حالی در استان کرمانشاه اتفاق افتاد که سطح زیر کشت گندم در مقایسه با سال قبل از آن ۱۷ هزار هکتار نیز کاهش یافته بود.

هم اکنون استان کرمانشاه به عنوان چهارمین استان تولیدکننده گندم در کشور، پس از خوزستان، کردستان و فارس قرار داشته و با تولید سالانه یک میلیون تن گندم نقش مهمی در تحقق شعار سال و گامی محکم در خودکفایی این کالای راهبردی و استراتژیک برداشته است.

با توجه به اینکه در بین محصولات کشاورزی، مهمترین و راهبردی‌ترین محصول کشاورزی گندم است، بنابراین با توجه به نگاهی که در حوزه تولید و به خصوص گندم به‌ عنوان یک کالای راهبردی در کشور وجود دارد، مجموعه مسوولان حوزه جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات برنامه‌ ریزی دقیقی در راستای خودکفایی پایدار گندم انجام داده اند.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز در راستای رسالت خطیر خود که همانا تامین امنیت غذایی جامعه است تاکنون توانسته است در زمینه مولفه‌های امنیت غذایی، افزایش تولیدات کشاورزی، بهره‌وری مصرف نهاده‌ها، حفظ ذخایر ژنتیکی و انتقال دانش فنی و مهارت‌آموزی به بهره‌برداران گام های موثری را در استان بردارد.

این مرکز با همکاری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر استان توانسته است در طول یک سال گذشته ۱۳۰ طرح تحقیقاتی را هدفگذاری و به مرحله اجرا گذارد که یکی از مهمترین آنها معرفی ارقام جدید گندم نان با توجه به شرایط اقلیم استان است.

معرفی رقم گندم آبی «امین» برای کشت در مناطق معتدل سرد استان

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در ارتباط با ارقام جدید گندم در استان به خبرنگار ایرنا توضیح داد که در استان کرمانشاه سالانه حدود ۱۰۰ هزار هکتار گندم آبی کشت می‌شود که حدود ۵۰ درصد از این سطح در اقلیم معتدل سرد استان طبقه‌بندی می‌شوند، تنوع ژنتیکی ارقام گندم آبی در مناطق معتدل سرد استان پایین است به‌طوری‌که هم‌اکنون بیشترین سطح زیر کشت گندم آبی در مناطق سرد و معتدل سرد استان کرمانشاه به ارقام پیشگام و ترابی اختصاص دارد.

معرفی ارقام جدید گندم نان در کرمانشاه گامی به سوی جهش تولید

«عباس رضایی‌زاد» اضافه کرد: معمولاً دوره زمانی استفاده از یک رقم زراعی حدود سه تا پنج سال است و ضروری است پس از این مدت ارقام مناسب جدید جایگزین ارقام قدیمی شوند، رقم جدید گندم آبی به نام امین توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سال ۱۳۹۹ معرفی شده و از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

به گفته وی هم‌اکنون سطح قابل‌توجهی از زمین های استان به رقم پیشگام اختصاص یافته که به دلیل قدیمی بودن از چرخه تولید بذر استان حذف شده و از طرفی رقم جدید امین از پتانسیل خوبی برای جایگزینی این رقم برخوردار است.

دستاورد رقم امین به عنوان یک رقم گندم نان توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی شده است و مرکز کرمانشاه نیز به عنوان یکی از مراکز تحقیقات استانی در معرفی ، ترویج و توسعه کشت این رقم مشارکت داشته است.

این رقم از عملکرد بالایی برخوردار است به‌طوری‌که در کرمانشاه در یکی از مزارع کشاورزان عملکرد حدود ۹ تن در هکتار از آن ثبت شده است، فرآیند تجاری‌سازی هسته‌های اولیه بذر این رقم در پاییز ۱۴۰۰ در اختیار کشاورزان قرار گرفت و با معرفی و ترویج این رقم هم‌اکنون بذر این رقم در سطح مادری و گواهی‌شده در اختیار شرکت‌های تولید و فرآوری بذر و کشاورزان قرار گرفته است.

هم‌اکنون سطحی معادل ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار از اراضی کرمانشاه به کشت این رقم اختصاص یافته است و پیش‌بینی می‌شود طی چهار سال آینده به پنج هزار هکتار برسد، مالکیت این رقم هنوز در اختیار موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر است ولی با توجه به ویژگی‌های مناسبی که دارد پیش‌بینی می‌شود به زودی رویالیتی (امتیاز حقوق مالکیت) آن به یکی از شرکت‌های تولید و فرآوری گندم واگذار شود.

پتانسیل اقتصادی و اثر بخشی این رقم شامل افزایش سطح زیر کشت تا پنج هزار هکتار در مناطق معتدل سرد استان، افزایش عملکرد در واحد سطح نسبت به شاهد ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار بیشتر بوده و تولید در سطح پنج هزار هکتار به میزان ۲ هزار تن افزایش و درآمد حاصل از کشت طی پنج سال به میزان سه هزار میلیارد بیشتر است.

معرفی رقم گندم آبی «دانش» برای مناطق معتدل سرد استان

معرفی دستاورد دانش یک رقم گندم نان دیگر است که توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی شده است و مرکز کرمانشاه نیز به عنوان یکی از مراکز تحقیقات استانی در معرفی، ترویج و توسعه کشت این رقم مشارکت داشته است.

معرفی ارقام جدید گندم نان در کرمانشاه گامی به سوی جهش تولید

بگفته رضایی‌زاد این رقم از عملکرد بالایی برخوردار است به‌طوری‌ که در کرمانشاه در یکی از مزارع کشاورزان عملکرد حدود ۹ تن در هکتار از آن ثبت شد. فرآیند تجاری‌سازی هسته‌های اولیه بذر این رقم در پاییز ۱۴۰۰ در اختیار کشاورزان قرار گرفت و با معرفی و ترویج این رقم هم‌اکنون بذر این رقم در سطح مادری و گواهی‌شده در اختیار شرکت‌های تولید و فرآوری بذر و کشاورزان قرار گرفته است.

وی معتقد است : هم‌اکنون سطحی معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ هکتار از اراضی کرمانشاه به کشت این رقم اختصاص یافته است و پیش‌بینی می‌شود طی چهار سال آینده به ۲ تا چهار هزار هکتار برسد، مالکیت این رقم هنوز در اختیار موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر است ولی با توجه به ویژگی‌های مناسبی که دارد پیش‌بینی می‌شود به زودی رویالیتی آن به یکی از شرکت‌های تولید و فرآوری گندم واگذار شود.

افزایش سطح زیر کشت تا چهار هزار هکتار در مناطق سرد استان، افزایش عملکرد در واحد سطح نسبت به شاهد ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار بیشتر بوده، افزایش تولید در سطح چهار هزار هکتار به میزان هزار تن و افزایش درآمد حاصل از کشت طی چهار سال به میزان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، از مزایا کشت این رقم به شمار می رود.

معرفی رقم گندم آبی «سیمین» برای مناطق سرد استان کرمانشاه

در استان کرمانشاه سالانه از حدود ۱۰۰ هزار هکتار گندم آبی که کشت می‌شود که حدود ۲۵ درصد از این سطح در اقلیم سرد استان طبقه‌بندی می‌شوند، تنوع ژنتیکی ارقام گندم آبی در مناطق سرد استان نسبت به مناطق معتدل سرد استان کم‌تر است.

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه می گوید: هم اکنون بیشترین سطح زیر کشت گندم آبی در مناطق سرد استان به رقم پیشگام اختصاص دارد، طی سالیان اخیر ارقام سازگار با مناطق سرد کشور معرفی شده است اما مورد استقبال کشاورزان مناطق سرد قرار نگرفته است و زودتر از موعد مقرر از چرخه تولید بذر حذف شده‌اند اما رقم جدیدی از گندم آبی به نام سیمین توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سال ۱۳۹۹ معرفی شده که از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

رضایی‌زاد یادآور شد: در حال حاضر رقم پیشگام از چرخه تولید بذر حذف و رقم سیمین جایگزین آن شده است، این رقم مقاوم به سرما و از عملکرد بالایی برخوردار است به‌طوری‌که در کرمانشاه در یکی از مزارع کشاورزان عملکرد حدود ۱۰ تن در هکتار از آن ثبت شده است.

معرفی ارقام جدید گندم نان در کرمانشاه گامی به سوی جهش تولید

فرآیند تجاری‌سازی هسته‌های اولیه بذر این رقم در پاییز ۱۴۰۱ در اختیار کشاورزان قرار گرفت و با معرفی و ترویج این رقم هم‌اکنون بذر این رقم در سطح مادری و گواهی‌شده در اختیار شرکت‌های تولید و فرآوری بذر و کشاورزان قرار گرفته است.

هم‌اکنون سطحی معادل ۲۰ هکتار از اراضی ایستگاه های تحقیقاتی مرکز تحقیقات کرمانشاه به کشت این رقم اختصاص یافته است و پیش‌بینی می‌شود طی چهار سال آینده به ۵۰۰ تا یک هزار هکتار برسد.

مالکیت این رقم هنوز در اختیار موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر است ولی با توجه به ویژگی‌های مناسبی که دارد پیش‌بینی می‌شود به زودی رویالیتی آن به یکی از شرکت‌های تولید و فرآوری گندم واگذار شود.

از جمله مزایا و پتانسیل های کشت این رقم می توان به افزایش زیر کشت تا یک هزار هکتار در مناطق سرد استان، افزایش عملکرد در واحد سطح نسبت به شاهد ( ۲۵۰ کیلوگرم در هر هکتار) ، افزایش تولید در سطح هزار هکتار به میزان ۲۵۰ تن و افزایش درآمد حاصل از کشت طی چهار سال به میزان ۳۷۵ میلیارد ریال اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha