مهارت‌آموزی در سنگر ارتش؛ جوانانی که در دوران سربازی صاحب شغل شدند

گرگان- ایرنا- قرارگاه مهارت‌آموزی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان توانست با مهارت‌افزایی جوانان در کنار آموزش‌های نظامی، شیرینی خدمت سربازی را دوچندان کند.

به گزارش ایرنا، از دوران دفاع مقدس گرفته تا دفاع از حرم و ولایت، ارتش همواره جان فدای ملت و گوش به فرمان ولایت است، دلاورمردان ارتش با استقرار در مرزهای شرقی و غربی و با حراست از آسمان ایران و انجام مأموریت در اقیانوس‌ها، پرچم‌دار استقلال و دفاع از وطن و تمامیت ارضی کشور هستند.

امروز ارتش حزب‌الله محکم و پرصلابت در سنگرهای دفاع و امنیت مشغول خدمت است و پا در رکاب ولایت در سنگر جهاد و خدمت، دست بر ماشه آتش دارد تا دشمن جرات دست‌درازی به وطن را نداشته باشد.

اگرچه نام ارتش که می‌آید حماسه‌سازی‌ها، جانفشانی‌ها و دفاع از وطن جلوی چشمان هر ایرانی رژه می‌رود اما این نهاد پرثمر تلاش کرده در کنار سنگر جهاد و دفاع از کشور برای گره‌گشایی از مشکلات جامعه از جمله معضل بیکاری هم پای کار بیاید.

یکی از اقداماتی که طی سال‌های اخیر در نیروهای مسلح از جمله ارتش رونق دوچندان گرفته اجرای طرح «سرباز ماهر» یا مهارت‌آموزی به سربازان است که از سال ۱۳۹۶ با ایجاد قرارگاه مهارت‌آموزی به دستور رهبر معظم انقلاب در ستاد کل نیروهای مسلح آغاز شد.

فعالیت مثال‌زدنی مرکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی شهید صیاد شیرازی تیپ ۲۳۰ شهید متاجی ارتش در استان گلستان در تربیت سربازان ماهر و ورود آنها به بازار کار، ما را بر آن داشت تا به‌مناسبت روز ارتش سری به این قرارگاه بزنیم و ضمن مشاهده اقدامات و خدمات آن، پای گفت‌وگوی جوانانی بنشینیم که از دل این قرارگاه، ماهر و جذب بازار کار شدند.

جانشین قرارگاه مهارت‌آموزی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جوانان پس از پایان خدمت سربازی، اشتغال است که در همین راستا قرارگاه مهارت‌آموزی از سال‌های گذشته در ستادهای نیروهای مسلح تشکیل شده تا با تربیت سربازان ماهر، مشکل اشتغال جوانان را حل کند.

مهارت‌آموزی در سنگر ارتش؛ جوانانی که در دوران سربازی صاحب شغل شدند

سرهنگ ستاد حمید حیدری با بیان اینکه سربازان وظیفه پس از گذراندن دوره‌های مهارتی از تسهیلات اشتغالزایی بهره‌مند می‌شوند، افزود: قرارگاه مهارت‌آموزی شهید صیاد شیرازی تیپ ۲۳۰ گرگان نیز در این راستا آغاز به کار کرده و کارگاه‌های آن یکی از بهترین کارگاه‌ها در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه ۱۶ کارگاه مهارت‌آموزی در مرکز شهید صیاد شیرازی تیپ ۲۳۰ گرگان و پادگان‌های دیگر ارتش در گلستان فعال است، یادآور شد: آموزش پکیج و لوله‌کشی، مکانیک و تعمیر خودروها، تعمیر انواع لوازم خانگی، برق ساختمان، پرورش گل و گیاهان زینتی، گیاهان دارویی، آرایشگری و جوشکاری بخشی از آموزش‌هایی است که در قرارگاه مهارت‌آموزی ارتش در گلستان به سربازان وظیفه ارائه می‌شود.

۶ هزار سرباز وظیفه در گلستان گواهینامه مهارتی دریافت کردند

وی گفت: از سال ۱۳۹۷ که کارگاه‌های مهارت‌آموزی ارتش با هماهنگی اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان گلستان فعال شده ۶ هزار سرباز وظیفه موفق به دریافت گواهینامه آموزش‌های مهارتی شدند.

رییس قرارگاه مهارت‌آموزی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان نیز در این باره اظهار کرد: قرارگاه مهارت‌آموزی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تدابیر ارزشمند فرمانده معظم کل قوا در استان‌ها از جمله گلستان تشکیل شده است.

سرگرد محسن حسن‌زاده ادامه داد: قرارگاه مهارت‌آموزی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان در ۶ حوزه فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، گردشگری، ICT، هلال احمر، فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند.

وی افزود: سربازان وظیفه در بدو ورود پایش شده و براساس علاقه‌مندی‌ها و سوایق کاری قبل از خدمت به سمت کارگاه‌های مهارت‌آموزی هدایت می‌شوند.

مهارت‌آموزی در سنگر ارتش؛ جوانانی که در دوران سربازی صاحب شغل شدند

رییس قرارگاه مهارت‌آموزی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان خاطرنشان کرد: پس از پایان دوره‌های مهارتی و برگزاری آزمون، گواهینامه‌های معتبر به سربازان وظیفه اعطا می‌شود، همچنین به سربازانی که پس از خدمت موفق به ایجاد شغل می‌شوند تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام ارزان‌قیمت با بازپرداخت هفت ساله تعلق می‌گیرد.

حسن‌زاده با بیان اینکه به منظور صحت‌سنجی اشتغال، سربازان وظیفه تا سه سال پس از ایجاد شغل رصد و پایش می‌شوند، یادآور شد: سال گذشته ۵۳ نفر در گلستان برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی معرفی شدند.

یکی از جوانان گلستانی که پس از گذراندن دوره‌های مهارتی در ارتش توانسته مهارت برق ساختمان را یاد بگیرد و حالا پس از پایان خدمت سربازی بدون دغدغه وارد بازار کار شده در این باره به ایرنا گفت: قبل از ورود به خدمت مقدس سربازی در مقطع دیپلم و در رشته الکتروتکنیک تحصیل کردم اما از آنجا که آموزش‌ها در دوران تحصیل بیشتر تئوری است در این رشته مهارت‌ عملی نداشتم که پس از شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی ارتش، مهارت‌هایم تقویت شده و اکنون جذب بازار کار شدم.

مهارت‌آموزی در سنگر ارتش؛ جوانانی که در دوران سربازی صاحب شغل شدند

علی پیرایه افزود: اجرای طرح مهارت‌آموزی در دوران سربازی طرح بسیار خوبی است که جوانان می‌توانند در بستر خدمت سربازی مشغول کار شوند و با یک تیر دو نشان بزنند.

رسول حسام، جوان دیگر که به تازگی دوران خدمت را پشت سر گذاشته نیز در این باره اظهار کرد: برگزاری طرح‌های مهارت‌آموزی در دوران خدمت باعث شد بهترین بهره را از دوران سربازی ببرم.

وی ادامه داد: در دوران خدمت وظیفه در آشپزخانه مشغول به کار بودم شاید ابتدای کار، کمی برایم سخت بود اما در ادامه به حرفه آشپزی علاقه‌مند شدم و اکنون به واسطه آموزش‌هایی که در دوران خدمت سربازی دیدم در یکی از رستوران‌های گرگان مشغول به کار شدم.

این جوان گلستانی از جوانان خواست در دوران خدمت سربازی از شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی غافل نشوند.

جوان دیگری که در دوران خدمت سربازی موفق به فراگیری حرفه آرایشگری و کسب گواهینامه مهارتی شده حالا موفق به راه‌اندازی یک کسب و کار در گرگان شده و به واسطه آن امورات زندگی را می‌گذراند.

محمدامین صحراگرد در این باره گفت: پس از پایان خدمت و دریافت تسهیلات اشتغالزایی توانستم یک مغازه در گرگان راه‌اندازی کنم و دوران پس از خدمت دیگر دغدغه اشتغال نداشته باشم.

مهارت‌آموزی در سنگر ارتش؛ جوانانی که در دوران سربازی صاحب شغل شدند

این جوان ۲۲ ساله که پیش از دوران سربازی ازدواج کرده، افزود: همیشه همسرم و خانواده‌ام نگران وضعیت شغلی‌ام پس از پایان خدمت سربازی بودند اما هیچ گاه فکر نمی‌کردند به واسطه آموزش‌های دوران سربازی بتوانم مشغول به کار شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ماهانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون ریال درآمد دارم، یادآور شد: همان سربازان و نیروهای ارتش و حتی فرماندهانم در دوران خدمت از مشتریان ثابت بنده هستند و درآمد خوبی دارم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha