طغیان رودخانه‌های فصلی سیستان و بلوچستان و نبود راه دسترسی؛ چالشی در خدمت رسانی

زاهدان- ایرنا- بارندگی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان علاوه بر آنکه امیدها را برای پایان یافتن خشکسالی زنده کرد خسارت و ویرانی‌هایی همچون قطع برق، انسداد راه‌های ارتباطی، اختلال در تردد شهروندان و البته جان باختن سه نفر از کارکنان کارگاه راه سازی را در سطح استان به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، همزمان با هشدار سطح قرمز هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به سیستان و بلوچستان و پیش بینی رگبار فوق سنگین باران و تگرگ، وزش تند باد شدید و توفانی شدن دریا و افزایش ارتفاع موج به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی علاوه بر برگزاری جلسات استانی و شهرستانی ستاد بحران، تمام دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان در آماده باش کامل قرار گرفتند تا در صورت هرگونه رخدادی سریعا وارد میدان شده و آلام مردم را کاهش دهند.

بارش باران این نعمت الهی که طبق هشدارهای هواشناسی از عصر سه شنبه تا عصر چهارشنبه ۲۹ فروردین بیشتر نقاط سیستان و بلوچستان را در برگرفته موجی از شادی و نشاط را برای مردم این استان به همراه داشته؛ البته در کنار این طراوت و تازگی بارش شدید باران موجب آب گرفتگی معابر، اختلال در رفت و آمدها، تعطیلی مدارس و همچنین وارد شدن خسارت به برخی زیرساخت‌ها و حوزه کشاورزی شده است.

آن سوی داستان؛ اما سیستان و بلوچستان در حالی سالهاست با پدیده خشکسالی دست‌ و پنجه نرم می‌کند که عدم تحقق حقابه هیرمند از سوی کشور افغانستان بر مشکلات آن در این استان افزوده و در این بین عدم مدیریت آب ناشی از بارندگی‌های فصلی موجب شده تا آب ناشی از بارندگی‌های به ‌جای ذخیره‌ سازی به ‌راحتی هدر رود.

بر اساس مطالعات پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری بارش‌های اسفندماه سال گذشته موجب توزیع پنج میلیارد مکعب آب در جنوب سیستان و بلوچستان شد که از این میزان ۶۰ درصد به دلیل نبود اقدامات آبخیزداری هدررفته و وارد دریا شد، بارش‌هایی که می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای ذخیره‌ سازی آب در این استان خشک باشد؛ اما متأسفانه بخش عمده این نزولات آسمانی در سایه نبود مدیریت منابع آبی به‌ راحتی هدر می‌رود.

علاوه بر سیلاب اسفند ۱۴۰۲، تابستان سال گذشته وقوع سیل ناشی از بارندگی‌های سامانه مونسون در سیستان و بلوچستان، سیل دی ۱۳۹۸ در جنوب استان باعث هدررفت و سرازیرشدن میلیون‌ها مترمکعب آب به سمت دریا شد که اگر مدیریت مهار آب در این منطقه به‌ درستی انجام می‌شد، آب حاصل از این بارندگی‌ها می‌توانست علاوه بر آب کشاورزی و دامداری مقدار زیادی از آب آشامیدنی مردم جنوب سیستان و بلوچستان را تأمین کند.

کمبود ذخایر آب در استان و همچنین کاهش سطح سفرهای آب زیرزمینی این روزها سیستان و بلوچستان را در زمره استان‌های در معرض چالش آبی قرار داه و این بارش‌ها شاید بتواند روزنه امیدی بر کشاورزان برای کمتر شدن اثرات سوء خشکسالی باشد.

طغیان رودخانه‌های فصلی سیستان و بلوچستان و نبود راه دسترسی؛ چالشی در خدمت رسانی

ارتباط بیش از ۴۵ مسیر روستایی و ۱۲ جاده فرعی بسته شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ارتباط بیش از ۴۵ مسیر روستایی و ۱۲ جاده فرعی بسته شد، گفت: بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران بیش از ۶۳۲ تیم امدادی و خدمات رسانی در جنوب استان مستقر شده‌اند.

منصور بیجار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سامانه بارشی شدیدی که از ظهر روز گذشته در سیستان و بلوچستان فعالیت خود را شروع کرده خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه تلفات جانی در بر نداشته است.

ارتباط بیش از ۴۵ مسیر روستایی و ۱۲ جاده فرعی بسته شده، بیش از ۶۳۲ تیم امدادی و خدمات رسانی در جنوب سیستان و بلوچستان مستقر شدندوی افزود: عمده بارش‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های زرآباد، کنارک، چابهار، نیکشهر، قصرقند و فنوج بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حجم این بارش‌های سیلابی در سال‌های اخیر در استان بی‌نظیر بوده، تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۴۵ مسیر روستایی و ۱۲ جاده فرعی در جنوب استان بسته شده است که تلاش‌ها برای برقراری ارتباط با آنها در جریان است.

وی ادامه داد: تلاش داریم تا در گام اول ارتباط تمامی مسیرهای اصلی مناطق درگیر سیلاب را برقرار کنیم.

بیجار با بیان اینکه قطع ارتباط با شهرستان زرآباد و قطعی آب و برق در برخی از روستاهای جنوبی سیستان و بلوچستان اعلام شده است، عنوان کرد: حجم خسارات اولیه وارد شده به بخش‌های کشاورزی راه و برق جنوب استان تاکنون بیش از ۱۸ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی افزود: تمام تلاش ما بر آن است تا برقراری ارتباط در مسیرهای ارتباطی سیستان و بلوچستان به جهت انجام خدمات امدادی برقرار شود.

سیل راه ارتباطی ۱۵۴ روستای نیکشهر را بست

فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارش سنگین باران موجب بسته شدن راه ۱۵۴ روستای این شهرستان شده و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف را شاهد بودیم.

مجیب حسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در حوزه‌ راه مسیرهای مهم شامل راه نیکشهر به بنت، بنت به دستگرد و توتان و مهمدان و چاهان به زرآباد بسته است.

وی بیان کرد: در حوزه برق شبکه فشار متوسط پایدار است و شکستگی ۲ اصله پایه فشار ضعیف و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف، سه مورد کابل زدگی، ۲ مورد سوختن تابلوی برق در پی بارندگی‌ها بوده است.

فرماندار نیکشهر گفت: در حال حاضر شبکه پایدار و خاموشی تحت کنترل و تلاش برای رفع خاموشی‌ها در حال انجام است.

بارش سنگین باران موجب بسته شدن راه ۱۵۴ روستای نیکشهر شده و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف را به دنبال داشته استوی ادامه داد: هم اکنون برق ۱۲ روستای این شهرستان شامل کوراندپ، منطقه سرگوست بنت، روفنان و گیمک، احمداباد، کوراندپ، ترانی، چاکری کچ، بنگلی سول، هادرت، ریکو، گجویی و منه قطع است.

حسنی تاکید کرد: متاسفانه راه بسته شده و امکان بررسی و بازدید خط در حال حاضر ممکن نیست و نیروهای برق در بنت منتظر باز شدن راه هستند تا خاموشی را برطرف و روستاها را برقدار کنند.

وی گفت: روستای دستگرد تاکنون بیش از ۹۰ میلیمتر باران داشته و در شهر نیکشهر هم بیش از ۵۵ میلیمتر ثبت شده است.

فرماندار نیکشهر با بیان اینکه با شدت یافتن بارش‌ها سد خیرآباد نیکشهر برای دومین بار در ۲ ماه اخیر سر ریز شده، افزود: با وجود صدور اخطاریه‌ها و توصیه به انتقال مادران باردار به نزدیکترین مراکز درمانی متاسفانه در روز گذشته ۶ مادر باردار در سیلاب گرفتار که با تلاش نیروهای مردمی و امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند.

طغیان رودخانه‌های فصلی سیستان و بلوچستان و نبود راه دسترسی؛ چالشی در خدمت رسانی

۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل و گرگروها

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار گفت: سیلاب و بارندگی‌های اخیر موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده و تاکنون ۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل و گرگروها(فرسایش خندقی خاک) هستند.

دادکریم بلوچ در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بارندگی شدید هم اینک مسیر روستایی چابهار به بخش های پلان و پیرسهراب مشهور به محور دمبدف - صفرزهی و مسیر پارک پیرسهراب را بست.

وی بیان کرد: تعداد ۱۰ روستا و اراضی کشاورزی و خانه های مسکونی اطراف آنها در معرض تهدید گرگروها (فرسایش خندقی خاک) هستند.

سیلاب و بارندگی‌های اخیر موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده و تاکنون ۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل و گرگروها هستندجانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار با اشاره به اینکه سد زیردان ۴۰ درصد قبل از بارندگی تخلیه شده اما بدلیل آورد آب و بارندگی بالادست فقط ۱۰ درصد خالی است، افزود: امیدوارم بارندگی اخیر باران رحمت و برای مردم باعث رحمت و آسایش باشد و شاهد کمترین خسارت باشیم.

وی اظهار کرد: ۵۷ نفر نیروی انسانی به همراه ۱۷ دستگاه ماشین الات بخش دولتی و خصوصی و همچنین نیروهای بسیج و سپاه در ۲ بخش پلان ‌پیرسهراب مستقر شدند.

بلوچ بیان کرد: بهره برداران حوزه کشاورزی چابهار اخطاریه‌های هواشناسی را همیشه جدی گرفته و توصیه‌های ایمنی را تا پایان سامانه بارشی رعایت کنند تا شاهد کمترین خسارت‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه در زمان باران همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد مردم در خانه بمانند و از تردد غیرضروری در اطراف مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی پرهیز و احتیاط در ترددهای دریایی کنند، افزود: ماشین آلات و ادوات کشاورزی را در جای مطمئن پارک کرده و پیش‌بینی سوخت آنان برای مواقع بحرانی اندیشیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار افزود: روستاییان گرفتار در سیل همیشه نیازمند امدادرسانی هوایی و ارسال کمک‌های غذایی و درمانی هستند باید پیش از اتفاقی دیگر راه‌های ارتباطی را استاندارد و آسفالت و پل‌ها و آبنماها را ساخت تا مشکلات به حداقل برسد.

طغیان رودخانه‌های فصلی سیستان و بلوچستان و نبود راه دسترسی؛ چالشی در خدمت رسانی

بسته شدن راه ۷۳ روستای قصرقند

فرماندار قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: این شهرستان دارای ۶۷ هزار نفر جمعیت و ۱۵۳ روستاست، بارندگی‌های سیل‌آسا و به تبع آن طغیان رودخانه‌های محلی متصل به رودخانه کاجو و در نهایت راه افتادن سیل خروشان در بستر این رودخانه موجب قطع ارتباط ۷۳ روستا در بخش های مرکزی، ساربوک و تلنگ شده است.

احمدرضا هاشمزهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: جاری شدن سیل خروشان در بستر رودخانه موجب قطع ارتباط ۴۱ روستا با جمعیت ۱۸ هزار نفر شده و تا چندین روز و برخی مواقع تا یک ماه تردد به سختی آنهم با خودروهای کمک دار و شاسی بلند انجام می‌شود.

وی افزود: بارندگی و طغیان رودخانه ۲ روز گذشته علاوه‌ بر بستن مسیر قصرقند - تلنگ - کاجو راه ارتباطی ۱۳۰ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت و بگ و هزاره‌ای و بخش تلنگ تا محدوده سد زیردان(جگرکوه) و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده و هیچ راهی برای امدادرسانی آنها وجود ندارد.

فرماندار قصرقند بیان کرد: باران، راه ۱۳ روستای محدوده بالا و پایین دست سد زیردان ساربوک و ۲۳ روستای حاشیه رودخانه کاجو و ۷۴ روستای بخش تلنگ را نیز قطع کرده و این روستاها در محاصره سیل قرار داشتند و با کم شدن باران راه برخی از روستا باز شده اما در مسیر گل و لای تردد فقط با خودروی شاسی بلند مقدور است.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۲۵ هزار نفر در بخش تلنگ قصرقند و بیش از ۶ هزار نفر در محدوده حاشیه رودخانه کاجو و ۱۳ هزار نفر در محدوده بخش ساربوک در محاصره سیل هستند و فقط امدادهوایی برای کمک رسانی امکانپذیر است.

هاشمزهی گفت: تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان تردد در این مسیرها و سایر روستاهای حوزه بخش ساربوک و پایین دست منطقه چندوکان و کاجو وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مردم حاشیه نشین رودخانه کاجو از تردد در بستر این رودخانه جدا خودداری کنند، تاکید کرد: با هر بارندگی و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی ۴۱ روستای این شهرستان در محدوده رودخانه کاجو و بخش ساربوک و پایین دست روستاهای چندوکان و محدوده بالادست سد زیردان و بخش مرکزی به دلیل طغیان رودخانه کاجو و رودخانه‌های فصلی حوزه شهرستان و جاری شدن سیلاب بسته می شود و حدود ۲۰ هزار نفر همیشه گرفتار در پشت سیلاب هستند.

بارندگی‌های سیل‌آسا و به تبع آن طغیان رودخانه‌های محلی متصل به رودخانه کاجو و در نهایت راه افتادن سیل خروشان در بستر این رودخانه موجب قطع ارتباط ۷۳ روستا در بخش های مرکزی، ساربوک و تلنگ شدفرماندار قصرقند با بیان اینکه حجم آب فراوانی در رودخانه کاجو در حال طغیان بوده و سیل بند شهر قصرقند نیز فرسوده و نیازمند مرمت و بازسازی است، افزود: توصیه می‌شود اهالی پایین دست رودخانه‌ها جوانب احتیاط را رعایت و از تردد شبانه روی پل‌های قصرقند خودداری کنند چرا که هر گونه کنجکاوی شبانه و گذر از بستر رودخانه تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارتباط مخابراتی و برق برخی مناطق روستایی نیز قطع شده، ادامه داد: بارندگی اخیر موجب وارد شدن خسارت به بخش‌های زیربنایی این شهرستان و زمین‌های کشاورزی حاشیه رودخانه نیز شده است.

هاشمزهی با بیان اینکه خسارت‌ها پس از پایان بارندگی و با فروکش کردن سیلاب گروه‌های ارزیاب در منطقه برآورد خواهد شد، ادامه داد: هنگام بسته شدن راه‌های روستایی بر اثر طغیان رودخانه‌ها، تا زمانی که سیلاب فروکش کند اهالی این مناطق توسط ماشین‌آلات سنگین راهداری همچون لودرها از رودخانه و مسیل عبور می‌کنند.

وی عنوان کرد: تعلل و تاخیر زیاد در ساخت پل حمیری بر روی رودخانه کاجو سبب شده تا مشکلات و گرفتاری مردم بیشتر شود که نیاز است هر چه سریعتر این پروژه راه‌سازی تکمیل و همچنین راه قصرقند به کاجو با پل و ابنیه فنی آسفالت شود.

فرماندار قصرقند با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۴ مطالعات احداث پل از روستای حمیری به محور اصلی نیکشهر- قصرقند انجام شده و در ۲ سال اخیر عملیات اجرایی آغاز شده و پیشرفت خوبی ندارد، خاطر نشان کرد: ساخت پل حمیری یکی از ضرورت‌های شهرستان قصرقند به شمار می آید چرا که با هر آورد آب خسارت های زیادی به مردم وارد و راه بسته می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تمام زمین‌های زراعی و خانه‌های مسکونی که در مسیر و حاشیه رودخانه کاجو قرار دارند و همچنین در شهر نیز واحدهای مسکونی دچار آبگرفتگی شده که می‌طلبد مردم تا کاهش میزان بارش‌ها از ترددهای غیرضروری در محورهای درون و برون ‌شهری بویژه مسیل‌ها خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:

بارش سنگین باران و جاری شدن سیلاب| سد خیرآباد نیکشهر سرریز کرد

سیل راه ارتباطی بیش از ۸۰ روستای نیکشهر را مسدود کرد

سیلاب جان سه نفر را در مسیر خاش - ایرانشهر گرفت

از بسته شدن ۳۰۰ راه روستایی تا غیرحضوری شدن مدارس ۱۱ شهرستان

مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اعلام کرد: با شدت یافتن بارشها در استان مدارس ۱۱ شهرستان امروز چهارشنبه غیرحضوری برگزار می‌شود.

مجید محبی گفت: با تصمیم ستاد مدیریت بحران، مدارس شهرستان‌های دشتیاری، زاهدان، تفتان، خاش، ایرانشهر، سراوان، مهرستان، دلگان، سرباز، زرآباد و قصرقند با توجه به احتمال طغیان رودخانه های محلی و آبگرفتگی معابر غیر حضوری است.

وی عنوان کرد: با توجه به هشدار قرمز هواشناسی و وجود رگبار فوق سنگین باران و تگرگ، وزش تند باد شدید با سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت احتمال افزایش تعطیلی مدارس شهرستان‌های مختلف استان تا فردا دور از انتظار نیست.

بارندگی شدید و بروز سیلاب علاوه بر درگیر کردن ۳۰۰ روستا سبب بسته شدن ۴۵ مسیر ارتباطی روستایی، ۱۲ مسیر فرعی و یک مسیر اصلی در جنوب سیستان و بلوچستان شدمدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان همچنین از جان باختن سه نفر از کارکنان کارگاه راه سازی شرکت نصر مجری راه آهن خاش- ایرانشهر در بارندگی های چند روز اخیر این استان خبر داد و اظهار کرد: این کارکنان مجری قطعه ۶ راه آهن خاش - ایرانشهر بودند که به همراه ۲۰ نفر دیگر از اعضای این شرکت با یک دستگاه لودر در حال عبور از عرض جاده کوهستانی و سخت گذر بین ایرندگان و کارواندر بودند.

وی ادامه داد: به دلیل حجم سیلاب این لودر واژگون شده و از مجموع سرنشینان آن این سه نفر جان خود را از دست دادند.

محبی گفت: بارندگی شدید و بروز سیلاب علاوه بر درگیر کردن ۳۰۰ روستا سبب بسته شدن ۴۵ مسیر ارتباطی روستایی، ۱۲ مسیر فرعی و یک مسیر اصلی در جنوب سیستان و بلوچستان شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بارندگی های ۲ روز اخیر در سیستان و بلوچستان فراتر از حد پیش بینی شده است علاوه بر بسته شدن مسیرهای ارتباطی شاهد قطع ارتباط مخابراتی ۶۰ روستای شهرستان‌های زرآباد، کنارک و چابهار به دلیل مشکل در فیبر نوری آنها هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکنون خسارت جانی از سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان گزارش نشده و با تدابیر انجام شده تمام دستگاه‌های خدمات رسان در حال ارائه خدمت به مردم استان هستند.

طغیان رودخانه‌های فصلی سیستان و بلوچستان و نبود راه دسترسی؛ چالشی در خدمت رسانی

بارش باران در زرآباد موجب خسارت سنگین به زیرساخت‌ها شد

فرماندار زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارش ۱۲۰ میلی متری باران در زرآباد سبب محاصره شدن روستاها و خسارت سنگین به زیرساخت‌ها بویژه منازل روستایی و اراضی کشاورزی شده و برق و تلفن بسیاری از روستاها قطع است.

کورش محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تمام امکانات موجود زرآباد برای سیل و باران بسیج شدند و مسوولان و دهیاران همراه با ماشین آلات اداره راهداری، حمل و نقل جاده ای شهرستان، شهرداری و برخی از ماشین آلات مردمی جهت مقابله با سیل و کاهش خسارت باران در آماده باش کامل هستند.

وی افزود: مردم شهرستان زرآباد به اطلاعیه های ستاد بحران تا پایان بارندگی توجه کند و همچنین کشاورزان برای سیل باغات کشاورزی را ترک و به جاهای امن پناه ببرند.

فرماندار زرآباد با اشاره به اینکه بارش باران در شهرستان نیکشهر و فنوج سبب راه افتادن سیلاب شده و راه روستاها مسدود شده، ادامه داد: به دلیل نبود پل و ابنیه فنی و خاکی بودن راه های روستایی و عبور مسیرها از بستر رودخانه راه روستاها مسدود شده و تا فروکش کردن آب هیچ راه دسترسی برای امدادرسانی بجر هوایی وجود ندارد.

بارش ۱۲۰ میلی متری باران در زرآباد سبب محاصره شدن روستاها و خسارت سنگین به زیرساخت‌ها بویژه منازل روستایی و اراضی کشاورزی شده و برق و تلفن بسیاری از روستاها قطع استوی تاکید کرد: با توجه به ادامه فعالیت سامانه بارشی و هشدار سطح قرمز هواشناسی، براساس تصمیم ستاد پیشگیری، فرماندهی و عملیات پاسخ به بحران شهرستان زرآباد، مدارس این شهرستان امروز(سه شنبه) تعطیل بود و امروز چهارشنبه نیز در تمامی مقاطع تحصیلی نیز به صورت غیرحضوری خواهد بود.

محمدی بیان کرد: در مواقع بحران دستگاه های اجرای زرآباد باید در شهرستان حضور و تمام مرخصی‌ها لغو و در زمان بارندگی و یا پس از بارندگی مردم از رفتن به حریم رودخانه ها اجتناب کند تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی نسبت به اطلاع رسانی کشاورزان‌ و باغداران در خصوص انجام عملیات پیشگیرانه جهت جلوگیری از تخریب مزارع و باغات،جمع آوری ادوات و تجهیزات کشاورزی و همچنین اطلاع رسانی به دامداران جهت جمع آوری احشام سبک و سنگین از سطح باغات و مزارع اقدام کنند.

فرماندار زرآباد اظهار کرد: دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای نوار ساحلی (درک،بنگلوی، جد، کلات، درانگو و هومدان) با همکاری شیلات شهرستان هماهنگی لازم انجام شده و شناورهای به مکان امن منقل شدند.

طغیان رودخانه‌های فصلی سیستان و بلوچستان و نبود راه دسترسی؛ چالشی در خدمت رسانی

هیچ گونه خللی در سیر روان قطارهای باری و مسافری نداشتیم

سرپرست اداره کل راه آهن جنوبشرق گفت: پس از اعلام هشدار قرمز هواشناسی و توصیه‌های ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، با تمهیدات پیش بینی شده تا کنون هیچ گونه خللی در سیر روان قطارهای باری و مسافری در هیچ کدام از محورهای ریلی نداشتیم.

حمید بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از بازدید از اعضای کمیسیون پیشگیری از سوانح راه آهن جنوبشرق از خطوط ریلی منطقه، یک دستگاه درزین به منظور پیشرو قطارهای باری و مسافری در ایستگاه راه آهن خاش مستقر شده که در صورت وقوع مشکل احتمالی، اعزام قطارها لغو و یا با کُندی سیر اعزام شوند.

وی افزود: در زمان بارش باران، نقطه حساس منطقه جنوبشرق منطقه کوهستانی حدفاصل ایستگاه شورو تا رودماهی و کلات است که علاوه بر اعزام درزین های پیشرو برای بررسی فنی مسیر ریلی، تیم‌های کارگری و راهبانان به صورت شبانه‌روزی در منطقه حضور دارند.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوبشرق بیان کرد: برای بررسی مسیر ریلی زاهدان به میرجاوه با توجه به نحوه احداث این خط که به صورت آب نما طراحی شده، درزین خط عریض آماده شده که پیش از اعزام ناوگان باری پاکستانی به عنوان‌ پیشرو اعزام می شود.

وی ادامه داد: در مرکز کنترل قطارهای راه آهن جنوبشرق ستاد بحران تشکیل شده و اعضای ستاد بحران به صورت شبانه روزی در محل ستاد حضور دارند و برای مواجهه با هر گونه خلل احتمالی، تصمیمات لازم اتخاد خواهد شد.

بهادری تاکید کرد: سازمان قطار نجات با تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز رفع نقص مسیر و جمع آوری سوانح در ایستگاه راه آهن جیگولی مستقر است.

وی خاطرنشان کرد: یک دستگاه جرثقیل ریلی برای واکنش سریع در زمان سوانح احتمالی در ایستگاه راه آهن فهرج مستقر شده که در صورت بروز مشکل، در کوتاه ترین بازه زمانی رفع ایراد شود.

طغیان رودخانه‌های فصلی سیستان و بلوچستان و نبود راه دسترسی؛ چالشی در خدمت رسانی

طغیان رودخانه‌های فصلی و نبود راه دسترسی مهمترین چالش‌ شرکت توزیع برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: پیرو هشدار سطح قرمز و نارنجی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه‌ بارشی در این استان، جهت مقابله با حوادث احتمالی تمامی کارکنان عملیاتی و امدادی این شرکت در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند.

محمد رئیسی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تجهیزات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی در نظر گرفته شده، اظهار کرد: به دنبال هشدار سطح قرمز هواشناسی تمامی مرخصی‌های کارکنان لغو و همکاران این شرکت در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه لزوم همکاری و صبوری شهروندان در شرایط بحرانی بسیار مهم است، افزود: شهروندان در صورت بروز هر گونه خاموشی و خسارت ناشی به شبکه برق مراتب را از طریق سامانه ۱۲۱ مرکز اتفاقات این شرکت اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طغیان رودخانه‌های فصلی و نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های کارکنان عملیاتی این شرکت در شرایط بحرانی است، ادامه داد: همکاران این شرکت به محض دریافت اطلاعات در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع خاموشی اقدام خواهند کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به این شرایط جوی، شهروندان در صورت امکان از تردد غیر ‌ضروری پرهیز کنند، همچنین افراد از مجاورت تیرهای برق، کابل‌ های فشار قوی، وسایل هادی برق و تجمع در محدوده و محل وقوع حوادث احتمالی دوری کنند.

جهت مقابله با حوادث احتمالی تمامی کارکنان عملیاتی و امدادی شرکت توزیع برق در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند؛ اما طغیان رودخانه‌های فصلی و نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های کارکنان عملیاتی این شرکت در شرایط بحرانی است رئیسی گفت: رعایت نکات ایمنی در زمان ناپایداری شرایط جوی امری بسیار مهم است و همه شهروندان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: سیم پارگی و اتصال شبکه برق در اثر سقوط یا شکستگی اشجار و پرتاب اشیای خارجی یکی از اتفاقات خطرناک در زمان ناپایداری شرایط جوی بوده که عدم نزدیک شدن به شبکه برق و رعایت نکات ایمنی در این مواقع بسیار مهم است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آب رسانای قوی جریان الکترونیکی است، اظهار کرد: در شرایط بارانی، به دلیل مرطوب بودن زمین، همه اجسام نزدیک به شبکه های برق حالت رسانا (منتقل کننده برق) پیدا می‌کنند و موجب برق گرفتگی خواهند شد.

وی افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود برخی افراد بدون توجه به نکات ایمنی و با ورود به آبگرفتگی‌های سطح شهر بویژه آبگرفتگی‌های نزدیک شبکه برق باعث ایجاد خطر برای خود و دیگران می‌شوند.

رئیسی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه سیم پارگی و خسارت وارد شده به شبکه برق، ضمن نزدیک نشدن به تاسیسات شبکه، مراتب را بلافاصله از طریق اپلیکیشن «برق من» و سامانه ۱۲۱ مرکز اتفاقات شرکت توزیع نیروی برق سیستان‌ و بلوچستان اطلاع رسانی کنند.

وی ادامه داد: خارج کردن لوازم برقی حساس از پریز در مواقع ناپایداری شرایط جوی و یا کاهش ولتاژ، مراقبت و انجام تمهیدات لازم در صورت استفاده از برق اضطراری، به تدریج وارد مدار کردن پریزهای برق پس از قطعی شبکه از جمله نکاتی هست که در زمان ناپایداری شرایط جوی باید رعایت کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به شرایط جوی، گاهی اوقات خسارتی به شبکه برق وارد می‌شود و خاموشی‌های موقتی شکل می‌گیرد که پیشاپیش از صبر و همکاری شهروندان قدردانی می‌کنیم.

طغیان رودخانه‌های فصلی سیستان و بلوچستان و نبود راه دسترسی؛ چالشی در خدمت رسانی

نجات ۷۰ سرنشین سه دستگاه اتوبوس گرفتار سیلاب مسیر نیکشهر- چابهار

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۷۰ سرنشین سه دستگاه اتوبوس گرفتار سیلاب در مسیر نیکشهر - چابهار توسط نیروهای امدادی نجات داده شدند.

روح الله سرگزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این اتوبوس‌ها شب گذشته در مسیر چابهار - نیکشهر در حال تردد بودند که به دلیل بسته شدن این مسیر ارتباطی ناشی از بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌های محلی گرفتار سیلاب شدند که بلافاصله بعد از رها سازی از سیلاب توسط نیروهای راهداری اسکان اضطراری یافتند.

وی ادامه داد: تاکنون خسارت جانی از سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان گزارش نشده و همچنان نیروهای راهداری شبانه روزی در حال بازگشایی مسیرهای ارتباطی بسته شده هستند.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اخطاریه جوی، تمامی ادارات، دستگاه‌ها و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های سیستان و بلوچستان در حالت آماده باش بوده و تمهیدات لازم را با تجربه سیل پیش را اتخاذ کرده‌اند.

وی از شهروندان خواست که جوانب احتیاط را رعایت کرده و از ترددهای غیرضروری در محورهای مواصلاتی،اسکان در مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها و پایین دست سدها خودداری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha