۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۱۸
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85446185
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین و آلمان خواستار همکاری جهانی برای کنترل تنش‌ها شدند

تهران-ایرنا- شی جین پینگ رئیس جمهور چین در دیدار با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان با بیان اینکه در شرایط کنونی جهانی همه طرف‌ها باید برای جلوگیری از پیچیدگی و خارج شدن کنترل درگیری‌ها با یکدیگر همکاری کنند، تصریح کرد: طرفین با تمرکز بر صلح و ثبات، به دنبال منافع خودخواهانه نبوده و بر شعله‌ور شدن آتش جنگ ندمند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ و اولاف شولتس در نشست خود در پکن همچنین در رابطه با وضعیت فلسطین بر این موضوع تاکید کردند که قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحددر مورد غزه برای جلوگیری از تشدید اوضاع و وخامت بیشتر اوضاع، تضمین دسترسی بدون مانع و پایدار بشردوستانه به نوار غزه و حمایت از مذاکره زودهنگام درباره موضوع فلسطین بر اساس "راه حل دو دولتی"، از کشورهای تاثیرگذار می خواهد که نقش سازنده ای در حفظ صلح و ثبات منطقه ای ایفا کنند و یک راه حل زودهنگام جامع، عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین را ترویج دهند.

سفر سه روزه شولتس به چین اولین سفر وی به این کشور پس از اتخاذ راهبرد «ریسک زدایی» در سال گذشته است که بمنظور جلوگیری از نزدیک شدن آلمان به دومین اقتصاد بزرگ جهان در دستور کار برلین قرار گرفت.

شی به شولتس گفت: تا زمانی که هر دو طرف به احترام متقابل پایبند باشند، به دنبال زمینه‌های مشترک و در عین حال حفظ تفاوت‌ها، برقراری ارتباط و یادگیری از یکدیگر، و دستیابی به همکاری برد-برد باشند، روابط بین دو کشور به طور پیوسته توسعه خواهد یافت.

روز دوشنبه صدراعظم آلمان گفت که رقابت بین پکن و برلین باید عادلانه باشد. انتظار می‌رود وی در گفتگوهای خود با شی بر این مساله تاکید کند و در عین حال نسبت به اتخاذ موضع حمایت گرایی ابراز نگرانی نماید.

شولتس به دانشجویان دانشگاه تونگجی در شانگهای گفت: در برخی مواقع خودروهای چینی در آلمان و اروپا نیز وجود خواهند داشت. تنها چیزی که همیشه باید روشن باشد این است که رقابت باید عادلانه باشد.

مقام‌های برخی از شرکت‌های بزرگ آلمانی از جمله رئیس مرسدس بنز و مدیر اجرایی ب. ام. و (BMW) نیز در این سفر به او پیوستند درحالیکه برلین بر اهمیت بازار چین در بزرگترین اقتصاد اروپا تاکید دارد.

رئیس شرکت مرسدس بنز روز سه‌شنبه به شبکه ARD در پکن گفت که روابط اقتصادی چین- آلمان باید گسترش پیدا کند. وی در مورد راهبرد این شرکت در چین بیان کرد: خروج از چنین بازار بزرگی یک جایگزین نیست بلکه موقعیت ما را تقویت می‌کند.

اظهار نظر مدیر این شرکت خودروسازی آلمانی با توجه به نگرانی وی نسبت به اتخاذ راهبرد ریسک زدایی از چین است که توسط دولت برلین اتخاذ شده است.

شی درباره وضعیت اوکراین، اظهار داشت: چین و آلمان متعهد به پایبندی به اهداف و اصول منشور ملل متحد، مخالفت با استفاده از سلاح های هسته ای یا حمله به تاسیسات هسته ای صلح آمیز هستند. مسائل مربوط به امنیت غذایی بین المللی را به درستی حل کند و از قوانین بشردوستانه بین المللی تبعیت کند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی همه طرف‌ها برای جلوگیری از پیچیدگی و خارج شدن کنترل درگیری‌ها با یکدیگرهمکاری کنند، تصریح کرد: طرفین با تمرکز بر صلح و ثبات، به دنبال منافع خودخواهانه نبوده و بر شعله‌ور شدن آتش جنگ کمک نکنند.

شی تاکید کرد: ما باید تاثیرات منفی بر اقتصاد جهانی را کاهش دهیم و ثبات زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی را تضعیف نکنیم.

این مقام ارشد چینی تصریح کرد: پکن همه تلاش‌هایی که برای حل مسالمت‌آمیز این بحران لازم است، انجام خواهد داد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha