استاد دانشگاه: رفع فوری منازعات تجاری به تحقق مشارکت مردم در اقتصاد کمک می کند

اصفهان-ایرنا- عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اهتمام قوه قضاییه به رفع فوری اختلافات و منازعات تجاری به تحقق مشارکت مردم در اقتصاد کمک می کند.

محمد واعظ برزانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حل منازعات و اختلافات تجاری از طریق دستگاه قضا در برخی مواقع سال ها طول می کشد و در این زمینه وضعیت نامطلوبی داریم.

وی افزود: این در حالی است که کمک به رفع منازعات و اختلافات تجاری از طریق روش های کارآمد و کاهش هزینه مبادلاتی بنگاه ها عامل تعیین کننده ای در حفظ و ارتقای مشارکت اقتصادی است.

استاد دانشگاه تصریح کرد: در این رابطه قوه قضاییه، حلقه دادرسی و فرآیندهای درونی و بیرونی آن نقش کلیدی دارد تا مشارکت مردم در جهش تولید بطور ملموس شتاب بگیرد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: تسهیل دریافت مجوز راه اندازی کسب و کار، تامین مالی و بازار فروش نیز سه حلقه مهم دیگر برای تحقق مشارکت اقتصادی است.

وی ادامه داد: در این میان حلقه نخست یعنی فرایند صدور مجوز در دولت سیزدهم بطور گسترده تحقق پیدا کرده در حالی که در گذشته این مرحله دارای تشریفات زیاد و پیچیدگی های اداری بوده است.

واعظ افزود: بیشتر مردم پس از اخذ مجوز برای ورود به یک کسب و کار منابع مالی لازم را در اختیار ندارند، بنابراین اصلاح سریع نظام تامین مالی برای واقعیت بخشیدن به حلقه دوم ضرورت دارد که نقش بانک ها در این مرحله تعیین کننده است.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: الگوی رفتاری سنتی بانک ها در جهت تحقق حلقه دوم مشارکت اقتصادی نیست که رفع این مانع مستلزم اقدام و برنامه ریزی سازمان های مرتبط از جمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و ورود معاون اول رییس جمهور است.

وی هشدار داد: چنانچه این حلقه شکل نگیرد و ساز و کار بانک ها برای تامین مالی کسب و کارها اصلاح نشود اقتصاد مردمی در سال پیش رو بطور گسترده اجرا نخواهد شد.

واعظ ادامه داد: در مرحله بعد وقتی مردم دارای مجوز از منابع مالی لازم جهت تولید بهره مند شدند نوبت به ایجاد بازار برای فروش محصولات آن‌ها می رسد.

کارشناس اقتصادی افزود: در این حلقه حمایت از تولیدات داخلی در کنار سیاست های تجاری از جمله مقابله با قاچاق کالا و نرخ های ارز غیر واقعی که مانع شکل گیری تولید در داخل می شوند ضروری است.

استاد دانشگاه گفت: برای تحقق شعار سال لازم است دولت استقرار شبکه اطلاع رسانی و بازاریابی محیطی را نیز برنامه ریزی کند تا با توسعه بازارهای داخلی و خارجی بتوانیم حلقه فروش را تکمیل کنیم.

واعظ افزود: در غیر اینصورت با اینکه مشارکت مردمی تا لحظه تولید صورت می گیرد، اما عدم فروش تولیدات منجر به توقف این فرایند می شود.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب، سال ۱۴۰۳ را با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha