بارش باران سیل‌آسا در مهاباد موجب آبگرفتگی معابر شد+ فیلم

مهاباد- ایرنا- بارش باران سیل‌آسا (۲۱ میلی‌متر در ۲ ساعت) در مهاباد موجب آبگرفتگی معابر و ایجاد مشکل در عبور و مرور خودروها در این شهر شد.

به گزارش ایرنا، بارش باران بهاری عصر روز پنجشنبه که در کمتر از ۲ ساعت و به صورت رگباری روی داد، باعث آبگرفتگی معابر و وارد شدن آب در سطح خیابان ها و حتی کوچه‌ها مهاباد شد و تردد شهروندان را با مشکلاتی مواجه ساخت.

هر چند بارش های امروز مهاباد در ادامه بارش های چند روز گذشته این شهر بود، اما با توجه به افزایش حجم بارش ها، برخی از شهروندان و بویژه مهمانان بهاری این شهر را غافلگیر کرد و برخی شهروندان که امروز برای تفریح به دامن طبیعت رفته بودند، به ناچار مجبور به بازگشت به خانه‌های خود کرد.

در برخی مناطق مهاباد از جمله میدان ملا خلیل، میدان استقلال، خیابان جام جم، میدان شهرداری و ملاجامی جوی‌ها و آبراه‌ها توان هدایت حجم آب را نداشته و آب بر روی خیابان های سطح شهر جاری شده بود.

مسدود شدن آبراه‌ها در برخی از مناطق نیز باعث ذخیره شده آب حاصل از بارش باران و سرازیر شدن آن به مناطق دیگر شده بود و برخی از شهروندان در فضای مجازی از شهرداری و سایر دستگاه های خدمات رسان درخواست کمک کرده بودند.

امروز همچنین بازار عکس و سلفی گرفتن از بارش سیل‌آسا در مهاباد داغ بود و بسیاری از کاربران فضای مجازی تصاویری و فیلم هایی از بارش باران، آبگرفتگی معابر و حتی بارش تگرگ را در فضای مجازی منتشر کردند.

بارش سیل‌آسای باران در مهاباد

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ میلی‌متر بارندگی در مهاباد ثبت شده که ۲۱ میلی‌متر آن طی کمتر از ۲ ساعت و به حالت بارش سیل‌آسا بود.

اردلان محمدپور اظهار کرد: این سامانه بارشی از امروز تضعیف شده اما تا فردا همچنان به تناوب شاهد بارش باران، رعد و برق و وزش باد در مناطق مختلف استان هستیم و با خروج این سامانه دمای هوا نیز به طور میانگین سه تا چهار درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می کند.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

سد مهاباد در آستانه سرریز قرار دارد

رییس امور آب مهاباد نیز گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی و استمرار و تشدید سامانه بارشی و بارش باران شدید و ذوب برف، وقوع آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب در رودخانه‌ها و مجاری آبی برای شهر و روستا متصور می‌گردد، که همین امر منجر به افزایش ورودی آب سد مهاباد شود.

خالد رحمانی افزود: با توجه به اینکه سد در آستانه سرریز شدن قرار دارد در جهت « کنترل ایمنی و پایداری سد ،در صورت لزوم رهاسازی و افزایش خروجی بیشتر آب سد مخزنی و تبع آن افزایش دبی بیشتر آب رودخانه مهاباد در دستور کار قرار دارد.

وی از شهروندان و بویژه مهمانان نوروزی، روستاهای پایین دست سد مهاباد و مناطق حاشیه‌ی شهر که در کنار رودخانه‌ی مهاباد واقع دارند، خواست از هرگونه تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مجاری آبی شهرستان خودداری و موارد ایمنی را کاملا رعایت کنند.

بارش باران سیل‌آسا در مهاباد موجب آبگرفتگی معابر شد+ فیلم

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ یکی از نزدیکترین سدها به مناطق مسکونی به شمار می‌آید.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha