۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۱۱
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85436732
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خراسان جنوبی رتبه اول کمک به عتبات عالیات را کسب کرد

۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۱۱
کد خبر: 85436732
خراسان جنوبی رتبه اول کمک به عتبات عالیات را کسب کرد

بیرجند - ایرنا - رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: این استان سال ۱۴۰۲ رتبه نخست کمک‌های ستاد عتبات عالیات کشور را به خود اختصاص داد و افتخارآمیزترین عنوانی بود که در جمع روسای ستادهای کشور مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا موسی جوینده روز شنبه در جلسه هیات امنای ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد با اشاره به اجرای ۲۷ مصوبه هیات امنای این ستاد در سال گذشته اظهار کرد: نتیجه اجرای این مصوبات افزایش کمک‌های مردمی از ۱۲۵ هزار ریال برای هر نفر به ۲۱۳ هزار ریال بود.

وی گفت: ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور برای اجرای پروژه‌ها سرانه هر نفر در استان را ۱۲۵ هزار ریال ابلاغ کرده بود که میزان کمک‌های مردمی استان با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی در سال گذشته با ۱۷۰ درصد افزایش همراه بود.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی افزود: شهرستان بیرجند با سرانه ۳۳۶ هزار ریال به ازای هر نفر جمعیت با ۲۶۹ درصد رشد رتبه نخست کمک‌های مردمی را دارد و در این شهرستان روستای مهمویی با عملکرد یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال به ازای هر نفر و رشد ۲۸۰ درصدی روستای نخست کشور و استان معرفی شد.

وی تصریح کرد: همچنین شهرستان طبس با سرانه ۲۶۸ هزار ریال به ازای هر نفر جمعیت و ۲۱۵ درصد رشد رتبه دوم و شهر عشق آباد طبس با ۲۹۲ هزار ریال و ۲۳۴ درصد رتبه اول این شهرستان اعلام شد.

جوینده گفت: شهرستان قاینات با سرانه ۲۲۰ هزار ریال و ۱۶۲ درصد موفق به کسب رتبه سوم کمک‌های مردمی، روستای چاهک موسویه با عملکرد ۴۹۵ درصد و سرانه ۶۱۹ هزار ریال به ازای هر نفر رتبه اول و دهستان کرغند با ۳۳۶ درصد عملکرد و سرانه ۵۹۸ هزار ریال رتبه دوم شهرستان را به خود اختصاص داد.

وی یادآور شد: شهرستان بشرویه با عملکرد ۱۲۹ درصد رتبه چهارم استان را دارد، در مجموع تنها ۲ شهرستان زیر ۱۰۰ درصد عملکرد و مابقی بالای میزان تعهد اعلام شده کمک کرده‌اند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی ضمن قدردانی از نماینده ولی فقیه، استاندار، معاونان و مسئولان استان گفت: نتیجه این همکاری برگزاری همایش «نشان ارادت» در سال گذشته بود که افتخار بزرگی برای کشور و استان رقم زد و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار نقدی و غیرنقدی در این همایش جمع‌آوری شد.

وی افزود: سال گذشته مردم و عاشقان اهل بیت (ع) در استان هزار و ۲۰۰ متر مربع فرش به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد ریال تولید و به عتبات عالیات اهدا کردند.

جوینده گفت: اکنون ۲۴۰ کارگاه قالیباف برای کمک به ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان فعال است و حدود پنج هزار نفر نیز در این امر خیر مشارکت دارند.

بافت هزار و ۲۰۰ مترمربع فرش برای عتبات عالیات در خراسان جنوبی

وی با اشاره به طرح کسر از حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی برای کمک به عتبات عالیات در استان افزود: در این زمینه ۲۰ مدیرکل اعلام آمادگی کرده‌اند تا موضوع کسر از حقوق به کارکنان اعلام و در صورت تمایل رقم خیلی جزیی و با انتخاب کارکنان برای این منظور استفاده شود.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری مراسم اربعین سال ۱۴۰۲ گفت: پارسال در سایت استان در شهر کاظمین یک میلیون و ۸۵۰ پرس غذای با کیفیت عالی و ۵۰۰ هزار قرص نان پخت و توزیع شد.

وی خواستار ادامه پشتیبانی هیات امنای ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات برای رسیدن به اهداف این ستاد در سال جاری شد و گفت: برنامه ۳۳ گانه پیشنهادی تهیه شده و در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: جای پیوست فرهنگی و رسانه‌ای در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان خالی است و بایستی از این ظرفیت برای ارایه گزارش و دستاوردها و همچنین افرادی که کمک می‌کنند استفاده شود.

علی فرخنده افزود: چاپ و نشر کتابی تحت عنوان «نشان ارادت» با تشریح و توصیف افرادی مانند زنانی که در قالی بافی عتبات عالیات کمک می‌کنند یا کشاورزان و روستاییانی که علیرغم مشکلات اقتصادی و معیشتی در صدر کمک‌ها هستند می‌تواند به گفتمان‌سازی در این حوزه کمک کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی استان نخست کشور در جمع‌آوری کمک‌های مردمی به عتبات و عالیات است می‌توان با نصب تابلوی «نشان ارادت» در ورودی‌های شهر یا استان، این استان فرهنگی مذهبی را بیشتر معرفی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین هر سال یک روستا و یک شهر استان که بیشترین میزان کمک‌ها را دارند را به مرکز معرفی کرد و با اهدای نشان افتخار در فرهنگ‌سازی بیشتر کمک‌های مردمی به عتبات عالیات پیشقدم شد.

وی عنوان کرد: سایت خراسان جنوبی در شهر کاظمین فعال بوده و همه ساله در ایام اربعین اقدامات و خدمات زیادی به زائران ارائه می‌شود که با تولید نرم افزار یا اپلیکیشن بومی زائر در کاظمین، می‌توان زائران را در جریان مکان و خدمات سایت قرار داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha