نوروز سه تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان کشف شد

۱۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۳۶
کد خبر: 85434397
نوروز سه تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان کشف شد

سمنان - ایرنا - فرمانده انتظامی استان سمنان با اشاره به تشدید مقابله با قاچاق منابع طبیعی و گونه‌های نادر زیستی در نوروز، گفت: محموله‌هایی به میزان بیش از سه تن چوب تاغ قاچاق در نقاط مختلف استان طی نوروز شناسایی و توقیف شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار جلیل موقوفه‌ئی روز پنجشنبه به رسانه‌ها افزود: طبق تدابیر اخذشده در قرارگاه نوروزی مبنی بر تشدید مبارزه با قاچاق چوب و فرآورده های جنگلی، گونه های گیاهی و حیات وحش، این موضوع به طور جدی در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی استان قرار گرفت.

وی بیان کرد: پلیس امنیت اقتصادی استان سمنان با اشراف اطلاعاتی و با همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان‌های تابعه و برگزاری ایست و کنترل مختلف در استان توانست سه تن و ۵۱۵ کیلوگرم چوب تاغ قاچاق را کشف کند.

وی از توقیف سه دستگاه خودرو و دستگیری ۲ متهم در این رابطه خبر داد و اضافه کرد که تمام چوب‌های تاغ کشف شده طبق مقررات تحویل منابع طبیعی استان شد.

فرمانده انتظامی استان سمنان با بیان اینکه اقدامات آموزشی و فرهنگی در خصوص جلوگیری از قطع درختان تاغ از طریق مبادی برون‌سازمانی انجام و با تعامل و هماهنگی های لازم بین پلیس امنیت اقتصادی و منابع طبیعی، با همه توان و امکانات سعی خواهد شد با متخلفان در این حوزه با جدیت برخورد لازم صورت گیرد.

چرا تاغ در مقابله با پدیده بیابانزایی نقش اساسی دارد؟

به گزارش ایرنا، تاغ در حاشیه شهرهای کویری نقش غیرقابل انکاری در مهار شن‌های روان، جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد گرد و غبار و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق کویری و بیابانی دارد، اما در چند سال گذشته برخی سودجویان با قطع این درختچه مفید آن را به زغال تبدیل می‌کنند و در بازارها به فروش می‌رسانند.

نوروز سه تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان کشف شد

اگر چه زغال را از درختان دیگر هم می‌توان تهیه کرد، اما گروهی براساس یک باور نادرست، زغال تاغ را برای چاق کردن قلیان و یا درست کردن کباب ترجیح می‌دهند، غافل از اینکه هر کدام از درخچه هایی که اکنون چند متر سر از خاک برآورده‌اند، نتیجه دهه‌ها گذر زمان است و اکنون برخی با خودخواهی خود این سرمایه ملی را نابود می‌کنند.

این روزها قاچاق گونه گیاهی تاغ یکی از دلایل اصلی پدیده بیابانزایی و بلای جان عرصه‌های طبیعی استان سمنان است و نیاز است با هدف جلوگیری از چالش‌های زیست محیطی و طوفان شن در جلوگیری از قطع این گونه گیاهی تدبیر شود.

تاغ‌ها درختچه‌ای از تیرهٔ تاج‌خروسان و زیرتیرهٔ اسفناجیان هستند، در برابر خشکی و گرما مقاوم بوده و با ریشه‌ای گسترده از پیشروی کویر جلوگیری می‌کنند.

در ایران سه گونه سیاه‌تاغ، زردتاغ یا سفیدتاغ و تاغ بوته‌ای وجود دارد. سیاه تاغ به خاک‌های سنگین و رسی و شوری مقاوم‌تر است در حالی که زرد تاغ بیشتر به خاک‌های سبک و شنی و کم‌آبی مقاوم است و برای تثبیت تپه‌های شنی به کار می‌رود.

۵۵ درصد از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی سمنان را مناطق بیابانی و خشک شامل می‌شود و اگر با تدبیر و اصلاح زیرساخت‌ها و بازنگری در قوانین از قاچاق تاغ جلوگیری نشود، در آینده این منطقه از کشور به کانون ریز گردها تبدیل خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha