۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۱۰
کد خبر: 85424954
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شنبه گردش؛ آیین نوروزی مردم چهارمحال و بختیاری

۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۱۰
کد خبر: 85424954
شنبه گردش؛ آیین نوروزی مردم چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا - شنبه گردش یا شنبه‌گردی در نخستین شنبه سال جدید، یکی از رسم‌‎ها و آیین‌های منحصر به فرد و ویژه بعد از سال تحویل و آمدن بهار است که مردم چهارمحال و بختیاری آن را برگزار می‌کردند و اکنون در نقاط دیگر استان نیز آیین شنبه گردش روایج یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در چهارمحال و بختیاری آیین‌های نوروزی و گرامیداشت بهار به چند قسمت شامل استقبال از نوروز، آداب و سنن مربوط به شب سال نو و سومین قسمت آیین‌های مربوط به بعد از سال تحویل آن هنگامی که بهار حاکم شده است تقسیم می‌شود.

یک پژوهشگر تاریخ در چهارمحال و بختیاری در خصوص آیین شنبه گردش می‌گوید: در کنار دید و بازدیدها و عیدی دادن و عیدی گرفتن، استقبال از طبیعت یا همان آیین سنتی شنبه‌گردش در نخستین شنبه سال یکی از سنت‌های قدیمی مخصوص مردم شهرکرد بعد از سال تحویل است.

بابک زمانی‌پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: آیین سنتی شنبه گردش نمادی برای آغاز حرکت و فعالیت است، فعالیت‌هایی که قرار است پس از تعطیلات نوروزی با قوت و جدیت تمام آغاز شود.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: بخش زیادی از آداب و سنن ویژه نوروز مردم این استان ریشه در طبیعت و بیانگر ارتباط و پیوستگی مردم با طبیعت است.

وی در توضیح چگونگی برگزاری آیین سنتی شنبه گردش گفت: مردم شهرکرد معتقدند در نخستین شنبه سال جدید نباید به دید و بازدید رفت و به تعبیری دید و بازدید در این روز شگون ندارد.

زمانی‌پور ادامه داد: به همین دلیل تمام فعالیت‌های مربوط به دید و بازدید و عیدی دادن و عیدی گرفتن در نخستین شنبه سال جدید متوقف می‌شود و مردم از اوایل صبح به سمت نزهتگاه‌های مناطق جنوبی شهر مانند مَرغزارها و مزارع حاشیه فرودگاه امروز شهرکرد همان قسمت‌هایی که در گذشته به عنوان "در به ده "یا به اصطلاح محلی "در دی" گفته می‌شد، می‌رفتند.

این پژوهشگر تاریخ استان یادآور شد: یکی از کارهای مهم مردم در شنبه گردش این بود که با استفاده از سبزی‌هایی که در محل رشد کرده و به دست آمده است از جمله گیاه شَنگ و مُچه آش‌های محلی به نام آش شنگ و آش مچه درست می‌کردند.

او با بیان اینکه گیاه شنگ و مچه دارای خواص دارویی و از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت در بیشتر نقاط استان قابل برداشت است، گفت: پایه اصلی همه آش‌ها گیاهی است و مردم معتقدند با توجه به مصرف آجیل در این روزها خوردن آش شنگ و مچه بسیار مفید است که امسال با توجه به ماه مبارک رمضان، پس از افطار آن را میل می‌کنند.

این پژوهشگر تاریخ توضیح می‌دهد: مردم این استان بعد از غروب نخستین شنبه سال جدید آن هنگامی که از دامان طبیعت باز می‌گردند دوباره به دید و بازدیدهای عیدانه خود ادامه می‌دهند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان و نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha