۵ فروردین ۱۳۹۱، ۱۰:۱۸
کد خبر: 80049528
T T
۰ نفر

شهركرد- مردم چهارمحال وبختياري براساس يك سنت ديرين در نخستين شنبه كاري سال در طول ايام تعطيلات نوروز، همچون سالهاي گذشته در آيين موسوم به ' شنبه گردش ' شركت كردند.

به گزارش ایرنا، آیین سنتی شنبه گردش ، در نخستین شنبه كاری سال 91 در مناطق مختلف شهری و روستایی این استان برگزار شد.

مردم استان چهارمحال و بختیاری بر اساس این سنت دیرین،در نخستین شنبه كاری سال نو با خروج از منازل خود و گشت و گذار در دل طبیعت، مناطق تفریحی، زیارتی و سیاحتی، سال كاری جدید را با شادابی و نشاط آغاز می كنند.

برخی از مردم این دیار پس از برپا كردن چادر در دل طبیعت اقدام به طبخ غذاهای محلی نظیر آش مچه و آش شنگ می كنند.

این دو غذای محلی كه از گیاهان طبیعی شنگ و مچه به همراه افزودنی های دیگر مانند كشك و پیاز داغ، طبخ و تهیه می شود، در فصل بهار در بین مردم این استان جایگاه مهمی دارد.

مردم استان در این روز، پس از چیدن گیاهان طبیعی و خوراكی وپختن غذاها با خواندن قرآن و دعا، به گشت و گذار خود پایان می دهند.

به همین مناسبت بسیاری از مردم شهركرد مركز استان چهارمحال و بختیاری امروز با حضور در پارك ملت این شهر، در آیین سنتی شنبه گردش شركت كردند.

مناطق توریستی و تفریحی سامان، بلداجی، چغاخور، گندمان، كوهرنگ، پیرغار، بابا پیر احمد، امامزاده بارده، چشمه دیمه، سندگان، برم، دره عشق و پرورز ،چشمه وقت و ساعت،چشمه زنه و بسیاری از مناطق تفریحی دیگر استان در شنبه گردش با استقبال گردشگران روبرو می شوند.

به گزارش ایرنا،برخی از ریش سفیدان شهركردی، قدمت این آیین سنتی را كه شبیه روز سیزده بدر می باشد در حدود 400سال بیان می كنند.

7359

سرخط اخبار استان‌ها