۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۸
کد خبر: 83251862
T T
۰ نفر

پاسداشت آيين سنتي 'شنبه گردش' در چهارمحال و بختياري

۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۸
کد خبر: 83251862
پاسداشت آيين سنتي 'شنبه گردش' در چهارمحال و بختياري

شهركرد- ايرنا- مردم چهارمحال وبختياري طبق يك رسم قديمي با رفتن به دل طبيعت در نخستين شنبه از سال با عنوان 'شنبه گردش' اين روز را پاس مي دارند.

به گزارش ايرنا، مردم اين خطه نخستين شنبه سال را به دل طبيعت مي روند و جشن همنشيني خانوادگي برگزار مي كنند، در اين روز با پخت خوراكي هاي محلي مانند آش دوغ، آش رشته، آش كشك، آش مچه، آبگوشت، كباب و پلوهاي مختلف ساعاتي از اين روز را در دل طبيعت سپري مي كنند و بر شادي، نشاط، تفريح و رفاه خود در ايام تعطيلات نوروزي مي افزايند.
مردم شهركرد پس از برپا كردن چادر در دل طبيعت و چيدن گياهان طبيعي و خوراكي و پختن غذاي محلي نظير آش مچه و آش شنگ به گشت و گذار خود پايان مي دهند.
اين دو غذاي محلي كه از گياهان طبيعي شنگ و مچه به همراه افزودني هاي ديگر مانند كشك و پياز داغ، طبخ و تهيه مي شود، در فصل بهار در بين مردم اين استان جايگاه مهمي دارد.
مناطق توريستي و تفريحي سامان، سيادسردبروجن ، كوهرنگ، پيرغار، بابا پيراحمد، امامزاده بارده، چشمه ديمه، سندگان، برم، دره عشق و پرورز، چشمه وقت و ساعت، چشمه زنه و مناطق تفريحي ديگر استان در شنبه گردش با استقبال گردشگران مواجه است.
كارشناس مردم شناسي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري گفت: مردم استان در اين روز با رفتن به دل طبيعت با طبيعت آشتي مي كنند.
فيروزه هيبتيان تاكيد كرد: شنبه گردش مقياس كوچكتري از سيزده بدر بوده كه از روزگاران كهن در بين مردم رايج بوده است.
وي افزود: مناطق تفريحي و جاذبه هاي گردشگري چهارمحال و بختياري مكان بسيار مناسبي براي گذران شنبه گردش بوده و هست.
به گزارش ايرنا، چهارمحال و بختياري بيش از 800 جاذبه گردشگري دارد كه در نوروز ميزبان گردشگران و مسافران داخلي و خارجي است.
در روزهاي نخست سال جديد بيش از200 هزار مسافر وارد اين استان شدند.
7362/6199/6021