۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۸:۴۹
کد خبر: 81553513
T T
۰ نفر

آیین شنبه گردش در چهارمحال و بختیاری از یادها می رود

۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۸:۴۹
کد خبر: 81553513
آیین شنبه گردش در چهارمحال و بختیاری از یادها می رود

شهركرد-ایرنا-آیین سنتی شنبه گردش در هشتمین روز از فصل بهار در چهارمحال و بختیاری،در حالی برگزار شد، كه خانوادههای كمی از آن استقبال كردند.

به گزارش ایرنا،مردم چهارمحال وبختیاری براساس یك سنت دیرین در نخستین شنبه كاری سال در طول ایام تعطیلات نوروز، در آیین موسوم به ˈ شنبه گردش ˈ شركت می كنند،كه چند سالی است، این آیین با بی رغبتی خانواده ها روبرو شده است.

آیین سنتی شنبه گردش كه قدمتی 400ساله دارد،نخستین بار از سوی اهالی یكی از روستاهای شهرستان شهركرد باب شد و پس از آن در سایر نقاط این استان نیز مرسوم شده است.

تعدادی از مردم استان ،در نخستین هفته كاری سال 94 در مناطق مختلف شهری و روستایی،بعد از ظهر شنبه را، با وجود سردی هوا در دل طبیعت سپری كردند.

مردم چهارمحال و بختیاری بر اساس این سنت دیرین،در نخستین شنبه سال نو با خروج از منازل خود و گشت و گذار در دل طبیعت، مناطق تفریحی، زیارتی و سیاحتی، سال كاری جدید را با شادابی و نشاط آغاز می كنند.

برخی از مردم این دیار،پس از برپا كردن چادر در دل طبیعت اقدام به طبخ غذاهای محلی نظیر آش مچه و آش شنگ می كنند.

این دو غذای محلی كه از گیاهان طبیعی شنگ و مچه به همراه افزودنی های دیگر مانند كشك و پیاز داغ، طبخ و تهیه می شود، در فصل بهار در بین مردم این استان جایگاه مهمی دارد.

مردم استان در این روز، پس از چیدن گیاهان طبیعی و خوراكی و پختن غذاها با خواندن قرآن و دعا، به گشت و گذار خود پایان

می دهند.

به همین مناسبت تعداد اندكی از مردم شهركرد مركز چهارمحال و بختیاری با حضور در بوستان های تهلیجان و ملت این شهر، در آیین سنتی شنبه گردش شركت كردند.

مناطق توریستی و تفریحی سامان، بلداجی، چغاخور، گندمان، كوهرنگ، پیرغار، بابا پیر احمد، امامزاده بارده، چشمه دیمه، سندگان، برم، دره عشق و پرورز ،چشمه وقت و ساعت،چشمه زنه و مناطق تفریحی دیگر استان ،در شنبه گردش با استقبال گردشگران روبرو نشد.

یكی از محققان شهركردی می گوید:برخی از ریش سفیدان شهركردی، قدمت این آیین سنتی را كه در تراز سیزده بدر است، در حدود 400سال بیان می كنند.

مهری فتاحی در گفت وگو با ایرنا افزود:این آیین اكنون در بین خانواده های جوان كمرنگ شده است و حتی تعدادی از جوانان از وجود چنین آیینی هیچ اطلاعی ندارند.

به گفته وی،ریشه آیین سنتی شنبه گردش تاریخی است و از روز شنبه گردش با عنوان كشتی گرفتن و زورآزمایی پهلوانی در گودال چشمه شهركرد یا روز آغاز كشاورزی نیز یاد كرده اند.

وی، دلایل بی رغبتی خانواده ها نسبت به این آیین را، ناشناخته بودن آن در بین نسل جوان،فراگیر بودن بیشتر سیزده بدر نسبت به این آیین، ماشینی شدن زندگی مردم و درگیر بودن بیشتر مردم در سفرهای نوروزی دانست.

براساس این گزارش ،این آیین در دهه های اخیر جای خود را به سیزده فروردین داده است و جوانان از شنبه گردش، دیگر استقبال نمی كنند.

گزارش از محمود رییسی

2097

سرخط اخبار استان‌ها