۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۱۶
کد خبر: 85410195
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیرکل اکو: یزد، سرشار از ظرفیت‌های ناشناخته است

۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۱۶
کد خبر: 85410195
دبیرکل اکو: یزد، سرشار از ظرفیت‌های ناشناخته است

یزد-ایرنا- دبیر کل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) گفت: یزد، سرشار از تعریف و ظرفیت‌های ناشناخته‌ است و از همه دعوت می‌کنم از این شهر بازدید کنند و لذت ببرند.

به گزارش ایرنا، "خسرو ناظری" روز چهارشنبه در نشست جمعی از نمایندگان و سفرای کشورهای همکاری آسیایی (ACD) با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر یزد افزود: این سفر دوم من به یزد است و همیشه این سفر در یاد من ماندگار بوده است .

وی ادامه داد: یزد اثری عمیق و ژرف بر من گذاشت و هر کس به این شهر سفر کند ،نام یزد ورد زبانش می شود و یاد مصرع حافظ می افتد که "ای صبا با ساکنان شهر یزد از ما بگو"، و خرسندم که این شرایط فراهم شد و بار دیگر در یزد هستم.

دبیر کل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) گفت: تاکنون در ۲ شهر امکان نشست بوده که ابتدا در نیویورک و اکنون نیز در یزد نشست دو جانبه ای سی دی و اکو را داریم و از تعداد ملاقات های دبیران کل در نقاط گوناگون جهان می توان اهمیت نشست را ارزبابی کرد و اکنون نوبت یزد است.

ناظری ادامه داد: انتخاب شهر یزد به عنوان پایتخت کشورهای عضو ACD بسیار به جا و مناسب است و مردم این شهر بسیار مهمان نواز و به لهجه شیرین شهرت دارند و گردشگری برای سازمان اکو یکی از موارد اولویت دار است .

وی افزود: در سازمان همکاری اقتصادی نیز چنین تجربه ای را داریم که هر سال یکی از شهرهای دارای پتانسیل زیاد گردشگری به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری اقتصادی اعلام می گردد و تاکنون ۶ شهر مشخص شده اند .

دبیر کل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) گفت: شهر یزد مالامال از تعریف است و از همه دعوت می کنم از زیبایی های یزد لذت ببرند و خوشحالیم که با مشارکت استانداری و شهرداری یزد فرصت حضور سفیران کشورهای عضو فراهم شد .

شهردار یزد هم گفت: مهمان نوازی و مهمان‌دوستی ریشه در اصالت همه کشورها و ملت های ره کهن آسیا دارد و همچنین این شاخصه در بین ایرانیان به ویژه استان یزد دیده می شود.

ابوالقاسم محی الدینی افزود: به هر نقطه و گوشه ایران سر بزنید، با شهر و روستایی تاریخی مواجه می شوید و عمده شهرها نیز شهرهایی با قدمت قابل توجه هستند و همه ما به نوعی وارث بخشی از میراث تمدن بشری هستیم .

وی ادامه داد: آنچه در بین شهرهای تاریخی ایران زمین، یزد را متقاوت می سازد قرار داشتن آن در بین شهرهای میراث جهانی یونسکو است، همچنین یزد امروز شهری است که شاکله و چارچوبی در قالب یک شهر ایرانی اسلامی با معماری منحصر به فرد دارد که معماری شهری را حفظ کرده است.

شهردار یزد با اشاره به اینکه یزد با یک بافت منجسم و دست نخورده بزرگترین نمونه جهانی با الگوهای حیرت انگیز با پایداری و تاب‌آوری است ،گفت: در کنار آن، بافت مذهبی بزرگترین سرمایه آن راشکل می دهد .

رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: شهر یزد هم اکنون دارای ۸ خواهر خوانده رسمی است که از این تعداد پنج شهر از میان کشورهای همسایه و آسیایی انتخاب شدند و تمام امور بین المللی مربوط به ارتباطات بین شهری، ارتباط با سفارت ها و سازمان های بین المللی از طریق کمیسیون تخصصی گردشگری و اموربین الملل در شورای اسلامی شهر راهبری و سیاستگذاری می شود.

عزیزالله سیفی افزود: نقطه مرکزی کشور ما از لحاظ جغرافیایی در شهر یزد قرار گرفته است و امیدواریم با ثبت شهر جهانی یزد به عنوان شهر میراث جهانی ،نگاهی به این کهن شهر ویژه که خانه ای برای همه ملل و فرهنگ ها و میعادگاهی برای صلح و دوستی فرهنگ و هنر باشد، صورت گیرد.

وی ادامه داد: در هیاهوی پرسرعت جهان امروز، زیست در خور مقام انسانیت را در شهر یزد به خوبی می توان یافت که انسان در کمال آرامش استعدادهای بالقوه خود را به منصه ظهور برساند و شهر یزد این ویژگی را دارا است.

نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (ACD) استان یزد از امروز با حضور ۵۵ سفیر از ۱۵ ملیت در استان یزد آغاز و تا فردا ادامه دارد.

در این مجمع علاوه بر دبیر کل اکو و رییس موسسه فرهنگی آن، سفرایی از کشورهای ترکیه ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجکیستان ، پاکستان ، قزاقستان، اندونزی ، مالزی ، فیلیپین ، تایلند ، قرقیزستان حضور دارند.

برگزاری نشست‌های استانی با نگاه ملی به میزبانی شهرداری، استانداری و اتاق بازرگانی از جمله برنامه‌های تدوین شده برای میزبانی سفرای عضو مجمع گفت وگوی آسیا در این ۲ روز در استان است.

طرح پیشنهادی تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به (ACD) برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ. سه. آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و در سال ۲۰۰۲ در تایلند تأسیس شد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با ۳۵ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأسیس شده است. عالی‌ترین ارگان تصمیم‌گیری مجمع، اجلاس وزیران امور خارجه است که سالانه دو نشست برگزار می‌کند، این دو نشست عبارتند از نشستی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و نشستی به میزبانی کشوری که ریاست مجمع را در همان سال بر عهده گرفته است.

همچنین کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسیدو به عنوان میراث مشترک بشری به جهانیان معرفی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha