آسیب جدی باران به مراکز بزرگ تولید گندم و کلزای هند

تهران- ایرنا- مزارع گندم و دانه کلزا در بزرگترین مراکز کشاورزی هند، بر اثر باران و تگرگ شدید، کمی قبل از برداشت، آسیب جدی دیدند که این موضوع می‌تواند به کاهش تولید جهانی گندم و افزایش قیمت آن بینجامد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، مقامات صنعتی و دولتی هند به رویترز گفتند که بارش‌ نابه‌هنگام باران و تگرگ به محصولات کشت شده در زمستان از جمله گندم، کلزا و نخود در مناطق اصلی تولید در هند آسیب رسانده و برداشت را به تاخیر انداخته است.

آب و هوای نامساعد می‌تواند رشد تولید گندم را محدود و تلاش‌های دولت هند برای ایجاد ذخایر بیشتر را کم اثر کند.

برداشت گندم امسال برای هند به عنوان بزرگترین تولیدکننده غلات در جهان پس از چین، بسیار حیاتی است. هوای گرم در فصل تابستان، تولید گندم هند را در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کاهش داد و منجر به کاهش شدید ذخایر دولتی شد.

کاهش تولید و ضعف در برداشت برای سومین سال متوالی، چاره ای جز واردات مقداری گندم برای هند باقی نمی گذارد و دولت نارندرا مودی که تاکنون برابر درخواست ها برای واردات گندم مقاومت کرده است، در آستانه انتخابات در سال جاری میلادی در موقعیتی نامطلوب قرار خواهد گرفت.

موکش کومار، یک کشاورز از ایالت اوتار پرادش، بزرگترین منطقه تولیدکننده غلات در هند، گفت: کل محصول گندم به دلیل بارندگی شدید و طوفان و تگرگ نابود شده است، گندم تازه رسیده بود و ما می توانستیم آن را ظرف 2 تا سه هفته برداشت کنیم.

کومار گفت: طوفان تگرگ نه تنها منجر به تلفات تولید می شود، بلکه هزینه های برداشت را نیز افزایش می دهد، زیرا محصول را نمی توان با کمباین برداشت کرد و در عوض به نیروی کار نیاز دارد.

یک تاجر مستقر در دهلی نو اظهار داشت: تولید گندم در سال جاری میلادی حتما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، زیرا در همه ایالت های تولیدکننده گندم، از پنجاب و هاریانا در شمال تا مدیا پرادش در مرکز هند، خسارت گزارش شده است.

دولت هند هفته گذشته اعلام کرد: تولید گندم می تواند ۱.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد و به رکورد ۱۱۲ میلیون تن برسد اما تاجران اکنون می گویند تولید نهایی بسیار کمتر از رقم گفته شده، تخمین زده می شود.

یک تاجر مستقر در بمبئی گفت: تولید می تواند حداقل ۲ تا ۳ میلیون تن فقط به دلیل هوای بد یک هفته اخیر کاهش یابد. در نیمه دوم مارس (اوایل فروردین ۱۴۰۳) نیز هوای گرم پیش بینی می شود و ما نمی دانیم که چقدر چالش بیشتری بر محصول نهایی وارد می کند.

محصولاتی مانند گندم، کلزا و نخود نیز بیشتر در ایالت های شمالی هند کشت می شدند. تولید کمتر از حد انتظار کلزا ممکن است بزرگترین واردکننده روغن خوراکی جهان را مجبور کند به خرید روغن گران قیمت پالم، روغن آفتابگردان و روغن سویا ادامه دهد.

آنیل چاتار، یک تاجر مستقر در جی‌پور در ایالت شمال غربی راجستان، گفت: انتظار می‌رود تولید کلزا دست‌کم پنج درصد کمتر از پیش بینی ها قبل از آسیب دیدن محصول توسط بارندگی باشد.

وی گفت: برداشت کلزا در بسیاری از نقاط آغاز شده بود اما اکنون به دلیل بارندگی ها با تاخیر انجام می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha