۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷
کد خبر: 85215605
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرمایش زمین، تهدیدی برای صنعت کشاورزی آسیا

۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷
کد خبر: 85215605
گرمایش زمین، تهدیدی برای صنعت کشاورزی آسیا

تهران- ایرنا- کارشناسان معتقدند تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین، وضعیت کشاورزی در جهان را دگرگون می کند و تولید محصولات کشاورزی در آسیا به ویژه در مناطق جنوبی را کاهش خواهد داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، هواشناسان و تحلیلگران اعلام کردند انتظار می‌رود کاهش کم سابقه باران‌های موسمی باعث کاهش حجم محصولات کشاوزی از جمله برنج در هند، بزرگترین صادرکننده غلات در جهان شود و در سوی دیگر پیش‌بینی‌های تولید گندم به دلیل آب و هوای خشک در استرالیا، دومین صادرکننده بزرگ جهان، نیز مورد بازنگری قرار می‌گیرند.

باران های ناکافی در جنوب شرقی آسیا می تواند ذخایر روغن پالم، پرمصرف ترین روغن نباتی جهان را کاهش دهد، در حالی که تغییرات آب و هوا در چین، بزرگترین واردکننده ذرت و سویا، تولید مواد غذایی را به خطر می اندازد.

«کریس هاید»، هواشناس یک پلتفرم معتبر تجزیه و تحلیل داده های آب و هوا، گفت: ما در آب و هوای کامل ال نینو در چندین بخش از جهان هستیم و این وضعیت تا پایان سال تشدید خواهد شد. الگوی آب و هوا در آسیا با شرایط خشک ال نینو همبستگی دارد.

با تشدید ال نینو، کم آبی غیرمعمول ماه اوت به غلات و دانه‌های روغنی آسیا آسیب وارد کرد و پیش‌بینی‌ها برای کاهش بارندگی در ماه سپتامبر بیشتر باعث اختلال در عرضه و افزایش قیمت می‌شود.

کمبود باران در هند و استرالیا

اکنون باران‌های موسمی هند که برای محصولات تابستانی مانند برنج، نیشکر، سویا و ذرت حیاتی است، ضعیف‌ترین باران‌های موسمی در هشت سال اخیر است.

یک مقام ارشد اداره هواشناسی هند گفت: تاثیر ال نینو بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما پیش بینی می کردیم. این ماه با کسری بیش از ۳۰ درصدی به پایان می رسد و خشک ترین ماه اوت در تاریخ ثبت شده است، ال نینو همچنین بر بارندگی سپتامبر تأثیر خواهد گذاشت.

هند که ۴۰ درصد از صادرات جهانی برنج را به خود اختصاص داده است، صادرات این محصول کشاورزی را محدود کرده و قیمت ها را به بالاترین حد در ۱۵ سال اخیر رسانده است در سوی دیگر برآوردهای تولید گندم استرالیا برای اولین بار در چهار سال گذشته توسط تحلیلگران کاهش یافته است زیرا مناطق کلیدی کشاورزی این کشور در ماه اوت بارندگی کافی نداشته اند.

«اوله هو»، مدیر یک شرکت کارگزاری کشاورزی گفت: تولید گندم سه میلیون تن (متریک) کمتر از برآورد اولیه ۳۳ میلیون تنی ما خواهد بود. اگر کاهش باران در ماه سپتامبر ادامه یابد، ما نیز به دنبال کاهش محصول هستیم.

استرالیا سه سال متوالی تولید گندم را افزایش داده که باعث افزایش عرضه برای واردکنندگانی مانند چین، اندونزی و ژاپن شده است.

مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا نیز تحت تأثیر گرمایش و خشکی آب و هوا قرار گرفته است، مزارع و باغات برنج، روغن پالم، نیشکر و قهوه در آسیای جنوب شرقی کمتر از حد معمول بارندگی داشته اند و اندونزی و تایلند بیشترین آسیب را دیده اند.

«ماکسار هاید» گفت: بخش‌های شرقی اندونزی و بیشتر سرزمین تایلند در ۳۰ تا ۴۰ روز گذشته بارندگی بسیار کمی داشته است. در این مناطق، میزان بارندگی ۵۰ تا ۷۰ درصد میانگین بوده است. بیشتر ماه سپتامبر در تایلند و اندونزی، باران کمتر از همیشه خواهد بود.

«درو لرنر»، رئیس شرکت آب و هوای جهانی گفت: در آمریکا، محصولات ذرت و سویا در هفته های اخیر به دلیل کم آبی آسیب دیده اند، اگرچه این خشکی آب و هوا با ال نینو مرتبط نیست اما از نوامبر تا فوریه، مزارع آمریکا با بارندگی بالاتر از حد متوسط در ایالت های جنوبی تاثیر ال نینو را خواهند دید که به نفع گندم زمستانه است.

انتظار می‌رود آب و هوای آمریکای جنوبی برای دانه‌های سویا و ذرت که در اوایل سال ۲۰۲۴ برداشت می‌شوند، مناسب باشد.

توفان ال نینو گرم شدن آب‌های اقیانوس آرام است که معمولاً منجر به شرایط خشک‌تر در آسیا و باران‌های بیش از حد در بخش‌هایی از آمریکای شمالی و جنوبی می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha