پرونده انتخابات خراسان جنوبی باز ماند/ رقابت ۲ نامزد در مرحله دوم

بیرجند - ایرنا - انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که در حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" با توجه به تعدد نامزدها و رقابت نزدیک بین آنها به دور دوم کشیده شد تا پرونده انتخابات در خراسان جنوبی باز بماند.

به گزارش ایرنا، انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوازدهمین ایستگاه خود تغییراتی را رقم زد که دست‌کم در خراسان جنوبی کم سابقه بوده است، از جمله اینکه در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف دو مرحله‌ای شد.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منتخبان حوزه‌های انتخابیه "قاینات و زیرکوه"، "نهبندان و سربیشه" و "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه" مشخص شدند و تکلیف منتخب مردم در حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" در اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص خواهد شد.

خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان است و هر کدام از چهار حوزه انتخابیه استان یک نماینده دارد که تاکنون سه منتخب مردم به خانه ملت راه پیدا کردند.  

رقابت ۳۳ نامزد برای یک کرسی نمایندگی 

حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف ۳۳ نامزد نمایندگی داشت که هیچ کدام موفق به کسب حداقل ۲۰ درصد آرای مردم نشدند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

بنابر اعلام فرمانداری بیرجند (مرکز حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف) از مجموع ۱۴۳ هزار و ۴۳۰ رای صحیح در این حوزه انتخابیه، سید حسن هاشمی با ۲۶ هزار و ۸۰۹ رای و علی مولوی حقیقی با ۲۴ هزار و ۲۰۲ رای به دور دوم راه یافتند.

همچنین براساس شمارش آرا، حجت الاسلام محمد امین وحدانی نیا با ۲۱ هزار و ۶۷۸ رای، محمدعلی قاسم زاده نداف با ۱۹ هزار و ۲۶۱ رای، امیر بیدختی با ۱۰ هزار و ۶۴۸ رای و خلیل خلیلی با ۹ هزار و ۵۸ رای در رده‌های بعدی تا نفر ششم این فهرست ۳۳ نفره قرار گرفتند.

۲ نامزدی که بیشترین رای را آوردند 

سید حسن هاشمی و علی مولوی حقیقی ۲ نامزدی هستند که با بیشترین آرای مردم در مرحله اول باید در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم با هم رقابت کنند.

هاشمی متولد ۱۳۵۱ دارای دکترای تخصصی حقوق جزا و جرم‌شناسی است و از سال ۱۳۷۸ تاکنون عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند است و در این مدت سمت‌هایی چون مدیریت گروه حقوق قضایی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، معاونت آموزشی این دانشگاه و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند و استان را عهده‌دار بوده است.

مولوی حقیقی هم متولد ۱۳۳۷ و دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت بازرگانی و فوق لیسانس علوم نظامی از دانشگاه امام حسین (ع) است که سوابقی از جمله مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، فرماندهی سپاه و رده‌های بسیج در استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، شرق تهران و شهرهای استان خراسان و معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی را در کارنامه دارد.

چهره‌های جدید در انتخابات مجلس دوازدهم

هر ۲ منتخب مردم در دوران تبلیغات انتخاباتی خود عنوان کردند که مستقل و فراجناحی هستند اما مولوی حقیقی در فهرست نامزدهای مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در خراسان جنوبی قرار گرفت.

مولوی و هاشمی سابقه نمایندگی در مجلس ندارند و حسین خسروی اسفزار نماینده فعلی مردم بیرجند، درمیان و خوسف نیز در بهمن ماه از نامزدی در انتخابات مجلس دوازدهم انصراف داد.

یکی از فعالان سیاسی خراسان جنوبی در این باره گفت: انتخابات ۱۱ اسفند حضور مردم را به نمایش گذاشت و نشان داد تعدد کاندیداها می‌تواند مردم را بیشتر پای صندوق‌های رای بکشاند.

حجت‌ الاسلام محمدرضا رفیعی افزود: اولین بار است در مرکز استان انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شد که برای مردم منطقه یک تنوع محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: بدون شک شاهد حضور باشکوه و مقتدرانه مردم حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف در مرحله دوم هم خواهیم بود.

پیش بینی مشارکت پرشورتر در مرحله دوم

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در استان خراسان جنوبی ارتباطات خوبی بین مردم و کاندیداها وجود دارد لذا اگر منعی وجود نداشته باشند پیش‌بینی می‌کنیم از شهرستان‌های مجاور نیز در این دور از انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم انتخابات مرحله دوم از انتخابات دور اول پرشورتر برگزار شود، این انتخابات برای مردم متنوع است و فضایی ایجاد شده که مردم خود را دوباره پای کار انقلاب و نظام نشان دهند.

حجت‌ الاسلام رفیعی درباره شکل گیری ائتلاف‌ها در مرحله دوم انتخابات گفت: به احتمال زیاد شانا نامزد قبلی خود را معرفی کند اما مابقی گروه‌های سیاسی و کاندیداهای دیگر این اختیار را دارند که از نامزد اصلح مدنظر خود حمایت کنند.

وی تصریح کرد: سایر ائتلاف‌ها و کاندیداها در مرحله دوم انتخابات حوزه بیرجند، درمیان و خوسف حضور فعالی خواهند داشت.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۷۶۶ شعبه اخذ رای استان خراسان جنوبی برگزار شد.

۶۰۸ هزار و ۵۵۸ نفر از جمعیت خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن بوده‌اند که میزان مشارکت مردم استان در این دوره از انتخابات ۶۳.۸ درصد اعلام شد و خراسان جنوبی بعد از کهگیلویه و بویراحمد، رتبه دوم کشور را کسب کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha