ترکیبی از نمایندگان فعلی و چهره‌های جدید در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مردم خراسان جنوبی در انتخابات ۱۱ اسفند با مشارکت ۶۳.۸ درصدی در چهار حوزه انتخابیه استان ترکیبی از نمایندگان فعلی و چهره‌های جدید را برای خانه ملت انتخاب کردند.

به گزارش ایرنا، استان خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی است که هر کدام یک کرسی نمایندگی دارد.

براساس اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منتخبان حوزه‌های انتخابیه "قاینات و زیرکوه"، "نهبندان و سربیشه" و "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه" مشخص شدند و تکلیف منتخب مردم در حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" در مرحله دوم انتخابات مشخص خواهد شد.

منتخبان مردم در هر چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی مرد هستند البته پیش از این اعلام شده بود که از مجموع ۱۱۴ نامزد تایید صلاحیت شده در استان ۱۱۰ نفر مرد و چهار نفر زن هستند به عبارتی بانوان سهم چهار درصدی از مجموع نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی را دارند.

سه منتخب که با رای مردم به بهارستان راه پیدا کردند دهه شصتی هستند همچنین مدرک تحصیلی همه منتخبان چهار حوزه انتخابیه استان کارشناسی ارشد یا دکتری است و هیچ کدام روحانی نیستند.

حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه

حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه گسترده ترین حوزه جغرافیایی در خراسان جنوبی به شمار می‌رود و محمد نصیری چهره جوان و جدیدی است که با کسب ۲۵ هزار و ۹۴۳ رای از ۸۶ هزار و ۷۵۳ رای صحیح به مجلس دوازدهم راه یافت.

وی متولد ۱۳۶۱ با گرایش سیاسی اصولگرایی و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران است.

نصیری که نمایندگی مردم چهار شهرستان غرب خراسان جنوبی را برعهده خواهد داشت، شهردار طبس بوده که عنوان شهردار برتر استان و در دوره‌ای بخشدار نمونه کشور را کسب کرده است.

حجت الاسلام مجید نصیرایی نماینده فعلی مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه با کسب ۲۰ هزار و ۴۳۴ رای بعد از محمد نصیری، از راهیابی به مجلس دوازدهم باز ماند.

حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه

مصطفی نخعی نماینده فعلی مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با کسب ۳۱ هزار و ۹۴۰ رای از مجموع ۵۳ هزار و ۴۶۵ رای صحیح به عنوان منتخب این حوزه انتخابیه معرفی شد.

وی دومین بار از مردم این ۲ شهرستان مرزی شرق خراسان جنوبی رای اعتماد گرفت.

نخعی متولد ۱۳۶۰ است که دکترای مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید دارد و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است. عضو فراکسیون مبارزه با خشکسالی و عضو ناظر شورای عالی انرژی کشور از سوابق نخعی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

گرایش سیاسی وی مستقل اعلام شده است اما جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، حزب موتلفه اسلامی و شورای وحدت خراسان جنوبی از مصطفی نخعی اعلام حمایت کردند.

حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه

سلمان اسحاقی نماینده فعلی مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز با آرای مردم این ۲ شهرستان خراسان جنوبی در خانه ملت باقی ماند.

وی با کسب ۳۳ هزار و ۲۰۰ رای از مجموع ۷۲ هزار و ۷۶۹ رای صحیح به عنوان منتخب مردم قاینات و زیرکوه معرفی شد.

نماینده اصولگرای مردم قاینات و زیرکوه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و اکنون رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی است.

وی در فهرست مورد حمایت حزب موتلفه اسلامی استان خراسان جنوبی قرار داشت.

اسحاقی متولد ۱۳۶۰ و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین الملل است که عضویت در فراکسیون‌های ایثارگران، جمعیت و حمایت از خانواده، دفاع و اقتدار ملی، امور عشایری، سازمان‌های غیردولتی مردم نهاد، شوراها، مدیریت شهری و روستایی، گردشگری و میراث فرهنگی، طب سنتی، اصناف و اشتغال و امنیت غذایی را در کارنامه دارد.

حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف

اما در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، ۲ منتخب مردم بیشترین آرا را کسب کردند و در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با هم رقابت می‌کنند. سید حسن هاشمی با ۲۶ هزار و ۸۰۹ رای و علی مولوی حقیقی با ۲۴ هزار و ۲۰۲ رای از مجموع ۱۴۳ هزار و ۴۳۰ رای، ۲ نامزدی هستند که به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف ۳۳ نامزد نمایندگی داشت که هیچ کدام موفق به کسب حداقل ۲۰ درصد آرای مردم نشدند و انتخابات در این حوزه دو مرحله‌ای شد.

سید حسن هاشمی متولد ۱۳۵۱ دارای دکترای تخصصی حقوق جزا و جرم‌شناسی است و از سال ۱۳۷۸ تاکنون عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند است و در این مدت سمت‌هایی چون مدیریت گروه حقوق قضایی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، معاونت آموزشی این دانشگاه و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند و استان را عهده‌دار بوده است.

علی مولوی حقیقی هم متولد ۱۳۳۷ و دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت بازرگانی و فوق لیسانس علوم نظامی از دانشگاه امام حسین (ع) است که سوابقی از جمله مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، فرماندهی سپاه و رده‌های بسیج در استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، شرق تهران و شهرهای استان خراسان و معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی را در کارنامه دارد.

هر ۲ منتخب مردم در دوران تبلیغات انتخاباتی خود عنوان کردند که مستقل و فراجناحی هستند اما مولوی حقیقی در فهرست نامزدهای مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در خراسان جنوبی قرار گرفت.

مولوی و هاشمی سابقه نمایندگی در مجلس ندارند و حسین خسروی اسفزار نماینده فعلی مردم بیرجند، درمیان و خوسف در بهمن ماه از نامزدی در انتخابات مجلس دوازدهم انصراف داد.

بنابراین از پنج منتخب در چهار حوزه انتخابیه استان ۲ نفر نماینده مجلس و سه نفر تازه وارد هستند.

منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبری

خراسان جنوبی یک کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد و آیت الله سید ابراهیم رئیسی با رای ۸۲.۵۷ درصدی بار دیگر منتخب مردم استان در مجلس خبرگان شد.

کل آرای صحیح ماخوذه در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی ۳۳۳ هزار و ۶۲۹ رای بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۲۷۵ هزار و ۴۶۳ رای و حجت الاسلام و المسلمین سید حسن روحبخش ۵۸ هزار و ۱۶۶ رای را کسب کرد.

وی متولد ۱۳۳۹ با گرایش فراجناحی است که مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

آیت الله رئیسی در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری هم نماینده مردم خراسان جنوبی بوده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۷۶۶ شعبه اخذ رای استان خراسان جنوبی برگزار شد.

۶۰۸ هزار و ۵۵۸ نفر از جمعیت خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن بودند که میزان مشارکت مردم استان در این دوره از انتخابات ۶۳.۸ درصد اعلام شد و خراسان جنوبی بعد از کهگیلویه و بویراحمد، رتبه دوم کشور را کسب کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha