۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85407542
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نهالکاری۲۰ هزار هکتار عرصه طبیعی در البرز

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبر: 85407542
نهالکاری۲۰ هزار هکتار عرصه طبیعی در البرز

کرج - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد: در اجرای طرح سراسری کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور، نهالکاری در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی البرز برای بازه زمانی چهار ساله هدفگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اصغر بیات روز دوشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران در آستانه روز درختکاری و هفته منابع طبیعی برگزار شد،افزود: امسال ۷۵۰ هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان با هدف مقابله با کانون های ریزگرد نهالکاری و بوته کاری شده است؛ از این میزان ۵۰۰ هکتار آن در بیابان های اشتهارد اجرا شده که در هفته منابع طبیعی بهره برداری می شود.

وی ادامه داد: همچنین طرح اجرای ۴۰۰ هکتار جنگل کاری در حاشیه جاده ماهدشت به اشتهارد با مشارکت راهداری و بسیج سازندگی آماده شده و در هفته منابع طبیعی اجرای طرح با مشارکت بسیج سازندگی و هلال احمر آغاز می شود.

بیات، با اشاره به اجرای طرح مردمی سراسری کاشت یک میلیارد اصله نهال در سراسر کشور، گفت: کاشت هشت میلیون اصله نهال در سطح ۲۰ هزار هکتار از عرصه های این استان هدفگذاری شده که در طول چهار سال اجرا خواهد شد.

وی نهالستان بزرگ کرج را به عنوان نهالستان مادری کشور بزرگترین ظرفیت بخش دولتی در این حوزه دانست و اظهار کرد: سهم البرز در تولید یک میلیارد اصله نهال ۱۶ درصد است در حالیکه بیش از تعهد البرز در استان تولید نهال داشتیم.

بیات افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در هر هکتار ۴۰۰ اصله نهال کاشته می شود که با کاشت این تعداد نهال سرانه فضای سبز در استان را از ۱۱ متر مربع به ۲۰ مترمربع خواهیم رساند.

کمک در جذب کربن آلاینده هوا با توسعه پوشش گیاهی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز به وضعیت آلاینده ها و همچنین تراکم بسیار بالای جمعیت و صنایع در البرز اشاره کرد و گفت: البرز مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار دارد که تراکم جمعیت در آن ۱۰ برابر ظرفیت موجود است .

بیات افزود: بیشترین تراکم جمعیت و صنایع در محدوده میانی و جنوبی استان دیده می شود و بالغ بر ۲۵۰ هزار هکتار آن که شامل جاده چالوس و طالقان است تراکم جمعیت ندارد که میزان تولید کربن در مناطقی متراکم بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه تنها عاملی که به کاهش آلودگی و جذب کربن کمک کند توسعه پوشش گیاهی است، اظهار کرد: بالاترین اهمیت و حساسیت در استان های تهران و البرز دارد که می طلبد همت تمام دستگاه ها در این موضوع دیده شود تا بخشی از این آلودگی ها را جذب کرده و به هوای پاک، خاک سالم و آب سالم برسیم.

بیش از ۷۵ درصد استان البرز سیل خیز است/برنامه ریزی برای ۲۲۰ هکتار آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به لزوم اجرای طرح های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: البرز استانی کوهستانی و با شیب بسیار بالا است که شرایط آن به گونه ای است که بیش از ۷۵ درصد مناطق استان سیل خیز است و هر ساله شاهد سیلاب در مناطق مختلف استان هستیم که متاسفانه این رخداد بیشتر در مناطق مسکونی روستایی و شهری در منطقه سیل خیز هستند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی از زمان تشکیل استان با اعتباراتی که جذب شده اجرا شده، افزود: اجرای این طرح ها از سال ۱۳۹۶ به مدت سه سال با تخصیص اعتبار از محل صندوق ملی توسعه شدت گرفت که اثربخشی آن را در مواقع بروز سیلاب به خصوص در کرج و جهان نما شاهد بودیم که اگر انجام نمی شد شاهد بروز بحران و تلفات بالای جانی و مالی بودیم.

بیات با اشاره به اینکه به موضوع طرح های آبخیزداری بایستی به صورتی استانی و ملی پرداخته شود، اظهار کرد: هم اکنون در البرز در بیش از ۲۲۰ هکتار از عرصه ها با نوع عملیات با نقشه دقیق دارای برنامه است که اگر با تخصیص ملی و استانی این اقدامات انجام شود جلوی مخاطرات استان گرفته می شود تا وارد مرحله بحران نشویم.

تغذیه ۱۳ میلیون مترمکعبی آب سفره های زیرزمینی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: در سال ۱۴۰۲ در اجرای طرح های آبخیزداری ۱۱۲ سازه مکانیکی و بیومکانیکی و مدیریتی و همچنین مطالعاتی در سطح ۱۳ هزار و ۲۷۶ هکتار و با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال ایجاد شد.

وی به اثربخشی این اقدامات در تولید آب اشاره کرد و افزود: بخش زیادی از آب استان البرز به دیگر استان ها منتقل می شود که به همین دلیل تولید آب در البرز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که با اجرای این طرح ها حدود هفت میلیون متر مکعب استحصال آب و ۱۳ میلیون مترمکعب تغذیه سفره های زیرزمینی انجام شد.

بیات اضافه کرد: همچنین ۱۱۹ هزار تن کنترل فرسایش خاک و کاهش رسوب گذاری و ۵۳ هزار مترمکعب خاک داشتیم ضمن اینکه افزایش پوشش گیاهی به میزان ۱.۶ هزار تن بوده است.

وی به وجود ۲ سد مهم کرج و طالقان در استان اشاره کرد و گفت: این اقدامات در بالادست سدها عمر مفید سد را افزایش می دهد و کمک به تامین آب شرب البرز و تهران می کند که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که نمونه بارز عدم اجرای این طرح ها را در سیلاب خرداد ماه سال گذشته شاهد بودیم که منجر به بسته شدن خروجی سد کرج شد و مشکلات زیادی برای تهران و البرز ایجاد کرد که یک مشکل در امنیت ملی بود.

بیات با بیان اینکه آبخیزداری می تواند امنیت زیستی و حیاتی را در پی داشته باشد، افزود: برای سال آینده قرار است در سطح پنج هزار و ۱۴۹ هکتار طرح های آبخیزداری اجرا شود که به دلیل کمبود اعتبارات کاهش سطح اقدامات را داریم.

چهار هزار و ۶۹۸ هکتار اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به اجرای برخی از اقدامات در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در این مدت طرح کاداستر اراضی ملی در سطح چهار هزار و ۶۹۸ هکتار انجام شد که ۲ هزار و ۱۲ هکتار در طالقان، ۱۸۳ هکتار در کرج، یک هزار و ۷۸ هکتار در ساوجبلاغ و ۷۹۵ هکتار دراشتهارد اجرا شد.

وی افزود: همچنین در طرح برخورد با متخلفان تصرف اراضی ملی و رفع تجاوز به این عرصه ها در اجرای تبصره یک ذیل ماده ۵۵ قانون ۶۸ فقره رفع تصرف در مساحت ۳۸.۷۹ هکتار انجام شد ضمن اینکه در اجرای احکام قضایی و خلع ید نیز ۵۳ فقره عملیات در سطح ۸۸.۳۵ هکتار اجرا شد.

وی همچنین به ۱۲۱ فقره آزادسازی اراضی ملی در سطح ۱۲۷.۱ هکتار اشاره کرد و گفت: ۱۵۶ فقره عملیات در پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی در قالب ماده ۵۵ در سطح ۱۴۱.۳ هکتار انجام شد ضمن اینکه در اجرای ماده ۴۸ و تبصره هفت ماده ۴۳ در کشفیات چوب ۵۰۷ اصله به میزان ۳۴ مترمکعب کشف شد.

بیات افزود: همچنین در این مدت حدود هشت هکتار از اراضی و مراتع شهرستا های طالقان و کرج دچار حریق شد.

هفته منابع طبیعی از فردا ۱۵ اسفند ماه همزمان با روز درختکاری آغاز می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha