ایجاد جریان گفتمانی در کشور برای توسعه آینده نگاری پیگیری می‌شود

تهران- ایرنا- دبیر شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم گفت: این فرهنگستان به دنبال ایجاد جریان گفتمانی در کشور برای توسعه آینده نگاری است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ناصر باقری مقدم امروز (دوشنبه) در نهمین همایش روز جهانی آینده در فرهنگستان علوم اظهار داشت: روز جهانی از یک دهه قبل توسط کشورهای مختلف گرامی داشته می شود و در فرهنگستان علوم‌ از سال ۱۳۹۳ همایش به همت شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم آغاز شد.

وی افزود: توجه به آینده و پیش بینی آینده از نیمه دوم قرن بیستم میلادی در دنیا مطرح شد و دلیل آن تلاطم زیاد محیط جهانی و عدم قطعیت برای برنامه ریزی آینده بود و کشورهای مختلف یه دلایل گوناگون از این انر استقبال کردند.

دبیر شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم تاکید کرد: بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آینده است. بر همین اساس رویکرد هنجاری در ادبیات حوزه مطالعات آینده نگاری ایجاد شد و در دستور کار کشورها قرار گرفت، مهم ترین مولفه این رویکرد این است که آینده یکتا و محتومی در جهان نیست و ما از بین آینده های مختلف به صورت خوداگاه انتخاب می کنیم و انتخاب های امروز ما آینده پیش‌رو را می سازد، این رویکرد مورد تایید قران هم هست آنجا که می‌فرماید ان الله لا یغیرو ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسکم.

باقری مقدم ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دو دهه اخیر توسعه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان آینده هنجاری توسط مقام معظم رهبری تعیین شد و در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی باید با این رویکرد به اینده ایران چشم دوخت. این چشم انداز باید در حوزه های مختلف علم و فناوری و بین دانشمندان گسترش یابد.

وی گفت: فرهنگستان علوم به دنبال ایجاد جریان گفتمانی در کشور برای توسعه آینده نگاری است.

باقری مقدم شعار امسال همایش روز جهانی آینده را آینده روشن اعلام کرد و اظهار داشت: این شعار انتخاب شده تا زمینه برای تفکر در این زمینه فراهم شود که چگونه می توان آینده ای روشن را برای کشور تحقق بخشید.

رهبری هدایتگر اصلی پیشرفت علم در کشور هستند

محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی هم امروز (دوشنبه) در نهمین همایش گرامیداشت روز جهانی آینده نگری در فرهنگستان علوم با تاکید بر اهمیت آینده نگاری و آینده پژوهی اظهار داشت: بر اساس تحقیقاتی که در دهه ۶۰ و ۷۰ انجام دادیم آینده پژوهی را بر چهار مدل یا با استفاده از چهار ابزار ارائه دادیم. یک مدل تمدن‌ها و بررسی تحولات تمدن‌ها، مدل تاریخ یعنی بشر به این معنا که بشر دارای روح واحدی به اسم تاریخ است، مدل سوم مربوط به انقلاب دیجیتال که رویکرد ارتباطی و اتصالی بشر را مبنا قرار داد و رویکرد ملت-کشور به عنوان مدل چهارم.

وی به اهمیت علم و توسعه فناوری در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب مبنا و هدایتگر اصلی پیشرفت علمی کشور و یکی از خطوط کاری ایشان پیشبرد علمی کشور با بینش و دیدگاه درست است. داشتن بینش مستمر برای پیشرفت علم کشور توسط ایشان همواره در توسعه علم مهم بوده است.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ادامه به چند نکته در زمینه اهمیت پیشرفت علم بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآور شد: پیشرفت علم باید بر اساس علوم پایه باشد، در علم باید در رقابت جهانی داشته باشیم و دستاوردهای خود را به دانشمندان جهان ارائه کنیم. نوآوری در کاهش علم و تحقیقات لازم است، چرخه علم و فناوری و صنعت و سرمایه چرخه درست و مبارکی است و باید راه بیفتد. بر این اساس باید علوم پایه و یادگیری علوم پایه را توسعه دهیم و همزمان علم مدرن را هم بشناسیم.

لاریجانی به بیان خصوصیات علم مدرن پرداخت و اظهار داشت: علم مدرن خصوصیاتی دارد؛ یکی اینکه متواضع است و کمتر دانشمند مدرنی معتقد است که همه دانش را در اختیار دارد. علم مدرن سکولار است، محاسبه‌ای است، مدل‌های رایانه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: افرادی که طراحی علمی می‌کنند باید دیدگاهی از آینده داشته باشند، آینده را بشناسند؛ به بیان دیگر جهان را بشناسند و از این دانش نقبی به آینده بزنند طوری که قابل اثبات و با معیارهای مشخص باشد.

ایجاد جریان گفتمانی در کشور برای توسعه آینده نگاری پیگیری می‌شود

در پایان این مراسم از آثار برگزیده در بخش مقالات، کتب، طرح‌های پژوهشی و رساله دکتری آینده‌پژوهی تجلیل شد و پویا نخجیرکان با عنوان رساله آینده نگاری راهبردی مدیریت شهرهای هوشمند در افق ۱۴۱۵ مورد مطالعاتی شهر رشت از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین، الهام یوسفی همدانی با عنوان رساله آینده نگاری برنامه درسی دوره ابتدایی در ایران در افق ۱۴۱۵ از دانشگاه اصفهان و دکتر رضا حافظی مقاله برتر استان تهران، کیارش فرتاش مقاله برتر استان تهران و دکتر علی چاپرک: مقاله برتر استان تهران معرفی و تقدیر شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha