ساخت آینده به بیداری علمی نیاز دارد

تهران- ایرنا- رییس فرهنگستان علوم گفت: باید برای ساخت آینده توانمند باشیم و برای اینکه عقب نمانیم به بیداری علمی نیاز داریم، زیرا نقطه مرکزی ساخت آینده، علم است. علمی که توأم با حکمت و کل‌نگری باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدرضا مخبردزفولی روز دوشنبه در نهمین همایش گرامیداشت روز جهانی آینده با شعار آینده روشن که در فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار داشت: برخی معتقدند که آینده نگاری تخصص نیست و آینده نگاران از اطلاعات تاریخی،‌ سیاسی، اقتصادی و غیره در گذشته استفاده می‌کنند تا آینده را پیش بینی کنند در حالی که این تصور اشتباه است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد قدمت آینده‌نگاری به طول زندگی بشر بر می‌گردد زیرا همواره غیب گویی و آینده‌نگاری مورد توجه بوده است، به طور مثال گاهی از علما درباره تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن در سرنوشت می پرسیدند، اما اکنون با شکل گیری علم مدرن، تفاوت زمین تا آسمان اتفاق افتاده است.

رییس فرهنگستان علوم گفت: علم امروز پیش بینی را آسان تر و نزدیک به دقیق کرده است، تفاوت گذشته با امروز این است که آنها آینده سازی نمی کردند اما امروز آینده سازی مطرح است. اگر این باشد باید برای ساخت آینده توانمند باشیم و برای اینکه عقب نمانیم به بیداری علمی نیاز داریم چراکه دلیل اصلی ساخت آینده، علم است، علمی که توأم با حکمت و کل نگری باشد.

مخبردزفولی یادآور شد: امروز علم دو راه شقاوت و سقوط یا صعود و سعادت برای بشریت را مدنظر دارد، قرار گرفتن در هر یک از این جبهه ها خروجی خودش را دارد و قدرت هوش مصنوعی مانند قدرت صنعتی بعد از رنسانس خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ بنابراین جهت علم برای ما کلیدی است، اگر اینگونه شد، علم قدرت است، اگر علم امروز عین قدرت است پس علم جدید کارساز است، جامعه ای خودش را نجات می دهد که کارسازی علم را برای خودش تعریف و آن را برای خود استفاده کند. از زمانی که علم تبدیل قدرت شده است، نمی تواند به صورت نظری صرف باشد، چنین رسالتی برای دانشمند تعریف نشده است.

رییس فرهنگستان علوم تصریح کرد: هم اکنون تقسیم بندی کشورها به غرب و شرق و شمال و جنوب شکل گرفته است. ما باید مشخص کنیم در این مسیر چه برنامه ای داریم؟ خوشبختانه یا متاسفانه علم امروز با فن پیوستگی دارد زیرا علم جدید به دنبال ساختن است. در این زمینه باید به همه ابزارهای علم و فناوری مسلط باشیم تا تعیین کنیم که نقش ما در چینش جهان آینده چیست؟

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha