نامزد حوزه یزد: حضور پررنگ مردم در انتخابات موجب تشکیل مجلس کارآمد می‌شود+فیلم

یزد- ایرنا - نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه یزد، زارچ ، اشکذر و ندوشن با اشاره به اهمیت انتخابات ۱۱ اسفندماه گفت:حضور پررنگ مردم در این میدان سیاسی، موجب تشکیل مجلس کارآمد و قوی می‌شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در راستای فراهم‌کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان یزد و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه‌هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع‌های استانی و کشوری کرده است.

"محمدصالح جوکار" با کد انتخاباتی ۱۶۴، روز سه شنبه با حضور در دفتر ایرنا یزد با اشاره به اهمیت شرکت مردم در انتخابات افزود: در این مشارکت سیاسی منافع مردم نهفته است و در حقیقت شروع یک فرایندی است که می‌تواند برای مردم اثربخشی لازم را داشته باشد.

وی اظهار کرد: نماینده ای که مردم انتخاب می کنند، بسیاری از قوانین را برای رفع حل مشکلات مردم وضع می کند و در عرصه های مختلف از مردم حمایت می کند، لذا ضرورت امر در این مشارکت سیاسی بسیار بالاست و مردم می توانند با انتخاب درست و دقیق مجلسی کارآمد را تشکیل دهند ، مجلسی که بتواند بر مشکلات مردم فائق آید و ریل حرکت دولت را آماده و تنظیم کند.

این نامزد انتخاباتی ادامه داد: اگر افراد کمی در انتخابات ۱۱ اسفندماه شرکت کنند یقینا دیگران بجای آنها انتخاب می کنند، نباید حق انتخاب را از خودمان سلب کنیم، این حق را پای صندوق های رای بیاوریم و نظر خودمان را اعلام کنیم و به نامزد اصلح رای دهیم که مشکلات حل شود.

وی گفت: رای انداختن در صندوق یک نکته دارد ولی اینجا کار ما تمام نمی شود بلکه کار شروع می شود، کسی را که انتخاب کردیم باید از او مطالبه و رصد کرد که چه اقداماتی انجام داده، آیا این انتخابات در راستای منافغ مردم بوده یا بالعکس؟

این نامزد انتخاباتی یاد آور شد: مجلس که آرای مردم و اراده مردم پشتوانه آن باشد مجلسی موفق خواهد بود.

در دوره مجلس نهم و یازدهم با پشتوانه رای مردم به مجلس راه یافتم

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه یزد، زارچ ، اشکذر و ندوشن در ادامه گفت: از دوران انقلاب، در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و هر کجا لازم بوده پای کار باشم، حضور داشتم.

جوکار افزود: در دوره «مجلس نهم» به پشتوانه رأی مردم حضور داشتم، در دوره دهم، به عنوان «معاون پارلمانی سپاه» مشغول به خدمت به مردم شدم، در «مجلس_یازدهم» مجدداً مردم به من اعتماد کرده و رأی دادند و با آرا و اعتماد مردم به عنوان خدمتگزار مردم به خانه ملت راه پیدا کردم.

این نامزد انتخاباتی با اشاره به سوابق خود بعنوان رییس کمیسیون داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: بحث امور داخلی کشور بیشتر در حوزه های وزارت کشور است مسائلی از قبیل بحث های حوزه سیاسی ، فرهنگی، اجتماعی ، تقسیمات کشوری ، حوزه های انتخابیه ، قوانین انتخاباتی ، مدیریت و بحران ، شهرداریهای و دهیاریهای کشور ، شورای اسلامی شهر و روستا مجموعا ازحوزه تخصصی کاری این کمیسیون است.

اصلاح قوانین انتخاباتی در کمیسیون داخلی کشور و شوراها

جوکار اضافه کرد: از ابتدا سعی و تلاشمان مبتنی بر خلاهای و نقص‌ها و مشکلات در حوزه کاری بوده است که برای آن بتوان برنامه ریزی و اصلاح قوانین مربوطه را داشته باشیم ،بعضا ممکن بود در برخی از این موارد قانون نداشته باشیم و لذا اولین اقدامی که در دستور کار قرار گرفت اصلاح قانون انتخابات رییس جمهوری بود که انجام شد.

این داوطلب یادآور شد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ کردند براساس سیاست‌های کلی باید قانون اصلاح می شد، در این هشت سال گذشته اتفاقی رخ نداده بود و بنابراین در اولین دستور کار براساس اصلاح قوانین انتخاباتی رییس جمهوری و سپس مجلس شورای اسلامی و انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا قرار گرفت.

وی اظهار کرد: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در این دوره هم براساس قانون جدید اعمال می شود که نکته های مثبتی داشت از جمله اعتراضاتی که نامزدهای نسبت به بررسی صلاحیت‌های در هیات های اجرایی و نظارت انجام می شد که الان سه نوبت اعتراض وجود داشت که کمتر از پنج هزار نفر در اعتراضات تایید صلاحیت شدند.

جوکار خاطرنشان کرد: در این قانون بیشتر بحث حمایت و حفظ قوانین نامزدها مورد توجه قرار گرفت که مدارکی و مستنداتی نسبت تاییدیه خود ارائه کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در قانون انتخابات اسلامی شهر و روستا و انتخاب شهرداران تغییرات جدیدی رخ داد که پیش از این قانون شهرداران توسط شورای شهر انتخاب می شدند که در این زمینه مشکلاتی وجود داشت که در این قانون یک ترکیبی صورت گرفت که در زمان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ، شهرداران هم انتخاب شوند به این صورت که ۵۰ درصد مردم در انتخاب شهردار و ۵۰ درصد در شوراها نقش داشته باشند.

این نامزد انتخاباتی قانون ایجاد تشکلهای صنفی و تخصصی را از دیگر اقدامات کمیسیون داخلی کشور و شوراها بیان کرد و گفت: این تشکلها قبلا در قانون احزاب و تشکلهای سیاسی آمده بود که هیچ گونه سنخیتی نداشت، اهداف و مطالبات هم متفاوت بود لذا برای اینکه ۲ بخش تفکیک شود در موضوع اصلاح قانون احزاب که قبلا انجام شده بود تشکلها حذف شده بودند و خیلی از تشکلهای صنفی فاقد مجوز بودند که این موضوع هم از مطالبات تشکل‌های هم بود که در دستور کار کمیسیون قرار گرفت که این قانون تصویب شد و امروز در راستای قانونمند شدن این تشکلها راهکار و شیوه کار وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در کمیسیون یاد شده با توجه به اینکه منابع پایدار برای شهرداری ها یا دهیاری ها وجود نداشت و غالبا به شکل منابع غیر پایدار بود، وقتی برای شهر منابع پایدار نباشد یقینا برای اداره شهر دست به کارهای زده می شود که درست نباشد و بر مردم فشار وارد شود، لذا این منابع پایدار در ۱۴ مورد در موضوعات مشخص تعیین و شفاف شد و برخی از مواردی شاید محل نزاع بین دستگاههای اجرایی و شهرداری‌ها بود تعیین و تکلیف شد.

جوکار با اشاره به تصویب طرح قانونی تشکل‌های اجتماعی در کمیسیون شوراهای مجلس افزود: تشکل‌های اجتماعی و سازمان مردم نهاد قانون جامعی نداشتند که در زمینه طرح قانونی این تشکلها که دارای ۸۴ ماده و فصول مختلفی برای آن که تعریف شده است و ،در این طرح شرح و وظایف برای این سمن ها دیده شد و صدور مجوز ها از یک بستر کاملا مشخص تعیین شده و برای روند ادامه فعالیت های آن توسط شورای ارزیابی بررسی می شوند.

وی با بیان اینکه با تصویب این طرح نابسامانی که در زمینه مجوزها سازمان های مردم نهاد وجود داشت ساماندهی می شوند گفت: با این طرح تشکل‌ها صاحب قانون شدند و روش اخذ مجوز و منابع مالی وظایف آنها کاملا مشخص شده است و به آنها جایگاهی قانون داده شد.

اصلاح حوزه های انتخابیه در دستور کار مجلس

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه یزد، زارچ ، اشکذر و ندوشن با اشاره به اصلاح حوزه های انتخابیه گفت: براساس اصل ۶۶ قانون اساسی هر ۱۰ سال باید ۲۰ نماینده به حوزه های انتخابیه اضافه شود که در ۲۰ سال گذشته باید ۴۰ نماینده اضافه می شد که نشد که این موضوع در دستور کار قرار گرفت و در مرحله نخست شاخص های جمعیت ، پراکندگی جمعیت و محرومیت تعریف شد که این سه شاخص با تمام حوزه ها انتخابیه تطبیق داده شد.

این نامزد انتخاباتی افزود: البته این به این معنا نبود که تمام بی عدالتی ها که در این حوزه وجود دارد رفع شود، ما یک شهرستان داریم با یک نماینده با جمعیت ۸۰ هزار نفر و یک حوزه انتخابیه مانند یزد ، اشکذر ، زارچ و ندوشن ۷۹۰ هزار نفر جمعیت دارد با یک نماینده ، واقعا این با عدالت همراهی ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از سیاست های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند ایجاد عدالت انتخاباتی در حوزه های انتخابیه است و لذا در مجموع بدون اینکه نگرش خاصی وجود داشته باشیم یا سهمی خواهی یا تعارض منافع وجود داشته باشد براساس شاخص‌های که تعیین شد ۲ نماینده به استان یزد یکی برای حوزه انتخابیه یزد و دیگری برای حوزه انتخابیه مهریز و بافق و بهاباد، خاتم و ابرکوه اضافه می شود.

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه یزد، زارچ ، اشکذر و ندوشن افزود: در این زمینه قرار شد که شهرستانهای استان به سه شهرستان تقسیم شوند البته پیشنهادات دیگری در زمینه حوزه انتخابیه دیگر در استان مطرح شد ولی چون در شرایط فعلی نمی شود که این حوزه ها را بهم ریخت، ولی اساسا حوزه های انتخابیه به خوبی تعریف نشده اند ،برای این منظور حوزه های انتخابیه را براساس شاخص های فرهنگی ،سیاسی و غیره در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت که قرار بود مطرح شود که انجام نشد.

وی گفت: یکی از اقدامات که در این زمینه انجام شد روسای مجامع استانی نمایندگان دعوت را کردیم و نسبت به این طرح توجیه کردیم چون باید در صحن مجلس برای تصویب باید رای می اورد، اگر توجیه نمی شد و شائبه ایجاد می شد که حوزه های انتخابیه درست توزیع نشده است ، البته در کنار این موضوع برخی نمایندگان درخواست ها و مطالباتی داشتند که باید در کمیسیون مطرح و رای گیری انجام می شد.

جوکار افزود: همچنین پیشنهاداتی از سوی استان در این زمینه مطرح شد که در کمیسیون مطرح شد که رای نیاورد، پیشنهاداتی هم نمایندگان دیگر هم داشتند هم مطرح می کردند که به علت اینکه شاخص های لازم را نداشت رای نیارود ، لذا موضوع حوزه های اتنتخابیه در دستور کار صحن مجلس برای مطرح شدن قرار گرفت اما تعدادی از نمایندگان پیشنهاد در قالب طرح دادند به علت اینکه در آستانه انتخابات هستیم ۶ ماه به تعویق بیفتاد.

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه یزد، زارچ ، اشکذر و ندوشن با بیان اینکه در تغییر در حوزه های انتخابیه و تعیین تعداد نمایندگان ، کم و یا زیاد کردن آن مجلس باید تصویب کند گفت: این مووضع را بعد از انتخابات مجدد در صحن علنی مجلس مطرح و مصوب کنیم که برای آینده ۲ نماینده به یزد اضافه شود زیرا در معادلات امروز در سطح کشور وجود دارد برای اینکه استان در حوزه های مختلف کار کنیم افزایش تعداد نمایندگان برای پیشبرد امور مهم است.

جوکار طرح شفافیت قوای سه گانه ، اصلاح قانون تقسیمات کشوری ؛ طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت، اصلاح و بروزرسانـــی قــــانون ساماندهــی امور اتبــــاع خارجی با رویکرد کنترل جمعیت مهاجران و احیاء موضوع کفالت ، اجرای کامل قانون جهش تولید مسکن و طرح اجتماعات راهپیمایی را از دیگر برنامه های کمیسیون داخلی مجلس و شوراها بیان کرد.

چالش عمده استان آب است

نماینده مردم یزد هم با بیان اینکه چالش استان آب است گفت: اکنون ۱۵۰میلیون متر مربع آب شرب برای استان نیاز است که در آینده نه چندان دور به ۲۵۰ میلیون مترمربع می رسد که حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از طریق خط انتقالی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه تامین منابع آب پایدار برای استان یزد به عنوان بزرگ‌ترین دغدغه از ۲ مسیر و خط انتقال در دستور کار قرار گرفت افزود: عملیات اجرایی خط دوم طرح انتقال آب خلیج فارس به استان در سال گذشته با حضور رییس جمهور آغاز شده است در حال لوله گذاری است و کار بصورت جدی دنبال می شود.

جوکار ادامه داد: همچنین برابر ماده ۳۶ برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده که ۷۰ درصد تعهدات آب شیرین کن داخلی ساخته شود پیگیری شد یک کارخانه تولید این تجهیزات در استان افتتاح و در حال تولید که از این ظرفیت میتوان برای استان استفاده کرد.

وی گفت: آب شرط اصلی و اساسی برای استان است و پایداری و ماندگاری استان احتیاج به آب دارد زیرا آب مایه این استان است که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: تامین اعتبار به مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال جهت اجرای طرح رینگ آب شهری و اجرای ۵۳ کیلومتر خط لوله و ساخت ۱۶۱ هزار مترمکعب مخزن، پیگیری اعتبار ساخت مخزن۵۰ هزار مترمکعبی شحنه با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال، تخصیص اعتبار اصلاح شبکه آبرسانی شهری و روستایی به طول ۹۶ کیلومتر، تخصیص اعتبار اجرای شبکه آبرسانی شهری و روستایی به طول ۱۶۸ کیلومتر با اعتبار ۸۷۰ میلیارد ریال ،تخصیص اعتبار مجتمع آبرسانی حضرت امام حسین (ع) روستاهای بخش خضرآباد ۴۷۰ میلیارد ریال از جمله اقدامات انجام شده در حوزه آب استان است.

جوکار پیگیری انجام مسئولیــت های اجتمـــاعــی معـــادن و شرکت هـــــای صنعتــــی برای تامین آب پایدار و فضاسازی فعالیت های فرهنگی و عمرانی در شهر ها و روستا ها، پیشنهاد و تصویب یک درصد فروش معادن برای استان در برنامه هفتم ، توسعه احیـــای ۵۶ واحــــدهای صنعتی تعطیـــــل شده با اخذ تسهیـــلات ۲۵۰۰ میلیارد ریال ، برگزاری نشست و پیگیری رفع مشکلات واحدهای تولیدی پیگیری تامین تسهیلات ارزی برای واحد های تولیدی از صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی از دیگر اقدامات در حوزه استان بیان کرد.

وی افزود: برگزاری جلســـات برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان فناور تخصیــــص ۴۷ هکتــــار زمیــــن بــــرای پردیـــــس شرکـــت هـــــای دانش بنیان و فناور ،اخذ مجوز از شورای گسترش وزارت علوم برای ایجاد رشته های کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه ها ، پیگیری اخذ مجوز و سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در شهرک ها و نواحی صنعتی، پیگیری تعیین ۳۳ پهنه جهت اجرای نهضت ملی مسکن با تخصیص ۲ هزار و ۲۰۸ هکتار زمین در شهرستان های یزد،اشکذر و زارچ ،پیگیری اختصاص ۴۴۹ هکتار زمین جهت نهضت مسکن ملی روستایی اصلاح طرح هادی روستایی ( ۱۷ روستا ) و پیگیــری تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال برای ایجاد زیرسـاخت نهضت ملی مسکن پزشکی از جمله اقدامات انجام شده است.

جوکار اخـــذ مجوز خریــد دستگاه های « پـت اسکـــــن و توموتراپی » از هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و درمان و نصب آن در مرکز پت اسکن بیمارستان شهید صدوقی و مرکز پرتودرمانی شهید رمضانی، اخذ مجوز و راه اندازی مرکز جراحی و کاشت حلزون گوش در بیمارستان شهید رهنمون و شروع کار از سال ۱۴۰۲ و پیگیری تامین اعتبار برای تکمیل و تجهیز بیمارستان فرخی از اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت استان بیان کرد.

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه یزد، زارچ ، اشکذر و ندوشن با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل گفت: راه اندازی قطار یزد-مشهد راه اندازی قطار پردیس یزد-تهران، پیگیری اخذ مجوز لازم در راستای توسعه حمل و نقل عمومی یزد ۱۵ دستگاه اتوبوس و ۳۵ دستگاه ون ،تصویب ساخت آزاد راه اردکان - یزد - مهریز و افزایش پرواز های هوایی با مشارکت و سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی از جمله این اقدامات است.

جوکار با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ورزش و حفط تیم های ورزشی گفت: تا پایان دوره نمایندگی برای همه روستاها یک چمن مصنوعی دایر می شود.

محمدصالح جوکار فرزند باقر متولد ۱۳۳۶ در شهر یزد، او تحصیلات مقدماتی را در شهر یزد گذراند و در سال ۱۳۵۵ در رشته زیست شناسی در دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی پذیرفته شد. هنگام انقلاب مسوول بسیج یزد شد و در سال ۱۳۶۲ و در هنگام انقلاب فرهنگی همزمان با ادامه تحصیل در دانشگاه اصفهان در جبهه‌های جنگ نیز حضور داشت.

بعد از پایان دوران جنگ او در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علو پزشکی اصفهان در رشته بافت شناسی پذیرفته شد. تا سال ۱۳۸۸ فرماندهی سپاه استان‌های یزد، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، و چند شهر دیگر را به عهده داشت. در این سال در رشته تهدیدات امنیت ملی در دانشگاه دفاع ملی پذیرفته شد.

دکتر جوکار در سال ۹۰ در نهمین دوره و سال ۱۳۹۸ در یازدهمین دوره انتخابات مجلس، به عنوان نماینده مردم یزد در مجلس انتخاب و هم اکنون نیز رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورهای مجلس، دبیر فراکسیون گردشگری، رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس می باشد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، استان یزد با چهار حوزه انتخابیه و ۱۲ شهرستان دارای چهار کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha