روابط عمومی‌ها نباید در موضع ضعف باشند

یزد- ایرنا- روابط عمومی مجموعه‌ای از تکنیک‌ و هنر است که وظیفه ایجاد تصویری خوب و مطلوب از دستگاه مربوطه را دارد؛ رسانه نیز مکمل این مجموعه بوده و می‌تواند پازل این حوزه را تکمیل کند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی ها در طول سال همواره با رسانه ها در مناسبت های مختلف همکاری دارند؛ نکته قابل تامل اینکه گاهی روابط عمومی ها به ارائه عملکرد یکطرفه اقدام می کنند و در بیشتر وقت‌ها جای رسانه خالیست.

روابط عمومی نباید فقط سخنگوی دستگاه خود باشد و رسانه ها باید از این واحدها مطالبه کنند و افکار عمومی را اقناع نمایند.

به بهانه هفته روابط عمومی و ارتباطات به سراغ شماری از موفق ترین مدیران کل ادوار روابط عمومی استانداری یزد که در دولت های مختلف فعالیت داشته اند رفتیم و از آنها در مورد رسالت روابط عمومی و علل موفقیت آنها سوال کردیم.

مدیرکل روابط عمومی استانداری و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد در این زمینه به ایرنا گفت: مسئله اول اینکه در حوزه اطلاع رسانی اقدامات ابتکاری در این استان انجام و طرح تحول حوزه اطلاع رسانی اجرا شد که تندیس پاسخ و ارزیابی مدیران دستگاههای اجرایی را در پی داشت.

علی صالحی افزود: هر چند ارزیابی هایی انجام شد اما چون در ارسال عملکردها دچار مشکلاتی بود لذا این طرح موقتا متوقف شده تا با اصلاحات کامل و برای اینکه حقی ضایع نشود با رویکرد جدید ادامه یابد.

وی ادامه داد: در زمینه روابط عمومی در دولت سیزدهم به زودی خبرهای بسیار خوبی را برای دستگاههای اجرایی خواهید شنید و می تواند تحولات چشمگیری را در حوزه روابط عمومی به ویژه مجموعه های زیر نظر وزارت کشور داشته باشد .

روابط عمومی‌ها نباید در موضع ضعف باشند

مدیرکل روابط عمومی استانداری گفت: در این هفته که به نام روابط عمومی نامگذاری شده تلاش می کنیم تا نگاه ویژه ای به جامعه بازنشستگان این حوزه صورت گیرد و افرادی که دستی در این حوزه داشته و جابجا شده و یا بازنشسته شده اند از تجربیات موفق آنها استفاده شود.

صالحی ادامه داد: هیئت رییسه روابط عمومی های استان یزد طی ۲ سال گذشته دچار مخاطراتی بوده و به دلیل حابجایی مکرر مدیران روابط عمومی امکان برگزاری انتخابات نبود و لذا با تثبیت در این زمینه در تدارک برگزاری انتخابات هیئت رییسه در خرداد ماه سال جاری هستیم .

وی افزود: گاها در زمینه عملکردی سایر روابط عمومی ها از روابط عمومی استانداری انتقاد می شود در حالیکه این روابط عمومی هیچ نقشی در مورد عملکرد بقیه دستگاهها ندارد و در زمینه تشویق، تنبیه، انتصاب و حتی راهبری نیز هیچ نقشی نداریم و نقش ما فقط آموزش است و آنچنان که باید از توانایی و مقدورات قانونی لازم برای ساماندهی روابط عمومی های سازمان ها و ادارت برخوردار نیستیم.

روابط عمومی استانداری، نقشی در انتصاب روابط عمومی‌ها ندارد

مدیرکل روابط عمومی استانداری گفت: اگر چه با تعاملات این مشکلات حل می شود اما باعث شده روابط عمومی استانداری تحت فشار برای پاسخگویی باشد در حالی که هچ نقشی در انتصاب ندارد و لذا پیشنهاد داریم تا بتوانیم از طریق هیئت رییسه شورای روابط عمومی های استان برای انتصاب تا جابجایی مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی دارای حق انتخاب و نظر باشیم و اگر این اقدام صورت گیرد بخش مهمی از مشکلات حل خواهد شد.

صالحی افزود: منکر مشکلات در جامعه روابط عمومی استان یزد نیستم اما در کنار دیگر بخش های اداری این قسمت از لحاظ عملکردی و وقت گذاشتن بسیار پیشروتر بوده و حوزه اطلاع رسانی صرفا محدود به روابط عمومی دستگاههای اجرایی نیست و به عنوان تنها بخشی از یک مجموعه هستند که در کنار دیگر بخش ها باید ارائه عملکرد داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه رسانه ها نیز در استان یزد با چالش هایی به مراتب سنگین تر از روابط عمومی ها مواجه هستیم و اگر این مسیر ادامه پیدا کرده و اصلاح نشود حتی اگر روابط عمومی بهترین عملکرد را هم داشته باشند اما به دلیل نبود رسانه رسمی و قوی هیچ فایده ای نخواهد داشت و متاسفانه در این استان روز به روز رسانه های رسمی ضعیف تر و خالی از نیروهای تخصصی شده است .

رسانه‌ها کم رمق‌تر و خالی‌ از نیروهای متخصص شده است

مدیرکل روابط عمومی استانداری گفت: در استان یزد رسانه ها روز به روز کم رمق تر و خالی تر از نیروهای متخصص شده و فعالین این حوزه یا جذب روابط عمومی ها شده اند و یا تغییر شغل داشته اند و در نشست ها و جلساتی که در استان برگزار می شود علی رغم اطلاع رسانی اما فقط ۲ خبرگزاری از بیش از ۱۱ خبرگزاری دارای نمایندگی در این استان حضور پیدا می کنند و این ۲ نفر نیز با حالت فداکارانه ادامه کار داده و به لحاظ معیشتی و احترام شغلی دچار نا امیدی هستند.

صالحی افزود: به همین دلیل فضای اطلاع رسانی به فضای غیر رسمی منتقل شده و از یکطرف رسانه های رسمی از نیروهای متخصص خالی شده و منجر به این شده که کار را رسانه های غیر رسمی به دست گرفته و افکار عمومی را به شدت در اختیار دارند.

وی ادامه داد: چالش بعدی نیز اعتماد عمومی است که طی سالهای گذشته اعتماد عمومی دچار آسیب هایی بوده و قدرت روابط عمومی ها را در چانه زنی ها کاهش داده است و دستگاه های دولتی حرفی را می زنند اما مخاطب با تردید نگاه می کنند.

دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد گفت:ما منکر ضعف روابط عمومی نیستیم اما در مقایسه با بقیه بخش های اداری ، وقت گذارترین بخش روابط عمومی ها هستند و علی رغم همه کاستی ها و عدم پرداخت مناسبی که وجود دارد اما در ایثارگرانه ترین حالت ممکن فعالیت دارند و انصاف نیست که همه مشکلات را از روابط عمومی ها بدانیم.

منکر ضعف روابط عمومی نیستیم اما در مقایسه با بقیه بخش های اداری ، وقت گذارترین بخش روابط عمومی‌ها هستند

صالحی اظهار داشت :در هفته پیش رو که با عنوان روابط عمومی نامگذاری شده طی برگزاری نشست هایی با حضور مدیران ادوار مختلف روابط عمومی استانداری از تجربیات و نظرات آنها نیز استفاده خواهیم کرد همچنین از زحمات همه فعالین عرصه روابط عمومی های استان که با کمترین امکانات تلاش و فعالیت دارند نیز تشکر می کنم چون در ضعیف ترین حالت اداری با عملکرد قوی و قابل توجهی فعالیت داشته اند.

روابط عمومی‌ها نباید در موضع ضعف باشند

شناخت روابط عمومی، نخستین قدم برای ارتقای آن است

سید عبدالمجید قائم محمدی مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد در دولت های نهم و دهم نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: اگر واقعا مسئولی هنوز روابط عمومی را نشناخته واعتقادی به آن ندارد دیگر هم نخواهد فهمید و نیازی به تشریح این اکسیر نیست .

مدیرکل روابط عمومی استانداری در دولت یازدهم نیز گفت: بیش از ۳۰ سال تجربه فردی بنده در حوزه روابط عمومی و فعالیت های فرهنگی و هنری بوده و ضعف در روابط عمومی ها چند عامل عمده دارد که اولین عامل نگاه غیر تخصصی به این کار از طرف سازمان ها و مدیران سازمان ها است .

عباس ملازینلی، افزود: روابط عمومی به عنوان تو سری خور شده و افرادی که در هیچ کجای دیگر به درد نخورده اند در روابط عمومی فعال می شوند چون هیچ نگاهی به روابط عمومی وجود ندارد و یا نگاه این است که روابط عمومی کاری ندارد .

افراد قوی و توانمند در روابط عمومی فعال نمی شوند چون به خصوص در یزد همه می خواهند همه فن حریف باشند و به شکل غلط در هر رشته ای می خواهند خودشان کار کنند

وی ادامه داد: افراد قوی و توانمند نیز در روابط عمومی فعال نمی شوندچون به خصوص در یزد همه می خواهند همه فن حریف باشند و به شکل غلط در هر رشته ای می خواهند خودشان کار کنند و به زعم خود صرفه جویی می کنند اما این نگاه غیرتخصصی در همه سازمان های یزد هم تعمیم داده شده و فرد غیر متخصص معمولی و نور چشمی در روابط عمومی منصوب می شود و به همین دلیل کارها نیز به صورت بد و غیرحرفه ای انجام می شود.

روابط عمومی‌ها نباید در موضع ضعف باشند

پیشکسوت حوزه نمایش و هنر استان و مدیر سابق روابط عمومی مخابرات یزد افزود: دومین عامل اینکه اگر سازمانی هم نگاه حرفه ای تر دارد و از دانش آموختگان رشته روابط عمومی استفاده می کند اما چون شرح درس های روابط عمومی عاریه گرفته شده از جامعه شناسی و روانشناسی و ادبیات است و مثل ماشین اختراع شده دانش آموزی است که هر قسمتی را از یکجایی تهیه کرده و آن ها را سر هم بند کرده و به اسم ماشین معرفی کرده، شده اند.

ملازینلی افزود: مدرسین رشته روابط عمومی نیز عمدتا تخصص زیادی ندارند و با تجربه های محدود در رشته روابط عمومی تدریس می کنند و دانشجویی که قرار است تخصصی تحصیل کند اما افکار سنجی ،کار با نرم افزارهای تخصصی،پژوهش و علوم رسانه را نشناسد و سواد رسانه اندک داشته باشد نمی تواند خروجی خوبی را خلق کند .

وی ادامه داد: ما نباید خودمان را گول بزنیم و باید جهت ارتقای سطح دانشگاهی و تدوین شرح درس های تخصصی وبا حضور متخصصین این امر با بهره گیری از مخاطب شناسی و جامعه شناسی اقدام کنیم و دانش آموختگان روابط عمومی نیز باید تعیین سطح شده و سپس بنا به توانایی که دارند در قسمت روابط عمومی بکارگیری شوند.

وی گفت:سازمان های ما اطلاعات محدودی از روابط عمومی دارند و نمی دانند که روابط عمومی همه موارد را در بر می گیرد و فقط به پخش خبرهای یکسویه و تک بعدی و ناقص غیر حرفه ای نباید بسنده کنند و این تنها وظیفه روابط عمومی نیست بلکه ارتباطات رسانه ای برون و دورن سازمانی را نیز در بر می گیرد.

ملا زینلی افزود: روابط عمومی تنظیم کننده ارتباط سازمان با سایر سازمان ها و انتشارات و تبلیغات است و تقویت این ۲ حوزه و همچنین پژوهش وافکار سنجی بخش مهمی از وظایف این حوزه است و باچشم بسته نمی شود رانندگی کرد.

وی ادامه داد: همه این موارد جزو اجزای لاینفک روابط عمومی است و اگر به این دانش مجهز نشود اصلا نباید اسم خود را روابط عمومی و ارتباطات بنامد و چون هیج درکی از این الزامات وجود ندارد لذا روابط عمومی ها ضعیف هستند و در سازمان محلی از اعراب ندارند و حتی در ادارات نیز جایگاه سازمانی نداشته و در جلسات تصمیم ساز نیز دعوت نمی شوند

پیشکسوت عرصه هنر و روابط عمومی استان یزد افزود:نباید فقط از روابط عمومی انتظار خبر را داشت و روابط عمومی نه در جریان تصمیم سازی قرار دارد و نه در جریان تصمیم گیری و اتفاقات و رویدادهای سازمان و لذا هیچ اطلاعی ندارد و کورکورانه مطالب را منتشر می کند و بدیهی است که پاسخگویی بسیار ضعیفی نیز خواهد داشت.

روابط عمومی، هنر هشتم است

ملا زینلی ادامه داد: روابط عمومی هنر هشتم نامگذاری شده و تعریف خاص خود را دارد چون هنرمند با نگاه مخاطب شناسی و جامعه شناسی که دارد به خوبی می داند که چه اثر هنری را خلق کند و بسته به اقتضای زمان و مکان و جغرافیا برای خلق اثر اقدام می کند و حتی اثر هنری نباید یکسان باشد .

وی افزود:آثار روابط عمومی ها باید خلاقانه و مبتکرانه بوده و ارتباط گیری بسیار قوی داشته باشد و لذا باید تیز هوش ترین و خلاق ترین و مبتکرترین افراد سازمان برای روابط عمومی منصوب شوند.

وی گفت:هر یک از مدیران خوب که روابط عمومی فعالی دارند از نگاه برون سازمانی نیز مدیری بسیار موفق دیده می شوند چون نگاه هنرمندانه ،خلاقانه و مبدعانه داشته اند و لذا هنر هشتم بودن روابط عمومی را نباید فراموش کنیم.

اینکه روابط عمومی ها پاسخگو نیستند چون رسانه تخصصی و خبرنگار حرفه ای نداریم تا مطالبه کند

ملا زینلی ادامه داد: روابط عمومی نماینده مردم در سازمان نیز هست و باید از حقوق مردم دفاع کند و اگر در تصمیم سازی ها شرکت داده شود باید نماینده مردم در جلسه باشد و البته در برابر مردم نیز از حقوق سازمان خود با اطلاع رسانی صحیح ،صریح و درست اقدام کند و متاسفانه این امر علی رغم شعارهایی که داده می شود هیچ اهتمامی به مردم داده نمی شود .

وی افزود: نگاه دیگر اینکه رسانه های غیرتخصصی و غیر حرفه ای هم مزید بر علت و باعث تشدید این موضوع شده اند و هیچ مطالبه و انتظار حرفه ای از سازمان ها ندارند و اینکه روابط عمومی ها پاسخگویی ندارند به این دلیل است.

فعال حوزه هنر و روابط عمومی های استان یزد گفت:اگر ما خبرنگاران حرفه ای در حوزه های مختلف داشته باشیم که آگاه و مشرف به امور و متخصص و قانوندان و توانمند باشند در این صورت سازمان ها و روابط عمومی ها نیز خودشان را در حد و سطح رسانه ها ارتقاع می دهند.

یکی از عوامل عدم رشد و نبود روابط عمومی حرفه ای نداشتن رسانه های حرفه ای است و هنگامی که توسعه و رشد اتفاق می افتد باید همه ارکان جامعه را در برگیرد

وی ادامه داد: در حوزه های دیگر نیز رسانه های یزد همینگونه است و تخصص روز و اطلاع از مباحث هر بخش اقتضای خبرنگاری است ولی تخصص لازم را ندارند و نمی دانند چه سئوالی بپرسند و آگاه نیستند .

مدیرکل سابق روابط عمومی استانداری یزد گفت:امیدوارم این مطالب ترتیب اثر داده شود و هر کجا نیاز باشد حاضر هستم از همه موارد گفته شده خودم دفاع کنم چون تجربه بیش از ۳۰ ساله ام در این حوزه باعث شده این دغدغه ها را داشته باشم.

روابط عمومی‌ها نباید در موضع ضعف باشند

مدرس دانشگاه در رشته روابط عمومی و مدیرکل اسبق روابط عمومی استانداری یزد نیز به ایرنا گفت: مشکلات روابط عمومی ها را در ۲ بخش خصوصی و دولتی تقسیم بندی کرده ام چون این ۲ بخش با هم متفاوت است و طبیعتا چالش ها و دغدغه ها و اهداف آن نیز متفاوت است .

نبود چارت سازمانی مستقل، چالش روابط عمومی بخش دولتی است

داوود پاک طینت افزود:چالش و مشکلی که در روابط عمومی بخش دولتی وجود دارد، ضعیف بودن چارت سازمانی روابط عمومی ها در سازمان های دولتی است و تقریباً تمام سازمان ها و نهادهای دولتی جایگاهی برای واحد مستقل روابط عمومی ندارند و در حد یک مسئول و یا کارشناس مسئول درج می شود.

وی ادامه داد: سازمان هایی هستند و در مرکز استان قرار دارند که در تمام شهرستان ها نیز شعبه دارند اما این در حالیست که این سازمان تنها یک پست سازمانی روابط عمومی دارد و لذا افراد انگیزه ای برای فعالیت در این بخش از سازمان ندارند چون می دانند پست سازمانی ندارند و پست سازمان مرتبط را نمی توانند بگیرند.

مدیر روابط عمومی فولاد آلیاژی ایران یزد افزود: همچنین چالش روابط عمومی های بخش صنعت اینکه آیین نامه مشخصی ندارند و عمدتا آنها را با یک بازاریاب اشتباه می گیرند و هر چند یکی از وظایف روابط عمومی بازاریابی است اما معمولا در بخش صنعتی روابط عمومی را با بخش بازاریابی اشتباه می گیرند که باعث می شود بقیه فعالیت های روابط عمومی در این بخش کمرنگ دیده شود.

در حال حاضر بسیاری از افراد با رشته های غیرمرتبط در حوزه روابط عمومی ها فعالیت می کنند که باید به جد در این زمینه تجدید نظر شود

پاک طینت ادامه داد: راهکار حل مشکل باید به صورت جدی در شورای اطلاع رسانی دولت مطرح شده و با سازمان امور استخدامی کشور تعاملی داشته باشند تا جایگاه اداری خوبی برای روابط عمومی ها دیده شود تا انگیزه ایجاد شده و افراد در این حوزه فعالیت کنند همچنین عده ای ترغیب می شوند تا در رشته مرتبط با روابط عمومی تحصیل کنند و نخبگان جذب شوند.

وی دومین نکته را آموزش دانست و افزود:در حال حاضر بسیاری از افراد با رشته های غیرمرتبط در حوزه روابط عمومی ها فعالیت می کنند که باید به جد در این زمینه تجدید نظر شود و بپیذیریم که روابط عمومی به عنوان یک دانش است و علوم دانشگاهی دارد بلکه آنها را بیاموزند و با آن آشنا شوند و یک مجموعه ای از داشته ها را در سازمان خود پیاده کنند .

مدیرکل روابط عمومی استانداری در دولت یازدهم گفت: قبلا این نگاه وجود داشت که روابط عمومی در حد نصب بنر دیده می شد و خوشبختانه این نگاه بهتر شده و مدیران به حوزه روابط عمومی بهتر توجه دارند اما متاسفانه نگاه تخصصی به روابط عمومی وجود ندارد و باید روابط عمومی را به عنوان حوزه تخصصی به مردم معرفی کنیم.

پاک طینت افزود:درجه اول مدیران باید این نگاه را داشته باشند و در بخش خصوصی نیز باید تغییر نگاه رخ دهد و روابط عمومی صرفا واحد بازاریابی دیده نشود و اجازه دهند روابط عمومی به عنوان تنویر کننده افکار عمومی کار خود را به صورت کامل و جامع انجام دهد و همه بخش های تشریفات،نظرسنجی ،افکارسنجی،اطلاع رسانی،تکریم ارباب رجوع و از جمله بازاریابی و برندسازی رشد کرده و روابط عمومی پویا و قابل اتکا داشته باشند.

رسانه ها نباید خود را وامدار روابط عمومی بدانند

وی ادامه داد:روابط عمومی ها و رسانه ها این را بپذیرند که هر۲ وابسته به یکدیگر هستند یعنی رسانه ها اگر روابط عمومی نباشد محتوایی برای انتشار ندارند و حداقل در بخش فعالیت های سازمانی و شرکت های مختلف این اتفاق می افتد و همچنین روابط عمومی ها بپذیرند که اگر رسانه نباشند کسی نیست که محتوای آنها را به گوش مردم برساند.

مدیرکل اسبق روابط عمومی استانداری یزد گفت: البته رسانه ها در عین حال که محتوای روابط عمومی ها را می گیرند اما نباید خود را وامدار روابط عمومی بدانند و نقد آزاد خود را داشته باشند و از طرفی روابط عمومی اگر محتوایی به رسانه ها می دهد نباید احساس کنند که رسانه بلندگوی بی چون و چرای آنها است .

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha