زنان کرمانشاه؛ همچنان غایب ترکیب منتخبان مجلس شورای اسلامی

کرمانشاه - ایرنا - ۲۵ زن کرمانشاهی در عرصه رقابت دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور داشتند اما مردم این استان اقبالی به آنها نداشتند و ترکیب این خطه غربی ایران در خانه ملت همچنان مردانه باقی ماند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ در این دوره از انتخابات اسامی ۳۰ زن به عنوان نامزد تایید صلاحیت شده نهایی منتشر شد اما در یک هفته منتهی به برگزای انتخابات پنج نفر از آنان انصراف دادند و تنها ۲۵ زن در عرصه رقابت باقی ماندند.

زنان کرمانشاهی در پنج حوزه از ۶ حوزه انتخابیه استان پا به عرصه رقابت انتخابات گذاشتند چرا که در حوزه شهرستان سنقر و کلیایی که ۳۲ نفر نامزد حضور داشتند هیچ داوطلب زنی حضور نداشت.

در حوزه انتخابیه مرکز استان (شهرستان کرمانشاه) نیز از ۱۱۱ نفری که در عرصه انتخابات حضور داشتند ۱۷ نفر زن به نامهای حُسنا احضاری، فوزیه امامی مستعلی، فوزیه امیری، نسرین باقری، زهرا رضوانی، فرشته سلیمانی، پگاه نیشابوری، مریم میوه چی، حسنی السادات میبدی، میترا گلستانی سرورانی، غزل قلوزی، مهناز فراهانی، معصومه غلامی، مهتاب عزیزی کمجه، فاطمه عزیزی، شکوفه عزتی و طاهره ظهرابی کاندید شده اند.

در حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب از میان ۱۳ نفر نامزد حاضر در عرصه انتخابات ۲ نفر زن بودند؛ در این حوزه فوزیه خدادادی و سودابه شیرزادی گیلان کاندید شده اند.

در حوزه کنگاور، صحنه و هرسین نیز از میان ۲۲ نفر نامزد حاضر در عرصه رقابت، سه نفر زن خانم ها «سیده ناهید خاموشی سرابی»، «شایسته خزائی» و «هدیه یاقوتی رحیم» حضور داشتند.

در حوزه اسلام آباد غرب و دالاهو نیز از بین ۲۱ نفر نامزد حاضر در عرصه رقابت انتخابات ۲ نفر زن خانم ها «گلاب تیموری» و «شکوفه یاریجانی» با سایرین به رقابت پرداختند.

در حوزه اورامانات شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر نیز از ۱۱ نفر حاضر در عرصه انتخابات خانم «ثریا امیدکیا» حضور داشت.

با نگاهی به آرای کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌بینم که زنان حاضر در عرصه رقابت آرای بالایی کسب نکردند.

حضور کمرنگ بانوان در عرصه انتخابات کرمانشاه و از دیگر سو اقبال نشان ندادن مردم برای رای دادن به آنها در حالی صورت می‌گیرد که اصولا در جامعه کُرد از گذشته‌های دور تاکنون بانوان همواره پا به پای مردان در عرصه‌های اجتماعی حضور موثر و تاثیرگذار داشته اند.

در همین پیوند زنان استان کرمانشاه تاکنون در عرصه شوراهای شهر و روستاها نیز در حد انتظار ظاهر نشده اند اگرچه به نسبت مجلس شورای اسلامی موقعیت بهتری دارند.

در ترکیب شورای اسلامی تعدادی از شهرها و روستاهای استان کرمانشاه حضور یک یا چند زن دیده می‌شود ولی به نظر می‌رسد زنان استان تاکنون برای بهبود این موقعیت خود اقدام موثر و جدی به خرج نداده اند.

تنها ۲ زن از کرمانشاه پس از انقلاب به مجلس راه یافته‌اند

در ۱۲ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که بعد از انقلاب اسلامی در کشور برگزار شده است در ۶ حوزه انتخابیه استان کرمانشاه تنها ۲ بار زنان به پارلمان راه یافتند و دیگر شاهد حضور زنانی از این استان به عنوان نماینده مردم در مجلس نبوده ایم.

اولین نماینده زن از حوزه انتخابیه کرمانشاه «اختر درخشنده» بود که در چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شد به مجلس راه یافت.

اختر درخشنده اولین نماینده زنی بود که بعد از انقلاب اسلامی از استان کرمانشاه به مجلس شورای اسلامی راه یافت و پس از وی زنی از حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه وارد مجلس نشد.

در انتخابات مجلس چهارم از حوزه انتخابیه کرمانشاه اسماعیل ططری، سید آیت الله موسوی وزمله و اختر درخشنده به عنوان نمایندگان مردم این حوزه انتخابیه راهی مجلس شدند.

دومین حضور یک زن از استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به دوره ششم که در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ برگزار شد، بر می گردد. این بار از حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب خانم «اعظم ناصری‌پور» به عنوان منتخب مردم نماینده این حوزه شد.

پس از این مجلس دیگر هیچ زنی از استان کرمانشاه به مجلس شورای اسلامی راه نیافت اگرچه در هر دوره چند نفر از زنان کاندید شدند اما با اقبال مواجه نشدند تا همچنان روند مردسالارانه پارلمان این استان ادامه داشته باشد.

تبلیغات کاندیداهای زن در عرصه انتخابات دوره اخیر هم به مانند دوره های گذشته ضعیف و شاید حتی ضعیف تر بود؛ برخی از داوطلبان زن اصلا هیچ تبلیغاتی نداشتند؛ آنها از ظرفیت و ابزارهای نوین رسانه ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز برای معرفی خود استفاده نکردند؛ گویی خود را باور نداشتند.

به عنوان مثال باوجود فراخوان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز کرمانشاه مبنی بر حضور داوطلبان برای معرفی و ارائه برنامه های خود به صورت رایگان تنها یک نفر از زنان داوطلب به این فراخوان لبیک گفت و به تشریح برنامه های خود پرداخت در حالیکه ظرفیت خوبی برای داوطلبان این دوره از انتخابات ایجاد شده بود که برنامه های خود را به اطلاع مردم برسانند.

از سوی دیگر احزاب و گروه های سیاسی ملی و استانی نیز از میان زنان حاضر در عرصه انتخابات از هیچ کدام حمایت نکردند و در لیست های آنان نامی از زنان دیده نشد.

کارشناسان معتقدند که این رویکرد و رویه زنان در انتخابات های مختلف شورای اسلامی شهرها و مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که این قشر به صورت جدی وارد عرصه رقابت نمی شوند و تنها به یک اسم نوشتن و گرفتن تاییدیه بسنده کرده و رغبت چندانی برای رقابت ندارند.

در میان داوطلبان زن این دوره هیچ بحثی از هیچ کدام آنها برای اینکه ذره ای شانس حضور در مجلس شورای اسلامی را داشته باشند، مطرح نبود و می طلبد این موضوع به صورت جدی توسط صاحب نظران آسیب شناسی شود که با وجود اینکه نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند و بسیاری از آنها تحصیل کرده و دارای مدارج علمی و جایگاه اجتماعی بالا هستند اما چرا در عرصه سیاست حضور جدی ندارند؟

زنان جامعه همواره از اینکه همه تصمیم گیریها در دست مردان است انتقاد داشته اند اما بنظر می‌رسد خود زنان نیز باید تلاش کنند و از میان خود افرادی را به نهادهای تصمیم گیر از جمله مجلس شورای اسلامی بفرستند تا بتواند مطالبات و دغدغه های آن را پیگیری کند.

اغلب زنان معتقدند که طی سال های اخیر شاهد عدم پیگیری مطالبات جامعه زنان از سوی نمایندگان مرد مجلس هستیم و به نظر می رسد زنان جامعه به خصوص قشر نخبه و تحصیل کرده تلاش کنند که نماینده از میان خود به مجلس شورای اسلامی بفرستند تا مطالبات آنها را پیگیری کند.

یک فعال فرهنگی - اجتماعی و مدرس دانشگاه در این باره معتقد است؛ کمرنگ بودن حضور زنان کرمانشاه در عرصه سیاست بویژه انتخابات مجلس دلایل مختلفی دارد که ۳ مورد آن از بقیه برجسته تر و پررنگ تر است.

زهرا اسمعیل نژاد افزود: تاکنون واگذاری مسوولیت دستگاههای اداری و اجرایی استان کرمانشاه به زنان به ندرت اتفاق افتاده است و در زمان حاضر نیز در سطح استان فقط یک مدیرکل خانم داریم.

وی اضافه کرد: فقدان سوابق اجرایی بین بانوان نه تنها باعث ناشناخته ماندن توانایی آنها می‌شود بلکه بحث عدم اعتماد پیش می‌آید در نتیجه مردم برای انتخاب زنان در جایگاه نمایندگی مجلس دچار تردید می‌شوند چون تصور می کنند بانوان از توان کافی برای چنین مسوولیت حساسی برخودار نیستند.

وی اظهار کرد: موضوع دوم فضای قومی و قبیله ای و قوی بودن باورهای سنتی در استان کرمانشاه همچنان نگاه مردسالارانه را غالب نگه داشته است لذا زنان نمی‌توانند در عرصه سیاسی جایگاه مناسبی کسب کنند.

وی گفت: موضوع سوم باورناپذیری و عدم اعتماد خود زنان به یکدیگر است و حتی در مواردی آنها بر علیه خودشان نیز فعالیت و رقابت دارند.

اسمعیل نژاد ابراز کرد؛ در واگذاری مسوولیت های حساس به زنان نه تنها محدودیت قانونی نداریم بلکه از نگاه حاکمیت و حتی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب واگذاری مسوولیتهای سیاسی و امنیتی به بانوان توصیه هم شده است.

وی تصریح کرد: اما به دلایلی که ذکر شد؛ بنظر می رسد در استان کرمانشاه تا شکسته شدن فضای مردانه و باورپذیری زنان فاصله نسبتا زیادی داریم بنابراین انتظار می رود بانوان خود را جدی تر بگیرند.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان است و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

حوزه های انتخابیه استان کرمانشاه شامل شهرستان کرمانشاه سه کرسی نمایندگی مجلس، اورامانات (شهرستان های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر) یک کرسی، حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب یک کرسی، حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو یک کرسی، حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی یک کرسی و حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد.

در این دور از انتخابات ۲۰۴ کاندیدای مجلس شورای اسلامی و نیز سه کاندیدای مجلس خبرگان رهبری صلاحیتشان در استان کرمانشاه با هم به رقابت پرداختند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ماه برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha