شناسنامه منتخبان و راه‌یافتگان به مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه در حالی به پایان رسید که ۶ نفر به عنوان منتخب مردم به بهارستان راه یافتند و رقابت برای کسب ۲ کرسی دیگر در حوزه شهرستان کرمانشاه به دور دوم کشیده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت و ۶ حوزه انتخابیه دارای هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

شهرستان کرمانشاه با بیش از یک میلیون نفر جمعیت سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد و در این دوره از انتخابات ۱۱۱ نفر برای کسب آن با هم به رقابت پرداختند.

حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه

در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه از مجموع ۲۴۳ هزار و ۷۴۵ رای ماخوذه «محمد رشیدی» با کسب ۶۱ هزار و ۵۸ رای برای بار دوم به عنوان منتخب مردم شهرستان کرمانشاه مستقیما به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

همچنین «عبدالرضا مصری»، «فضل الله رنجبر، «جهانبخش امینی» و «ابراهیم رحیمی زنگنه» برای کسب ۲ کرسی باقی مانده حوزه انتخابیه کرمانشاه باید در دور دوم با هم به رقابت بپردازند.

محمد رشیدی که برای بار دوم از حوزه انتخابیه کرمانشاه به مجلس شورای اسلامی راه یافت متولد سال ۱۳۵۴ در این شهر و دانش آموخته رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع دکترا است و پیش از نمایندگی مجلس در دانشگاه های استان مشغول به تدریس بود.

رشیدی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با کسب ۵۷ هزار رای به عنوان منتخب مردم به پارلمان راه یافت و اکنون عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی است.

وی با کسب ۱۸۱ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم و همچنین در سال ۱۴۰۰ به عنوان دبیر کمیسیون تلفیق مجلس انتخاب شد.

رشیدی منتسب به جریان اصولگرا است و عضویت در شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و همچنین شورای تصمیم‌گیری جبهه متحد اصولگرایان استان کرمانشاه را در کارنامه خود دارد.

رشیدی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در لیست شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی کرمانشاه و همچنین لیست شورای ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت.

گفته می‌شود رشیدی جدای از حمایت جریان اصولگرایی؛ به دلیل خاستگاه خانوادگی و حمایت معنوی بخشی از بازاریان و نیروهای مذهبی کرمانشاه پیروز انتخابات این شهرستان شد و با پشت سر گذاشتن عبدالرضا مصری شگفتی ساز شد.

عبدالرضا مصری دیگر منتخب مردم کرمانشاه است که برای راه یافتن به بهارستان باید با سه رقیب دیگر به رقابت بپردازد. وی هم اکنون نایب رییس مجلس شورای اسلامی و از پارلمانتاریست های با سابقه استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

مصری متولد سال ۱۳۳۵ در کرمانشاه و دانش‌آموخته دکترای زمین‌شناسی از دانشگاه تربیت معلم تهران است؛ او در دولت نهم حد فاصل سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ وزیر رفاه و تأمین اجتماعی بود و از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ نیز به عنوان سفیر ایران در ونزوئلا فعالیت می‌کرد.

وی که عضو جریان اصولگرایی است در ادوار هفتم و نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز به‌ عنوان نماینده کرمانشاه به مجلس شورای اسلامی راه یافت. مصری در سال دوم و سوم دوره یازدهم مجلس و سال آخر دوره دهم مجلس شورای اسلامی نایب‌ رییس دوم مجلس بود و از ٢ خرداد ۱۴۰٢ نایب‌ رییس اول دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است.

عبدالرضا مصری در انتخابات دوره دوازدهم در حوزه انتخابیه کرمانشاه با کسب ۴۷ هزار و ۶۷۱ رای به دور دوم راه یافت.

مصری در لیست شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی کرمانشاه و همچنین لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کرمانشاه قرار گرفت.

گفته می‌شود مصری علاوه بر آرای طرفداران گروههای مختلف جریان اصولگرا از حمایت اقشار آسیب پذیر کرمانشاه نیز برخوردار است چراکه خاطرات خوبی از دوره مسوولیت او در کمیته امداد و وزارت رفاه دارند هرچند در سالهای اخیر به سبب گسست ارتباطی با بدنه مردم شهر زادگاه خود که احتمالا ناشی از سنگینی مسوولیت نایب رییسی قوه مقننه است، با ریزش آرا مواجه شد.

دیگر منتخب مردم کرمانشاه در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فضل الله رنجبر است که با کسب ۳۴ هزار و ۱۳۸ رای به عنوان منتخب سوم این حوزه به دور دوم راه یافت.

رنجبر متولد سال ۱۳۴۶ در هرسین و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت است. وی بخشدار ماهیدشت در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۷۵، بخشدار کرند غرب در سال‌های ۱۳۷۵ الی ۱۳۷۷، معاون فرماندار شهرستان صحنه، فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی از سال ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۶، معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری کرمانشاه از سال ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۲، فرماندار کرمانشاه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ و مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری کرمانشاه را در کارنامه کاری خود دارد و جانباز و رزمنده دفاع مقدس است.

رنجبر اگرچه طبق گفته خودش به عنوان نامزد مستقل در این دوره از انتخابات حضور پیدا کرده اما در لیست حزب کارگزاران سازندگی ایران قرار داشت.

گفته می شود یکی از برگه‌های برنده رنجبر در انتخابات اخیر آشنایی توده مردم و توزیع آرای او در سطح شهرستان کرمانشاه است بطوریکه تقریبا در تمام محلات شهر و روستاها طرفدار دارد و عمده ترین دلیل آن ارتباط نزدیک چهره به چهره با جامعه هدف در دوران طولانی تصدی خدمتش در فرمانداری کرمانشاه است.

حدود ۱۵ سال سابقه مسوولیت رنجبر به عنوان معاون یا فرماندار کرمانشاه به نوعی یک رکورد کشوری محسوب می‌شود.

جهانبخش امینی دیگر منتخب مردم کرمانشاه راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم است. وی در این دوره از انتخابات با کسب ۳۱ هزار و ۷۸۲ رای در جایگاه چهارم قرار گرفت و به دور دوم راه یافت.

امینی متولد ۱۳۴۳ در کرمانشاه و مدرک تحصیلی دکترای حرفه‌ای پزشکی دارد و به دلیل حرفه و سابقه شغلی تقریبا با اکثریت مردم شهر زادگاهش از توده‌های مختلف در ارتباط بوده و هست.

وی در دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم شهرستان کرمانشاه بود؛ رییس امور ایثارگران سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و عضو هیات مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از دیگر سوابق اجرایی امینی است.

مردم کرمانشاه در این دوره از انتخابات همچنین به ابراهیم رحیمی زنگنه ۲۹ هزار و ۹۸۶ رای دادند و به عنوان منتخب پنجم مردم این حوزه به دور دوم راه یافت.

ابراهیم رحیمی زنگنه متولد سال ۱۳۵۱ در کرمانشاه است، مدرک تحصیلی وی دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبائی است. وی در دولت دوازدهم مدیرکل مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و در دولت سیزدهم نیز حدود ۱۰ ماه سرپرست فرمانداری شهرستان کرمانشاه بود.

وی از اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه و پژوهشگر است. از سابقه پژوهشی رحیمی زنگنه می توان به چاپ بیش از ۴۰ مقاله علمی، پژوهشی در مجلات معتبر علمی داخلی و خارجی اشاره کرد.

رحیمی زنگنه همچنین دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه، نماینده وزیر علوم در هیات امنای جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه، سردبیر نشریه دانشگاهی اندیشه، دانشیار دانشگاه رازی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، معاون دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، رییس دانشکده تحصیلات تکمیلی را در رزومه کاری خود دارد.

رحیمی زنگنه به دلیل ارتباط موثر و مستمر با جامعه فرهنگی و دانشگاهی توانست در این دوره از انتخابات آرای لازم را برای قرار گرفتن در بین ۵ نفر اول منتخبان مردم حوزه انتخابیه کرمانشاه کسب کند.

حوزه انتخابیه اورامانات (پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر)

در حوزه انتخابیه اورامانات شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر «رستگار یوسفی» از مجموع ۶۷ هزار و ۲۹۷ رای مأخوذه، با ۲۵ هزار و ۷۷۱ رای و کسب ۴۴.۶ درصد آراء به عنوان نامزد منتخب معرفی شد.

این حوزه انتخابیه که در شمال غربی استان کرمانشاه واقع شده منطقه ای اهل سنت نشین با حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت است و یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

یوسفی متولد سال ۱۳۴۹ و اهل شهرستان جوانرود و دارای مدرک کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی است. یوسفی سابقه معاون فرمانداری پاوه، بخشداری نوسود و فرمانداری شهرستان مرزی ثلاث باباجانی را از سال ۸۹ تا ۹۳ به مدت حدود چهار سال در کارنامه کاری خود دارد.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه از دیگر سوابق کاری وی در دولت دوازدهم محسوب می شود. یوسفی همچنین در سال ۱۳۹۷ به عنوان فرماندار جوانرود منصوب شد و تا اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در این سمت فعالیت داشت.

یوسفی در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در لیست شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی کرمانشاه قرار گرفت. وی اصولگرای میانه رو است و در دولت‌های دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم سوابق مدیریتی دارد.

خانواده رستگار یوسفی در منطقه اورامانات پایگاه اجتماعی دارند و چند نفر از نزدیکان او نیز در دفاع مقدس شهید شده اند مضافا اینکه او به دلیل سابقه اجرایی و مدیریتی در سطح منطقه نشان داده است که دغدغه مشکلات مردم را دارد.

حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی

در این دوره از انتخابات در حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی «سیدجواد حسینی‌کیا» از مجموع ۴۵ هزار و ۴۳۱ رای ماخوذه، با ۱۱ هزار و ۱۳ رای و کسب ۲۵.۳۷ درصد آرا به عنوان نامزد منتخب معرفی شد.

سنقر و کلیایی با ۸۲ هزار نفر جمعیت در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه واقع شده و یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا متولد ۱۳۵۱ از سنقر و کلیایی در شمال شرق کرمانشاه است که از سال ۱۳۶۴ وارد حوزه علمیه کرمانشاه شد و تا پایه نهم دروس حوزه را در آنجا گذراند و سال ۱۳۷۶ به قم مهاجرت کرد و پس از تکمیل دروس سطح، در دروس خارج فقه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی، آیت الله جوادی آملی و خارج اصول حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی شرکت کرد.

از سال ۱۳۷۸ در دوره کارشناسی فلسفه حضوری موسسه امام خمینی (ره) پذیرفته و دوره را به اتمام رساند.

وی ابتدا مسوول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، جانشین دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه رازی، نماینده طلاب و فضلای کرمانشاه در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم دردوره ششم و مدیرکل امور آموزشی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بود.

سید جواد حسینی کیا با تفکر اصول گرایی نماینده دوره دهم و یازدهم از حوزه انتخابیه سنقر با کسب ۱۴٬۷۸۵ رای از مجموع ۲۷٬۴۹۱ رای معادل ۵۳٫۷۸٪ درصد آرا در دور دوم به مجلس راه پیدا کرد. این نماینده جزو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود.

وی همچنین در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که روز جمعه ۱۱ اسفند برگزار شد از مجموع ۴۵ هزار و ۴۳۱ هزار رأی ماخوذه با ۱۱ هزار و ۱۲ رأی و کسب ۲۵.۳۷ درصد به عنوان کاندید منتخب مردم انتخاب شد.

در این دوره از انتخابات شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی استان کرمانشاه در حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی از حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا حمایت کرد.

حسینی کیا همواره در سنقر و کلیایی آرای ثابت داشته است اما در این دوره شماری از دهیاران و اعضای شوراهای روستایی نیز از او طرفداری و حمایت معنوی داشتند.

حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب

فتح الله حسینی منتخب مردم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از مجموع ۷۶ هزار و ۸۰۲ رای با ۳۸ هزار و ۴۳۴ رای ۵۳ درصد آراء را کسب کرد.

مردم غرب کرمانشاه در شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب مشارکت ۵۵ درصدی در انتخابات یازدهم اسفند داشتند و در مجموع از جمعیت ۱۴۶ هزار و ۸۰۰ نفری واجدین شرایط رای ۷۶ هزار و ۸۰۲ نفر پای صندوق های رای رفتند.

با توجه به سابقه حضور حسینی در انتخابات چهار دوره گذشته مجلس شورای اسلامی همواره یکی از وزنه های اصلی انتخابات این منطقه بود که در بین مردم مورد اقبال عمومی است و همواره سبد ارائه خوبی داشته است.

حسینی اصولگرا و متولد سال ۱۳۴۲ در روستای پنج‌ستون شهرستان سرپل ذهاب است. پدر او هیبت‌الله و جانباز است وی در آغاز جوانی با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت این نهاد درآمد و در طول جنگ هشت سالۀ ایران و عراق در مناطق عملیاتی غرب و جنوب حضور یافت؛ حسینی پس از پایان جنگ در سال ۱۳۷۲ به تهران مهاجرت کرد. وی در دهۀ ۱۳۸۰ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در رشتۀ علوم سیاسی تا مقطع دکتری به تحصیل پرداخت.

از سوابق اجرایی و مدیریتی حسینی می‌توان به عضو هیات رئیسه کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، عضو کمیته حقوقی و قضایی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور معاون هماهنگی امور قوای سه گانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو هیات رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی ، نایب رییس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی، رییس کمیته رزمندگان فراکسیون ایثارگران و نمایندگی در مجلس نهم و عضو کمسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در دور نهم اشاره کرد.

حسینی اگرچه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در لیست شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی قرار گرفت اما به واسطه حمایت ایثارگران غرب کرمانشاه بویژه افرادی که در دوره هشت سال دفاع مقدس منطقه جنگی را ترک نکرده اند، آرای لازم برای پیروزی را کسب کرد.

گفته می‌شود شماری از پیله‌وران و تجار بازارچه‌های مرزی قصرشیرین نیز تمایل داشتند حسینی پیروز انتخابات شود چراکه به اعتقاد آنها باعث بهبود شرایط اقتصادی این خطه مرزی غرب کرمانشاه می‌شود.

حوزه‌ انتخابیه‌ کنگاور (شهرستان‌های؛ کنگاور، صحنه و هرسین)

در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین وحید احمدی از مجموع ۱۰۱ هزار و ۹۱۶ رای مأخوذه، با ۳۲ هزار و ۵۷۶ رای و کسب ۳۳.۱ درصد آرا به عنوان نامزد منتخب معرفی شد.

حجت‌الاسلام وحید احمدی متولد ۱۳۳۷ از روستای چِمَه، بخش دینور از توابع شهرستان صحنه است. وی تحصیلات خود را در سطح خارج فقه و اصول و در دانشگاه در مقطع کارشناسی‌ارشد فقه و حقوق اسلامی گذرانده است.
او آشنا به ۲ زبان‌ عربی و انگلیسی است.

از سوابق اجرایی وی می توان به مسوول کمیته‌ انقلاب اسلامی شهرستان صحنه، معاون بنیاد شهید انقلاب اسلامی استان کرمانشاه و همزمان نماینده‌ رییس و عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه اشاره کرد.

وی همچنین کارشناس سیاسی وزارت امور خارجه، معاون گزینش وزارت امور خارجه، مدیرکل پارلمانی وزارت امور خارجه، مشاور وزیر امور خارجه، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع)، مدیرکل فرهنگی وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور مغرب (مراکش)، کارشناس‌ارشد وزارت امور خارجه و مسوولیت چاپ و انتشارات دفتر مقام معظم رهبری را در کارنامه خود دارد.

رییس هیات مدیره جمعیت ایثارگران کشور و دبیرکل حزب احیاءگران تمدن اسلامی ایرانی نیز از جمله سوابق ملی حجت‌الاسلام احمدی محسوب می‌شود.

حضور در مجلس با تفکر اصولگرایی در دور سوم و نهم مجلس شورای اسلامی حوزه‌ انتخابیه‌ کنگاور، صحنه و هرسین از دیگر سوابق احمدی است.

شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی استان کرمانشاه در انتخابات ۱۱ اسفند امسال از وحید احمدی حمایت کرد.

روی آوری طرفداران یکی از نمایندگان ادوار مجلس این خطه شرقی استان کرمانشاه در پیروزی او نقش موثری داشت مضافا اینکه از آرای ثابت همیشگی خود برخوردار بود.

حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو

در حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو از مجموع ۷۶ هزار و ۳۲۵ رای مأخوذه، مجتبی بخشی‌پور با ۳۰ هزار و ۵۳۷ رای و کسب ۴۲.۵ درصد آرا به عنوان نامزد منتخب معرفی شد.

«مجتبی بخشی پور» منتخب دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی برای بار دوم به مجلس راه یافت. وی نماینده کنونی مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی است.

اسلام آباد غرب با بیش از ۱۵۰ هزار نفر و دالاهو نیز با بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده‌اند و یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند.

از جمله سوابق بخشی‌پور، رییس شرکت های عمرانی کشور است. وی در دور دوم یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی که در شهریور ۱۳۹۹ برگزار شد، با کسب ۳۱ هزار و ۲۲ رای از مجموع ۵۶ هزار و ۶۴۶ رای از حوزه انتخابیه اسلام‌آباد غرب و دالاهو انتخاب شد و به مجلس راه یافت.

وی عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم است و گفته می‌شود به همین سبب توانسته بر خلاف شعارهای سیاسی اسلاف و همکارانش؛ با تمرکز بر مسائل عمرانی در حوزه انتخابیه اش طرفداران خود را تا حدود زیادی حفظ کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha