افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی در قالب تعاونی‌ها محقق می‌شود

شیراز-ایرنا-مدیرکل نظام‌های بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی ایران با اشاره به قانون خاص تعاونی‌های تولیدی گفت: افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می‌تواند از طریق تقویت روحیه کار جمعی و در قالب تعاونی‌ها محقق شود.

علیرضا رئیس السادات شامگاه چهارشنبه در گردهمایی تعاونی های تولید آئینه تلاش افزود: وجود بسترهای قانونی بیانگر ظرفیت‌های بالای تعاونی‌های تولید روستایی در سطح کشور است.

وی ادامه داد: افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می‌تواند از طریق تقویت روحیه کار جمعی و در قالب تعاونی‌ها محقق شود.

رئیس السادات افزود: در اساسنامه تعاونی‌های تولید ۳۰ محور فعالیت تعریف شده که ابزارهایی هستند تا بخش کشاورزی را به توسعه پایدار برسانند.

وی ادامه داد: ۱۷۰ تعاونی تولیدروستایی در استان فارس در حال فعالیت هستند و نظام بهره برداری این استان از لحاظ ارائه عملکرد دارای رتبه برتر در سطح ملی است.

تعاونی ها برنامه محور، موثر در بازار و مفید برای اعضا باشند

عضو هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران هم گفت: تعاونی‌ها باید برنامه محور حرکت کنند.

عبدالرضا مسلمی با بیان اینکه شبکه تعاونی های فعال استان فارس در سطح کشور پیشرو هستند، افزود: تعاونی‌ها باید برای آینده و اعضاء شرکت برنامه‌ای تدوین کرده و بر اساس آن حرکت کنند.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها باید واحدهای کارآمد باشند وکارآمدی بر اساس حدود عملیات آنها در اساسنامه سنجیده می‌شود و تعاونی‌های چابک در ارائه خدمات موفق ترند و مدیریت هزینه در جهت ارائه خدمات مطلوب تعاونی ها به اعضاء ضروری است.

مسلمی افزود: در تعاونی سود ملاک عمل نبوده هرچند که برای پوشش هزینه‌ها نیاز به درآمد دارند اما خدمات تعاونی‌ها باید بر اساس اصول اقتصادی و مؤثر برای اعضا باشد.

وی اضافه کرد: تعاونی‌های معین به معنای تعاونی‌های موفق در شاخص‌های مختلف در سطح استان شناسایی شوند و با پوشش قراردادن چند تعاونی دیگر به عنوان الگو سایر تعاونی ها را نیز ارتقاء دهند.

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: استان فارس دارای شبکه‌ای توانمند و مدیران عامل با تجربه است که می‌توانند مشکلات بخش کشاورزی را مرتفع کنند.

وی افزود:جایگاه تعاونی‌ها در قانون و سند توسعه تعاون رفیع می باشد و ضروری است از ظرفیت‌های قانونی جهت توانمندسازی تعاونی‌ها بهره برد.

مسلمی با اشاره انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی از همه کشاورزان و اعضا تعاونی‌ها دعوت کرد با شرکت در انتخابات دشمنان را مأیوس و ناامید کنند.

کشاورزی پایدار در گروی اجرای الگوی نظام های بهره برداری

مدیر تعاون روستایی استان فارس گفت: کشاورزی پایدار در کشور در گروی اجرای الگوهای نظام‌های بهره‌برداری است.

سید کاظم موسوی افزود: برای اینکه عوامل تولید و بهره برداری از منابع پایه بتوانند امنیت غذایی کشور را تأمین کنند و یک کشاورزی پایدار ایجاد شود باید از الگوهای ساختار یافته در بخش کشاورزی پیروی کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد اراضی کشاورزی در کشور زیر ۲هکتار است و به دلایلی مانند قانون ارث شاهد خرد شدن اراضی کشاورزی هستیم، بنابراین بهره‌گیری از تعاونی‌های تولید با اجرای نظام‌های بهره‌برداری می‌تواند با یکپارچه‌سازی اراضی و یکجاکشتی بخش کشاورزی را به بهره‌وری بالاتر نزدیک کرده و پایداری تولید را رقم بزند.

موسوی یادآور شد: واگذاری وظایف و تصدی‌گری‌های دولت در بخش کشاورزی باید تعاونی محور باشد تا خدمات به شکل اصولی و نظام‌مند به بهره‌برداران بخش کشاورزی ارائه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha