کاندیدای انتخابات: مجلس آینده باید دیپلماسی خارجی را مدنظر قرار دهد

شیراز-ایرنا-کاندیدای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان معتقد است مجلس آینده باید در برنامه‌ریزی‌های خود دیپلماسی خارجی و روابط با دنیا را بطور جد مدنظر قرار دهد.

سید آیت الله رزمجو در گفت‌ و گو با ایرنا اظهار کرد: امروز کشور به لحاظ اقتصادی مشکلات فراوانی دارد و سفره مردم هر روز کوچک و کوچکتر می‌شود، لذا باید بتوانیم کشور را با اتکا به اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان و همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون و برون کشوری به مسیر توسعه برگردانیم.

وی بر ضرورت ایجاد توسعه پایدار در کشور تأکید کرد و گفت: با توسعه پایدار می‌توان هم نیاز امروز جامعه را برآورده کرد و هم مدافع حقوق نسل‌های آینده بود.

رزمجو اعتیاد، طلاق، کودکان کار و حاشیه‌نشینی را از مهمترین آسیب‌های اجتماعی کشور دانست و افزود: من معتقدم این کشور اگر بخواهد مسیر توسعه را پیدا کند و در آن مسیر قرار بگیرد بایدبه آموزش و پرورش نگاه ویژه‌تری داشته باشیم.

لزوم احیای منزلت معلم در جامعه

کاندیدای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منزلت معلم در جامعه باید احیا شود، اضافه کرد: متأسفانه امروزه معلم در جامعه منزلتی ندارد، این در حالیست که استان فارس با وجود شخصیتی مانند استاد محمد بهمن‌بیگی بنیانگذار تعلیمات عشایر ایران که نقش بی بدیلی در پیکار با بی سوادی داشته از ظرفیت‌های قابل‌توجهی در این عرصه بهره می‌برد و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز می‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات در این زمینه ایفا کند.

وی بیان کرد: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دوره دوازدهم باید سه وزارتخانه از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای عملیاتی کردن برنامه‌های راهبردی مدنظر قرار داده شوند.

رزمجو ایجاد عدالت آموزشی در مدارس را از دغدغه‌های این روزهای خانواده‌ها دانست و گفت: امروز در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، تولید علم شرایط خوبی دارد اما نباید این علم در قفسه‌ها و کتابخانه‌ها بماند، در حال حاضر حوزه آموزش عالی نیاز به ساماندهی دارد.

اهمیت تجاری‌سازی تولیدات علمی

وی با اعتقاد به اینکه تولیدات علمی باید تجاری‌سازی شود، گفت: دانشگاه‌ها باید به سمت تجاری‌سازی حرکت کنند، اگر علم به عمل تبدیل شود قطعا مشکل اشتغال جوانان و تشکیل خانواده نیز حل خواهد شد.

کاندیدای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانشجویان باید در چهار سال تحصیل خود بتوانند از بیمه تأمین اجتماعی بهره ببرند و به آنها حقوق پرداخت شود چراکه کشور ما سرزمین ثروتمندی است و از منابع اقتصادی و گردشگری قابل‌توجهی برخوردار است.

رزمجو افزود: اگر نتوانیم برای جوانان امیدآفرینی و ایجاد اشتغال کنیم قطعا نسل آینده ما را مواخذه خواهد کرد؛ امروز امید دارد از جامعه ما رخت بر می‌بندد و نباید اجازه بدهیم ناامیدی در بین جوانان رخنه کند.

ناکارآمدی مجلس دوره یازدهم

وی مجلس دوره یازدهم را مجلس ناکارآمدی دانست و افزود: اگر بتوانیم انتخاب خود را اصلاح کنیم قطعا کشور هم به امیدآفرینی بازمی‌گردد؛ امروز راه نجات کشور حضور در پای صندوق‌های رأی است، ما نباید فریب رسانه‌های معاند را بخوریم بلکه باید با مشارکت در انتخابات در سرنوشت خود و کشورمان تأثیرگذار باشیم.

کاندیدای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر زمان که مشارکت انتخاباتی بالا بوده انتخاب‌های خوبی صورت گرفته اما هرگاه مشارکت مردم پایین بود انتخاب خوبی انجام نشده است.

اولویت‌بندی نیازهای استان فارس

وی با بیان اینکه در استان فارس و شهر شیراز چندین محور باید در اولویت قرار گیرد، گفت: زمانی که نام فارس بر زبان جاری می‌شود خلیج فارس را در ذهن تداعی می‌کند؛ از این رو اتصال فارس به دریا که موجبات رونق اقتصادی در استان را به دنبال دارد یک اولویت است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رزمجو بر اهمیت توجه به اقتصاد دریا در استان فارس تأکید کرد و افزود: در حال حاضر استان فارس از اقتصاد دریا محروم است و گمرک این استان وضعیت مناسبی ندارد؛ ۵۰درصد صادرات و واردات فارس‌ از استان‌های همجوار انجام می‌شود، این ظرفیت فارس به همراه اتصال استان به دریا مغفول مانده و محقق شدن این رویکردها در این دوره از مجلس شورای اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد.

کاندیدای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در مجلس قوانینی به تصویب برسد تا مشکل معیشت مردم حل شود، گفت: توجه به ظرفیت بانوان در پُست‌های مدیریتی نیز از مهمترین رویکردهایی است که باید مدنظر قرار بگیرد؛ امروز دختران ۸۰درصد دانشجویان دانشگاه‌ها را تشکیل داده‌اند و ۵۱درصد جمعیت عمومی کشور را نیز بانوان به خود اختصاص داده‌اند، این در حالیست که کمتر شاهد به‌کارگیری بانوان در پُست‌های مدیریتی هستیم.

ورود جوانان به عرصه مدیریتی

وی اضافه کرد: جوانان نیز باید به عرصه مدیریتی ورود پیدا کنند چراکه این انقلاب با جوانان شکل گرفته و جوانان نقش‌آفرینی بی بدیلی در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب داشته‌اند، از این رو توجه به این قشر از ضروریات است و باید از جوانان متخصص در عرصه مدیریتی بهره گرفته شود.

رزمجو بر داشتن نگاه ویژه به دانشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: باید به دانشگاه‌ها اعتماد کرد و هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید از دانشگاهیان کمک بگیریم، بدون شک دانشگاه می‌تواند پیشینه پژوهشی آن حوزه را ارائه دهد، نباید امور کشور را بدون مطالعه و تحقیق پیش ببریم.

کاندیدای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متأسفانه در همین شهر شیراز کسی به عنوان مدیر معرفی شده‌ که یک روز سابقه اجرایی نداشته است، به کارگیری افرادی که تجربه کارهای اجرایی دارند به عنوان مدیر یک مجموعه و یا نماینده مجلس اهمیت بسیاری دارد.

به گفته او نمایندگان فارس در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با هم وحدت نداشتند و این رویه باعث عدم حل مشکلات می‌شود، لذا افرادی که ظرفیت، دانش و توان انجام کاری ندارد نباید به مجلس ورود کند.

ساماندهی حوزه پژوهش و فناوری

رزمجو در رابطه با وضعیت حوزه پژوهش و فناوری هم گفت: اگر میزان اعتباری که کشورهای دنیا به پژوهش و فناوری اختصاص می‌دهند با میزان اعتباری که در کشور ما برای این مهم در نظر گرفته می‌شود مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که کشور ایران از وضعیت خوبی در این عرصه بهره نمی‌برد.

کاندیدای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی افزود: قانونگذار این قانون را وضع کرده که یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها به جز فصل یک و ۶ باید به حوزه پژوهش و فناوری اختصاص یابد، این عدد در استان فارس بین ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تا ۳/۵ میلیارد تومان است، آیا می‌توان با این مبلغ تولید علم کرد؟

وی یادآور شد: امروز هوش مصنوعی یک اولویت است، این وظیفه به دانشگاه شیراز هم محول شد که زیرساخت لازم را برای هوش مصنوعی فراهم کند اما جای پرسش است که این امر با کدام اعتبار می‌تواند محقق شود؟

رزمجو گفت: نخستین کاری که در مجلس باید انجام شود اصلاح قوانین در عرصه پژوهش و فناوری است؛ باید یک درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به پژوهش اختصاص یابد؛ این قانون می‌تواند مبلغی حدود ۷۰میلیارد تومان را برای پژوهش به ارمغان بیاورد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان در ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha