کاندیدای انتخابات: کیفی‌سازی قانون و نظارت بر اجرای آن اولویت مجلس آتی باشد + فیلم

شیراز-ایرنا-کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه شیراز و زرقان گفت: مجلس دوازدهم ضمن اینکه باید در قانونگذاری، موضوعات مهم و محوری مردم را مدنظر قرار دهد، کیفی‌سازی قانون و نظارت بر اجرای آن را به عنوان اولویت جدی خود دنبال کند.

ابراهیم عزیزی سه شنبه در گفت‌ و گو با ایرنا اظهار کرد: تراکم قوانین مشکلی از کشور را حل نمی‌کند و مهم ترین نکته در مجلس آینده توجه به کیفیت همچنین نظارت بر اجرای قوانین است.

ضرورت اصلاح روابط کشور با همسایگان

وی در خصوص رویکرد دیپلماسی التماسی گفت: کشور ایران فرصت‌های بسیار خوبی با همسایگان دارد، از این رو در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اصرار ما بر اصلاح روابط با همسایگان به عنوان یک اولویت بوده است.

عزیزی اصلاح روابط با کشورهای همسایه را تلاش در جهت تقویت توسعه صادرات و تولید ثروت دانست و گفت: در حال حاضر اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه در حال انجام است و سه اصل عزت، حکمت و مصلحت هم در روابط حاکم است و بر این باور هستیم که با رعایت همین ملاحظات اساسی در روابط بین‌الملل مسائل اقتصادی را به جایی برسانیم که بتوانیم جایگاه با عظمت خود را به دست بیاوریم.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیوستن ایران به پیمان شانگهای، در قالب نگاه پرهیز از دیپلماسی التماسی به یک دیپلماسی فعال و مبتنی بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور است.

وی ادامه داد: مجلس و دولت فعالیت‌های خوبی را در حوزه دیپلماسی آغاز کرده‌اند که با این کار ضمن استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای توسعه اقتصادی، کشور را در جایگاه عزتمندانه خود نیز قرار داده‌اند.

عزیزی معتقد است باید دیپلماسی را به کمک اقتصاد و پیشرفت کشور سوق داد، مصوباتی که دولت برای شانگهای لازم داشت به مدت چندین روز در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شد، مجلس به مصوبات کمیسیون اعتماد کرد و قوانین مورد نیاز برای دولت فراهم شد.

بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ارزی

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص رویکرد دلارزدایی در کشور برای انجام مبادلات با سایر کشورها گفت: بایستی دلارزدایی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم، نباید مبادلات اقتصادی را با دلار پیوند بزنیم، البته این بدان معنا نیست که با سایر ارزهای خارجی کار نکنیم اما نباید یک ارز مسلط داشته باشیم، بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ارزی و توازن در بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارزی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عملکرد مجلس یازدهم

وی به ارزیابی عملکرد مجلس دوره یازدهم پرداخت و گفت: مجلس یازدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که کشور به دلیل بحران کرونا در شرایط عادی قرار نداشت؛ بیماری کرونا در ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم یک عامل محدود کننده بود و نمایندگان زمان بسیاری از وقت مجلس را به دنبال راهکارهایی برای مقابله با کرونا بودند.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس یازدهم همچنین با پایان کار دولت دوازدهم نیز رو به رو شد و این در حالی بود که دولت‌ها در پایان کار انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند و این مسئله نیز روی معدل‌گیری و برخی کارکردهای مجالس تأثیرگذار گذاشت.

عزیزی اضافه کرد: مجلس یازدهم با وجود این مشکلات توانست هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه پیگیری مسائل، مشکلات و نیازهای اساسی مردم گام‌های بزرگی بردارد به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب هم همواره بر انقلابی بودن این مجلس تأکید بسیاری داشته‌اند.

وی در خصوص رویکردهای مجلس در حوزه قانونگذاری گفت: مجلس یازدهم نگاه جامعی به وظیفه اصلی خود یعنی امر قانونگذاری داشت و اصرار نمایندگان بر این بود که قانونگذاری به عنوان وظیفه اصلی که قانون اساسی بر عهده مجلس گذاشته در حاشیه قرار نگیرد، این در حالی بود که در طول ادوار گذشته قانونگذاری به حاشیه رفته بود و مسائل اجرایی بر موضوعات قانونگذاری مسلط شده بود.

چه قوانینی در چهار سال گذشته به تصویب رسید؟

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به قوانین تصویب شده در چهار سال اخیر اشاره کرد و افزود: مجلس در طول چهار سال گذشته قوانین خوبی را به تصویب رساند که قانون جهش مسکن به عنوان اولین سه‌گانه‌ای به شمار می‌رود که در مجلس یازدهم به تصویب رسید.

وی مسکن را یکی از موضوعات مهم و محوری دانست و گفت: اگر بخش مسکن به حرکت در آید سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی نیز به حرکت درمی‌آیند، از این رو قانون جهش مسکن به تصویب رسید و دولت موظف شد تا در طول چهارسال چهارمیلیون واحد مسکونی را برای مردم احداث کند؛ در قانون جهش مسکن منابع، ظرفیت‌ها و تأمین منابع نیز انجام شد.

عزیزی قانون مالیات بر خانه‌های خالی را از دیگر قوانین مهم مجلس قلمداد کرد و افزود: طبق اعلام کارشناسان، ۲میلیون و ۷۶۴هزار خانه خالی در کشور شناسایی شد؛ اگر دولت همین خانه‌های خالی را وارد چرخه مصرف کند مشکل مسکن برای ۱۰ میلیون نفر حل خواهد شد.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قانون اجاره‌بها و ساماندهی اجاره‌بها نیز به عنوان سومین قانون در حوزه مسکن محسوب می‌شود که البته این قانون هنوز به تصویب نرسیده و در حال حاضر در اولویت بررسی شورای نگهبان قرار دارد؛ اگر این قانون به مرحله تصویب و اجرایی شدن برسد فرصت خوبی برای ساماندهی این بخش به شمار می‌رود.

وی قانون آزادی واردات خودرو را از دیگر قوانین مصوب شده برای حل مشکل مردم در این بخش دانست و گفت: مجلس با رعایت اینکه تولید داخلی خودرو آسیبی نبیند قانونی مبنی بر اینکه به ازای صادرات قطعه، واردات خودرو انجام شود را به تصویب رساند، بدون شک این قانون می‌تواند یک فرصت خوب رقابتی در صنعت خودرو باشد.

عزیزی بیان کرد: قانون تسهیل فضای کسب و کار با هدف بهتر شدن شرایط برای دریافت مجوزهای شغلی نیز از دیگر قوانینی بود که موجبات کاهش مفاسد و حل مشکل مردم در این عرصه را فراهم کرد.

وی اجرای قانون حمایت از افشاگران فساد را از جمله مطالبات مردم از مجلس دانست و گفت: این قانون هم با هدف حمایت از افشاگران فساد به تصویب رسید.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را نیز قانونی مترقی دانست و گفت: به اعتقاد من این فصل اقتدار و فرصت قدرت‌نمایی کشور است و اگر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و موانع آن را پیگیری کنیم می‌توانیم از افول و سقوط جمعیت جلوگیری کنیم.

عزیزی بیان کرد: قانون اقدام راهبردی و لغو تحریم‌ها نیز کشور را از سرگردانی نجات داد و در این قانون راه درست، منطقی و هوشمندانه برای دولت مهیا شد، در حقیقت صیانت از منافع ملت ایران در قالب این قانون مورد توجه قرار گرفت.

وی قانون رتبه‌بندی معلمان با هدف ارتقای منزلت معلمان، قانون ساماندهی کارکنان دولت با هدف رسیدگی به مطالبات جامعه کارمندی، قانون شفافیت، قانون اصلاح نظام بودجه‌ریزی و ساختار بودجه و قانون اصلاح سربازی را از دیگر قوانین تأثیرگذاری دانست که توسط مجلس یازدهم پیگیری شده و به نتیجه رسیده است.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس یازدهم همچنین مقررات و قوانین قابل‌توجهی را در حوزه دانش‌بنیان‌ها تصویب و برای سطح و جایگاه هیأت‌های علمی تصمیمات خوبی را اتخاذ کرد، همچنین در برنامه هفتم تمهیدات اساسی برای حوزه‌های آب، راه، ریل، آزادراه، بزرگراه و زیرساخت‌های کشور اندیشیده شد.

رهاوردها برای فارس در چهار سال گذشته

عزیزی استان فارس را با پنج میلیون نفر جمعیت از استان‌های وسیع و پرجمعیت کشور دانست و گفت: باید تمام تلاش خود را برای توسعه زیرساخت‌های استان به کار بگیریم؛ من معتقدم نمایندگان شیراز باید نقش خود را فراتر از کلانشهر شیراز ایفا کنند.

وی انتقال آب از خلیج فارس به استان را از مهمترین اقدامات در طول سال‌های اخیر دانست و افزود: البته پروژه انتقال آب از دریا هنوز تکمیل نشده و به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم مطرح است؛ تکمیل این پروژه فصل شکوفایی برای صنعتی شدن استان خواهد بود.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوع انتقال آب دریا امروز یک ایده و یک رؤیا نیست؛ این موضوع در قالب یک پروژه در حال انجام است که پیشرفت‌های قابل‌توجهی نیز داشته است، بدون شک این پروژه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و مردم استان را بهره‌مند می‌کند.

عزیزی پیشبرد امور با هدف توسعه خطوط ریلی را از مهمترین پیگیری‌های نمایندگان شیراز در سال‌های اخیر دانست و گفت: خوشبختانه راه‌آهن شیراز-بوشهر در حال هدایت شدن به مسیر خوبی است و اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه قرار است از طریق تهاتر نفت تأمین شود.

وی اضافه کرد: همچنین موانع موجود در مسیر راه‌آهن شیراز-گل‌گهر برطرف شده و عملیات اجرایی راه‌آهن شیراز-اقلید-یزد به خراسان در مراحل پایانی است، برای احداث راه‌آهن شیراز-خوزستان نیز توافق‌های خوبی صورت گرفته و امیدواریم ساخت این راه آهن در آینده بتواند بخشی از نیازهای مردم فارس و خوزستان را برآورده کند.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه آزادراهی و بزرگراهی هم گام‌های خوبی برداشته شده؛ امسال آزادراه شیراز اصفهان افتتاح شد، همچنین عملیات اجرایی برای ساخت آزادراه شیراز بوشهر آغاز شده و امیدواریم این راه‌ بتواند فصل شکوفای اقتصادی فارس را فراهم کند.

مطالبات فارس

عزیزی با اعتقاد به اینکه اقتصاد فارس باید متکی به دریا باشد و این استان باید جایگاه خود را در حوزه دریایی ارتقا دهد، گفت: آزادراه شیراز بوشهر این امکان را فراهم می‌کند که اقتصاد فارس متکی به دریا شود، قطعا باید بهره‌گیری از ظرفیت دریا در استان فارس بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، البته در برنامه هفتم اقتصاد دریا محور بسیار مورد تأکید است‌ و دولت مکلف شده که اقتصاد کشور را از مسیر دریا ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه بزرگراه شیراز- فیروزآباد- جم - عسلویه فرصت خوبی برای توسعه اقتصاد نفتی فارس و استان همسایه محسوب می‌شود، افزود: در حوزه بهداشت، درمان و زیرساخت‌های حوزه بیمارستانی هم افزون بر اینکه فارس قطب پزشکی محسوب می‌شود، اقدامات خوبی برای توسعه زیرساخت‌ها در حال انجام است که این اقدامات باید به صورت مستمر ادامه یابد.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هرچند عملیات اجرایی ساخت پنج بیمارستان آغاز شده اما ادامه یافتن روند عملیات اجرایی این بیمارستان‌ها باید در آینده به عنوان یک مطالبه مهم پیگیری و با حساسیت بیشتری دنبال شود.

عزیزی بر ضرورت صنعتی‌شدن استان فارس تأکید کرد و گفت: پنج واحد فولادی در استان پایه‌گذاری شده تا این واحدهای فولادی که یا در شرف اتمام و افتتاح و یا در شرف اقدام است بتوانند در آینده، فارس را به عنوان قطب فولاد کشور معرفی کنند و جایگاه صنعتی شدن استان را بیش از پیش به نمایش بگذارند.

عزیزی با بیان اینکه در حوزه انرژی هم باید کارهای بیشتری انجام گیرد، گفت: توسعه خطوط انتقال فرآورده از موضوعات مهمی است که باید در استان فارس دنبال شود؛ بنا بر آخرین گزارشات در حال حاضر روزی ۶میلیارد تومان هزینه کرایه حمل و نقل سوخت پرداخت می‌شود و بالغ بر ۷۵درصد از فرآورده‌های سوختی از جمله بنزین و گازوئیل از طریق شبکه‌های جاده‌ای و تانکر است که بسیار آسیب‌زاست، البته تدابیر اساسی برای حل این مشکل اتخاذ شده است.

پیگیری مشکلات خرد همگام با پیشبرد امور اساسی

وی بیان کرد: در کسوت نمایندگان مردم در طول این چهار سال، فعالیت خود را به اقدامات اساسی و زیربنایی محدود نکردیم بلکه مشکلات روز مردم را هم به عنوان موضوع مهم و محوری دنبال کردیم، در حقیقت به همان‌اندازه که به فکر ساخت و تکمیل آزادراه بودیم به توسعه راه‌های روستایی نیز توجه ویژه داشتیم، همان اندازه که تدابیر راه‌اندازی بیمارستان‌های بزرگ اتخاذ شده، در اندیشه توسعه درمانگاه‌های شبانه‌روزی هم بوده‌ایم.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر به دنبال خط انتقال فرآورده و پالایشگاه دوم بودیم موضوع گازرسانی به روستاها نیز به عنوان یک نیاز جدی دنبال شده، اگر تمهیدات بلندمدت برای انتقال آب از خلیج فارس اندیشیده شد انتقال آب از سددرودزن به شیراز هم با هدف راهکاری کوتاه‌مدت برای تأمین آب شرب این کلانشهر مورد توجه قرار گرفت.

عزیزی بر لزوم توجه به رونق گردشگری در استان فارس تأکید کرد و گفت: توریسم سلامت از موضوعاتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد؛ باید شهر سلامت به عنوان یک قطب بزرگ توریسم درمانی در خاورمیانه و غرب آسیا در دستورکار قرار بگیرد.

وی بیان کرد: شأن و حق مردم استان فارس بیشتر از اقداماتی است که تاکنون انجام شده و هنوز هم ظرفیت‌های بیشتری در استان وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای پیشرفت و توسعه بهره گرفت، لذا در صورت ورود به مجلس توجه به تمامی پتانسیل‌های این استان در برنامه ما قرار دارد.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز ۱۱ اسفندماه را روز تجلی اراده، باور، مسئولیت‌پذیری و امید به آینده دانست و ابراز کرد: امیدواریم مردم از این فرصت به عنوان یک حق حداکثر استفاده را ببرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha