درخواست واشنگتن از چین و هند برای منصرف کردن روسیه از پرتاب سلاح به فضا

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه آمریکا از همتایان چینی و هندی خواست تا از رئیس‌جمهورهای کشور خود بخواهند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را از آنچه «برنامه‌های وی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا» ادعا می‌شود، منصرف کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رسانه روسی «rbc»، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با وانگ یی و سوبرهمانیام جایشانکار وزیران خارجه چین و هند در باره احتمال استقرار تسلیحاتی هسته‌ای روسیه در فضا گفت‌وگو کرد و از آنها خواست تا از طریق سران کشورهایشان، ولادیمیر پوتین را از این کار منصرف کنند.

بلینکن به وزیران خارجه هند و چین هشدار داد که قرار دادن تسلیحات هسته‌ای روسیه در فضا «می‌تواند فاجعه‌بار باشد». این ادعای بلینکن در حالی مطرح می‌شود که مسکو اتهامات نظامی کردن فضا را رد کرده است و ادعاهای طرف آمریکایی را یک حیله ضد روسی می‌نامد.

این گزارش می‌افزاید: وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با وزرای خارجه چین و هند اعلام کرده که مسکو ممکن است در حال بررسی چنین طرح هایی باشد.

بلینکن گفت که این شی جین‌پینگ و نارندرا مودی سران چین و هند هستند که باید روسیه را از گامی «که می تواند به فاجعه تبدیل شود» منصرف کنند. وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با وانگ یی و سوبرهمانیام جایشانکار به صراحت ادعا کرد که «هر گونه انفجار هسته ای در فضا نه تنها ماهواره‌های آمریکایی، بلکه ماهواره های چینی و هندی را نیز نابود می کند.»

مقامات و تحلیلگران آمریکایی از دیگر پیامدهای احتمالی استفاده از سلاح‌های هسته ای در فضا را، اختلال در سیستم های ارتباطی جهانی اعلام کردند. آنها هشدار می‌دهند که زباله‌های فضایی در سراسر مدار پایین زمین پراکنده می‌شوند و این امر مشکلاتی را در سیستم ناوبری ایجاد و یا حتی آن را برای ماهواره‌ها غیرممکن می‌کند.

هم ایالات متحده و هم اتحاد جماهیر شوروی در اواسط قرن بیستم آزمایش‌های هسته‌ای در فضا انجام دادند. در سال ۱۹۶۷ میلادی، طرفین معاهده اصول فعالیت دولت‌ها در اکتشاف و استفاده از فضای ماورای جو را امضا کردند.

شرکت‌کنندگان در آن متعهد شدند که هیچ شیء دارای سلاح هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگری را در مدار زمین قرار ندهند، آنها را بر روی اجرام آسمانی نصب نکنند و یا به روش دیگری در فضای خارج از جو قرار ندهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha