۱ اسفند ۱۴۰۲، ۲۲:۰۰
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85393391
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پوتین: مخالف استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا هستیم

مسکو- ایرنا- رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به اتهامات غرب مبنی بر تلاش روسیه برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا گفت: مسکو همواره مخالف این امر است و همچنین خواهان پایبندی کشورها به توافقات موجود در این زمینه است.

به گزارش ایرنا از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین سه‌شنبه در نشستی با وزیر دفاع روسیه افزود: کشورش آماده مذاکره و گفتگو در مورد مسائل ثبات استراتژیک با ایالات متحده آمریکا است، کشوری که اقدامات آشکاری را برای تحمیل شکست استراتژیک به روسیه در میدان جنگ (اوکراین) انجام می‌دهد.
وی اظهار داشت:‌ سخنان مقامات آمریکایی‌ مبنی بر آمادگی برای مذاکره درباره ثبات استراتژیک، نمایشی برای شهروندان این کشور است؛ آنها می‌گویند جایی که لازم است، ما موافقت می کنیم، اما جایی که ما نمی خواهیم (اوکراین)، موافقت نمی کنیم.
رئیس‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: اگر مذاکره درباره این موضوع را مطرح می کنیم، باید به صورت جامع این کار را انجام دهیم.
پوتین گفت:‌ ما در مورد هر چیزی که برای ما خطر استراتژیک ایجاد می کند فقط در یک بسته و به صورت جامع، بحث خواهیم کرد.

پیش از این برخی از رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان و ای. بی. سی نیوز به نقل از منابع آگاه گزارش داده بودند: اطلاعات جاسوسی نشان می‌دهد که روسیه درصدد استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا است.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین شایعه‌ها در مورد برنامه‌های روسیه برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را «ترفندی دیگر» از سوی آمریکا برای ترغیب کنگره به تصویب لایحه کمک به اوکراین ارزیابی کرده بود. 

روسیه همیشه طرفدار مذاکره است
رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روسیه هرگز مخالف مذاکره نبوده است، ما همیشه طرفدار مذاکره هستیم، این موضوع گفتگو در مورد اوکراین نیز صدق می کند.

روایت تصرف آودیوکا
پوتین که پس از ارائه گزارش وزیر دفاع روسیه درباره تصرف آودیوکا در نبرد با نیروهای اوکراین سخن می‌گفت،‌ اظهار داشت: نیروهای اوکراینی از نقطه نظر نظامی اقدامات کاملاً بی پروا انجام می دهند، اما آنها به تله می افتند.
به گفته وی، نیروهای داوطلب از منطقه دونباس سهم ویژه‌ای در این عملیات داشتند و برای دستیابی به این موفقیت رزمی از لوله ای به قطر ۱.۱ تا ۱.۲ متر به طول سه کیلومتر عبور کردند. آنها بدون اینکه بدانند به کجا می روند از این مسیر عبور کردند و پس از خروج از آن در مکانی نامشخص، ۱۹ ساختمان را تصرف کردند. پس از مستقر شدن آنها در این مکان، چندین روز این خط نبرد را نگه داشتند.  

گزارش وزیر دفاع روسیه به پوتین
وزیر دفاع روسیه نیز در این نشست گفت:نیروهای مسلح اوکراین با خروج از آودیوکا، تعداد زیادی سرباز زخمی، سلاح و مناطق مین گذاری شده بر جای گذاشتند.
سرگئی شویگو افزود: نیروهای مسلح اوکراین از سر پل در قسمت ساحل راست رود دنیپر از «کرینکی» بیرون رانده شده اند و این شهرک اکنون از نیروهای اوکراینی پاکسازی شده است.
وی ادامه داد: کرینکی نیز در حال پاکسازی است، برخی از نیروهای مسلح اوکراین هنوز در زیرزمین‌ها به کمین نشسته اند.
 به گفته وزیر دفاع روسیه، نیروهای مسلح اوکراین یک هزار و ۸۲۰ نیروی نظامی را در کرینکی از دست دادند.

وزارت دفاع روسیه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش روسیه بر شهر آودیوکا تسلط کامل پیدا کرده است؛ این شهر، یک دژ مستحکم عظیم برای نیروهای اوکراین محسوب می‌شد. 
در این بیانیه آمده است: آزادسازی آودیوکا امکان دور کردن خط مقدم جنگ از منطقه دونتسک را فراهم کرد و به این ترتیب این منطقه تا حد زیادی از حملات نیروهای اوکراینی ایمن شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha