۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85389319
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۶۹ پروژه طرح "تکام" در کشور اجرا شد

۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۰۵
کد خبر: 85389319
۱۶۹ پروژه طرح "تکام" در کشور اجرا شد

خرم آباد - ایرنا - نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور و مجری طرح "تکام" گفت: ۱۶۹ پروژه در راستای اجرای طرح "تکام" (توانمند سازی و کارآفرینی مردم پایه) در روستاهای کشور اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین مجتبی زاده روز شنبه در اولین نشست تخصصی تشریح طرح تکام در سالن همایش فرمانداری سلسله اظهار کرد: ۱۳ هزار نوع رسته شغلی در دنیا وجود دارد در حالیکه این تعداد در ایران ۲ هزار و ۷۰۰ رسته و لازم است نگرش ها نسبت به ایجاد شغل در کشور تغییر یابد که طرح تکام به کمک این امر آمده است.

وی با بیان اینکه طرح تکام به عنوان سند تحول بنیادی در دولت سیزدهم به منظور توانمندسازی مردم روستا و بهره مندی از ظرفیت روستاها اجرا می‌شود افزود: هدف از اجرای طرح، رفاه، آسایش و آرامش است که کاهش هزینه زندگی در روستا، افزایش توان مالی و نشاط روستاییان را به دنبال دارد.

مجتبی زاده بیان کرد: طرح تکام در قالب پنج سند بالادستی و متشکل از ۱۶ نظام پایه در وزارت کشور مصوب و به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است که هدف آن مهاجرت معکوس نیست بلکه ایجاد زنجیره برخورداری مستقیم روستاییان از امکانات موجود در روستا است.

وی تصریح کرد: نظام پایه های این طرح شامل مهاجرت معکوس، مدیریت منابع آب، آموزش و توانمندسازی دهیاران و تسهیل گران، قوانین و مقررات روستا و عشایر، خدمات بهداشت و درمان، کشاورزی، فرآورده های دامی، گردشگری، امور زنان و خانواده، تعاونی، منابع مالی، فرهنگ، انجمن و تشکل های مردمی، اجتماعی (نشاط و امید به آینده) و نظام اتاق وضعیت روستا و عشایر است.

وی عنوان کرد: در این طرح جمعیت ۱۶ تا ۵۵ سال باید با فعالیت در زیرگروه های مختلف تخصصی در اداره کردن روستا مشارکت یابند.

وی ادامه داد: در گذشته سرمایه های روستا به شهرها می رفت اما با توسعه روستایی اکنون سرمایه شهرها به روستاها می رود و اجرای طرح تکام در صورت اجرای صحیح و به هنگام منجر به توسعه اقتصادی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می شود.

به گزارش ایرنا، طرح تکام به عنوان سند تحول بنیادی در دولت سیزدهم به منظور توانمندسازی مردم روستا و بهره مندی از ظرفیت روستاها اجرا می‌شود.

هدف از اجرای طرح جدید دولت سیزدهم موسوم به تکام، پیشرفت همه جانبه، سکونت پایدار و مهاجرت معکوس به روستاها، توانمند سازی روستاییان و بالفعل ساختن ظرفیت‌های مردمی این مناطق می باشد و شهرستان سلسله به عنوان پایلوت اجرای این طرح در لرستان انتخاب شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha