کاندیدای مجلس در هرمزگان: شبکه‌های فساد، تنها مخالفان انتخابات هستند + فیلم

بندرعباس - ایرنا - پس از انتشار فراخوان ایرنا برای اعلام برنامه کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، محمدرضا وجدان حقیقی در ایرنا حاضر شد و مهم‌ترین برنامه خود را در صورت راهیابی به مجلس، تداوم رای‌گیری از مردم برای موضوعات مختلف در دوران نمایندگی اعلام کرد و در بحث مشارکت نیز گفت: مردم بدانند که شبکه‌های فساد، تنها مخالفان انتخابات هستند.

محمدرضا وجدان حقیقی که با ورود در کارزار انتخابات، لیست اموال خود و خانواده‌اش را در شبکه های اجتماعی هرمزگان منتشر کرده است، کارشناس ارشد تجارت الکترونیک بوده و حقوق خوانده است که با ۴۷ سال سن، نداشتن سمت و شغل و عنوان دولتی را از افتخارات خود می‌داند.

مصاحبه خبرنگار ایرنا با این کاندیدای هرمزگانی را با هم بخوانیم؛

وجدان حقیقی گفت: تاکنون سابقه کار دولتی نداشته‌ام و مسئولیت و سمت رسمی هم نداشته ام. دبیر انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی و به عنوان فعال اقتصادی در استان هرمزگان در بخش آزاد و کسب کار های خرد حضور داشتم.

کارافرین اجتماعی بوده‌ام و نخستین مرکز نیکوکاری تخصصی اشتغال را راه اندازی کردم.

- غیر از دلایل عمومی که بین همه مشترک است مانند احساس وظیفه و تکلیف، دلایل اختصاصی و انگیزه های خاص شما برای ورود به مجلس چیست؟


۳۰ سال است که رای می‌دهم و خود را یک رای دهنده حرفه ای می دانم و تاکنون یک ریال هم از بودجه عمومی یا بیت‌المال انتفاع نداشتم.

پایبند قوانین، برنامه های اجرایی دولت، قوانین مجلس و برنامه های قضایی قوه قضاییه بوده‌ام و مهمترین دلیلم این است که تاکنون ندیده ام نماینده ای از دغدغه های واقعی مردم حرفی زده باشد.

دلیل و دغدغه من دغدغه مردم است، دغدغه اکنون این است که نباید صبح از خواب بیدار شوم و ببینم جنس گران شده است.

اما یکی از بدبخی های ما این است که نمایندگان به جای پیگیری این دغدغه ها تمامی وقت خود را صرف دخالت گسترده در انتصابات می‌کند و مردم وی را با این وجه از عملکردش می‌شناسند.

من از هم اکنون قول می دهم هیچ یک از خویشاوندانم را تا درجه سه و پنج را در اولویت و رانت اشتغال قرار ندهم، حرفی را در دهانم خفه نمی‌کنم و اجازه ویژه خواری به کسی نمی دهم، کسی اسپانسر (حامی مالی) من نخواهد شد، به خودم سخت می‌گیرم و در صورت حضورم در مجلس می‌خواهم چهار سال تمام در حوزه مجلس و مردمم کار کنم فعالیت‌های دیگرم را قفل کنم.

برای خوش گذرانی که نمی‌خواهم رای بگیرم. باید بفهمیم نماینده مجلس برای خود می‌دود یا مردم؛ من قرار نیست از منافع مجلس استفاده کنم و حقوق و مزایایی هم نمی‌خواهم، اگر هم قرار شد هزینه‌ای دریافت شود بهتر است برای سامانه ها خرج شود، ماشین هم به هیچ عنوان نیاز ندارم و در مدت نمایندگی مجلس نیازی هم به آجیل شب عید و شب یلدا هم ندارم...

برای گرانی که درباره آن می گویید، چه برنامه‌ای دارید؟

مجلس ۲ وظیفه اصلی دارد، قانون گذاری و نظارت، مشکل اساسی این است که این وظایف درست اجرا نشده است، بالا رفتن پایه پول یا خلق پول است یکی از دلایل گرانی است و هیچ‌ نماینده‌ای هم صدایش در نمی‌آید.

در این شرایط نقدینگی به سمت تولید نمی رود و به جای آن به سمت تورم می‌رود.

اما نگفتید شما برای این گرانی و تورم چه می کنید؟

باید نظارت شود و نماینده هم وابسته به دولت نباشد، خانه ملت را با خانه دولت اشتباه نگرفته باشد، کسی که ۳۰ سال (پیش از ورود به مجلس) نان دولت را خورده است خلاف میل دولت هم صحبت نمی‌کند.

اما صدای من بلند است و حرف هایم را می‌زنم، تا به امروز یک ریال هم وام و تسهیلات نگرفتم، حتی وام ازدواج، یک متر زمین دولتی (فرم ج) تا کنون نداشته‌ام.

سودی اگر هست برای همه مردم است و این مردم شایسته تکریم هستند اما برخی کارهایی می‌کنند که مردم عصبی و غمگین شوند.

مردم دیگر تحمل این همه وام و قسط را ندارند و آن مسئولی که حالا سوار بر اسب است و از بالا به مردم نگاه می‌کند، انگار می‌خواهد مردم را عصبانی کند تا پای صندوق نیایند.

هرکس وارد هر حوزه‌ای که می‌شود برنامه اختصاصی خود را دارد، شما هم بگویید وظایف را با چه برنامه‌هایی پیاده می‌کنید؟

در اقتصاد، برنامه‌ام در راستای فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب است که اقتصاد باید درون زای برونگرا باشد.

نگاهم این است که اقتصاد مقاومتی را باید پیش بگیریم، طی این سالها حتی درصد کمی از آن را هم پیاده نکردیم، کشور بر اساس اقتصاد آسیب پذیر اداره می شود اما اقتصاد مقاومتی یعنی در برابر تکانه های سیاسی، و اقدامات و تحرکات کشور های دیگر مقاوم باشد تا مردم گرفتار نشوند.

یکی از محور های آن گردشگری بین ‌المللی است که گردشگر خارجی پول غیر قابل تحریم را وارد کشور می‌ کند که مصداق اقتصاد درون‌زای برونگراست.

بهترین شهر های گردشگری دنیا همان هایی است که ساحل دارند، اما سوال این است که هرمزگان استان گردشگری است یا منطقه ای با صنایع آلاینده؟!

خوب یا بد وضعیت کشور به مجلس بستگی دارد چون مجلس در راس امور است.

رهبری گفتند آقایی دلار را بشکنید؛ به نظر شما به چه کسی این حرف را زدند؟ به دلال ها؟

وقتی رهبر معظم انقلاب می گویند این کار انجام شود، مخاطب رهبر جز مجلس کیست؟ اما مجلس انجام می‌دهد؟ دلاری که ارزش آن پنج هزار تومان بود حال ۵۵ هزار تومان شده است.

زمانی مجلس ۵۰ جوان گام دومی داشت که قانون شفافیت را ارائه دادند اما عده‌ای آن را تصویب نکردند حال وظیفه این است که به همین ۵۰ نفر اضافه شویم و تغییر ایجاد کنیم.

دولت لایحه‌ای می آورد و نماینده باید نظر خود را بیان کند، برنامه من این است که به جای اینکه نگاه به دولت کنم، مردم را ببینم و نظر آنها را بپرسم.

اگر من رای را از مردم گرفتم، نسبت به مردم مسئولیت پذیرم. زمانی که لایحه ای خلاف نظر و توقع مردم است، باید مقابله شود تا حرف هایمان با مردم یکی شود.

باید بدانیم دولت دنبال چه نفعی است، اگر با منفعت ملت در تضاد بود باید رای منفی داد و برنامه من این است که مستقیم نظر موکلانم را در هر مورد مهم می‌گیرم، کاری خواهم‌ کرد که مردم احساس کنند در مجلس هستند.

یک نماینده عقل کل نیست، باید به مردم رجوع کند. مانند وکیل و موکل که دائم باهم در تماس هستند، نماینده باید با همین مردم که موکل هستند مشورت کند و بنده برای این موضوع یک سامانه طراحی کرده ام.

اگر قرار است مردم به من رای بدهند و من را رها کنند لطفا رای ندهند، اما اگر رای می‌دهند و بعد از آن هم به من کمک می‌کنند من در خدمت شما هستم. شما اگر وکیل بگیرید و چهار سال وی را رها کنید، معنی ندارد، حتی ممکن است وکیل شما با طرف دعوای شما دوست شود، طرف دعوای ما هم همین دستگاه ها هستند. مانند شرکت های پتروشیمی پالایشی که مدیرانشان از خودشان هستند. همین ها مسئول بدبخت شدن مردم هستند، زیرا همین ها محصولاتشان را دلاری می فروشند، دلار بالا برود اینها سود می‌کنند، سودشان مهم است اما ملت برایشان مهم نیست.

من برای حوزه اشتغال، اقتصاد و معیشیت مردم برنامه با ساز و کار تجارت الکترونیک دارم، به جای دکه های فلافلی فراوان باید بدانیم که دنیا روی تولید محتوا و کسب و کارهای دیجیتال است.

برای ارتباط و مشورت با مردم سامانه‌ درست کردم، که در این چهار سال، ۴۰۰ بار از مردم رای می‌گیرد، هفته‌ای ۲ رای از طرف مردم دریافت می‌شود.

در سامانه‌ای که درست کرده ام، حضور غیاب من هم دیده خواهد شد. این باعث می شود از اتفاقات تلخی مانند غیبت های زیاد نمایندگان که به تازگی اطلاعات آن منتشر شد جلوگیری شود.

البته در همین رابطه بخش هایی در مجلس هستند که با پیچیده سازی امور، اجازه نمی دهند مردم حقایق ساده ای مثل همین موضوع را هم بفهمند.

رهبری تعبیر دارند به نام قانوندانان قانون شکن که شاید بتوان یکی از مصادیقش را همین سوژه اخیر دانست که عدم حضور یک نماینده برای رای گیری را در قالب یک بند تحت عناوین مرخصی استعلاجی، مرخصی استحقاقی، ماموریت یا حضور در کمیسیون ها تعریف کرده است.

در این روش چیزی معلوم نیست و شفافیتی وجود ندارد و مجموعه این ها موجب نارضایتی می شود.

ما راهی جز اصلاح مجلس نداریم، ماشین با چرخ پنچر به جایی نمی‌رسد، مردم امید ندارند که تغییرات صورت بگیرد و یکی از آسیب های فراگیر شدن فساد، ناامید شدن مردم از اصلاح است و واکنش ها به این نامیدی یا قهر سکوت و یا رفتن از کشور است.

عده‌ای هم تخریب گر می شوند و فقط عده کمی هستند که می ایستند و هرکاری لازم باشد انجام می‌دهند.

حتی اگر در مجلس هم نباشم در قرارگاه مبارزه با فساد استان که چندین سال است در آن کار می کنم باز هم در کنار مردم خواهم بود.

در حوزه نظارتی هم سامانه‌ای دارم به نام نظارت دات نت و ایده و برنامه ام با همان الگوی قرارگاه مبارزه با فساد است.

برنامه مبارزه با فساد است نه مبارزه با فاسد؛ فساد در گمرکات، مناطق آزاد، حوزه انرژی، صنایع، بهداشت و درمان را شناسایی می‌کنیم و زمینه های فساد، رویه های فساد، قوانین، کمبود قوانین و سواستفاده از قانون را شناسایی می‌کنیم.

نیمی از مبارزه با فساد حذف رویه فسادزا است البته اگر فرد و مدیر فاسد هم دیده شد آن را رها نکرده و به دستگاه نظارتی و قضایی معرفی می‌کنیم.

- از قرارگاه مبارزه با فساد نام بردید که چند سال است دبیر استانی آن هستید. در این مجموعه چه کرده اید؟

شاخصه های قرارگاه استانی خوب آن است که ریشه را بزند، کارکرد ما هم رسانه‌ای نیست، اینها ممکن است ناامیدی به وجود آورد.

اما کار خود را انجام داده ایم چند سال قبل مثلا در امور مالیاتی یکی از کارکنان سندی به ما رساند، که یک شرکت مالیاتش پنج میلیارد تومان بود و بعد این مالیات سنگین برایش صفر شده بود که ما هم پیگیری کردیم و با هماهنگی سایر دستگاهها اقدام لازم انجام شد.

این مهم است که کشف کنیم فرد فاسد چگونه کار را انجام داد ماهم باید بریم و جلوگیری کنیم که در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌ شود.

افراد فاسد بسیار هوشمند عمل می‌کنند، اگر در مجلس حضور پیدا کنیم، شناسایی ما بیشتر و قوی تر خواهد بود، به گفته رهبری مبارزه با فساد صدای خیلی ها را در می‌آورد، عده‌ای دیگر هم برای مقابله با ما هرکاری می‌کنند.

- فرق مطالبه گری و باج گیری چیست؟ کجا مرز این ها مشخص می‌شود؟

مطالبه گاهی اوقات به باج گیری تبدیل می‌شود، مطالبه گری را نباید به یک نفر بدهند، چرا نام مجموعه ما قرارگاه است؟ چون چندین نفر با هم کار می‌کنند، ما رئیس نداریم، اما شخصی به اسم دبیر در قرارگاه است، مطالبه گری اگر رئیس داشته باشد یعنی بیچاره ‌است.

چرا می گویم مردم من را رها نکنند؟ تا خودشان گزارش دهند و نتیجه را هم بخواهند.

حتی اگر به مجلس نرفتم هم برای مردم خدمت می‌کنم اما کار در بیرون مجلس استفاده از ابزار بیلچه باغبانی است اما در مجلس با بیل مکانیکی می‌توان کار کرد.

معتقدم اگر مردم از وضعیت و شرایط موجود راضی هستند دوباره به نماینده های فعلی رای دهند تا آنها دیگر هزینه زیادی هم نکنند.

- پس به نظر شما انتخابات باید عرصه حضور ناراضیان باشد؟

بله، راضیان که رای می‌دهند تا شرایط فعلی ادامه پیدا کند، ناراضی هم باید حضور پیدا کند تا شرایط را تغییر دهد.

اگر مردم بگویند شرایط استان خوب است تیم را تغییر ندهند، اما اگر تیم باخت می دهد پس مردم با رای هایشان باید شرایط را تغییر دهند.

البته عده‌ای هم حتما از شرایط راضی هستند، همان هایی که سواستفاده کردند و بچه هایشان را بردند سرکار یا با سفارش پروژه گرفتند.

افرادی هم هستند که با سفارش و پیگیری نماینده، سمت های مختلفی گرفته اند که اینها هم از روی ترس و برای تثبیت و ادامه جایگاهشان رای می دهند و برای همان نماینده در انتخابات کار می کنند.

مردم بروند و بپرسند کدام نماینده در انتصابات دخالت کرده است حتی سند و مدرک هم لازم نیست.

مردم به کسی که تخلف واضح کرده است رای ندهند، این آدم متجاهر است و از این کارش ترسی ندارد.

اما برآیند همه این حرف‌ها توصیه به مشارکت گسترده در انتخابات است

افراد فاسد و شبکه های فساد تنها ذی نفعان قهر با صندوق هستند و برای اصلاح کشور راهی جز اصلاح مجلس وجود ندارد.

اگر از تمامی جمعیت، فقط هزار نفر هم پای صندوق بیایند نمایندگان با رای همان هزار نفر انتخاب می شوند اما قوانین مصوبِ منتخبانِ آن هزار نفر را ۸۵ میلیون نفر باید اجرا کنند.

پس لازم است مشارکت حدااکثری باشد تا نمایندگان تبلور خرد جمعی باشند.

بسیاری از نارضایتی های کنونی در حوزه اقتصاد است که برای حل این مشکل اقتصاد باید مردمی شود و مردمی سازی اقتصاد هم کار نمایندگان مجلس، حلقه های میانی و تشکل های مردم نهاد است.

در یک جمع بندی کلی اگر مردم از وضعیت موجود راضی هستند باید به شکرانه آن پای صندوق بیایند و اگر هم نارضایتی دارند برای بهبود و تغییر در انتخابات مشارکت کنند چرا که انتخابات شب قدر سیاسی انقلاب است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha