داوطلب نمایندگی مجلس از هرمزگان: برای حل مدیریت دوگانه در مناطق آزاد برنامه دارم+ فیلم

بندرعباس - ایرنا - «حسین هاشمی تختی» نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه مرکزی هرمزگان در تبیین برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود گفت که مشکل مدیریت دوگانه مناطق آزاد تجاری به سادگی قابل حل است و برای حل این مساله راهکار و برنامه دارم.

حسین هاشمی تختی روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز هرمزگان پیش از ارائه راهکار برای این مشکل و سایر چالش‌های هرمزگان در معرفی خود گفت: متولد سال ۱۳۴۰ روستای تخت در ۵۰ کیلومتری بندرعباس هستم که دوره ابتدایی را در همان روستا گذراندم و بعد به شهر (بندرعباس) آمدم، همزمان با تحصیل کارگری می‌کردم و به همین دلیل با درد و رنج مردم آشنا هستم.

پس از انقلاب وارد سپاه بندرلنگه شدم و از آن به بعد، مسئولیت های زیادی از جمله سرپرستی سپاه پاسداران میناب و مرکز استان، معاون مدیرکل اطلاعات به مدت ۱۴ سال، مشاور استاندار بوشهر، معاون سیاسی امنیتی و سرپرست استانداری بوشهر را نیز تجربه کردم.

مدت ۲ سال استاندار هرمزگان بودم و سپس به قوه قضاییه رفتم و به عنوان بازرس کل کرمان منصوب شدم.

نامزد انتخابات دوره دهم مجلس بودم که با ۱۷۸ هزار رای، رای اول را کسب کردم.

مهمترین چالش‌های استان و کشور را در چه مسائلی می‌بینید و راهکار پیشنهادی‌تان چیست؟

در استان هرمزگان و کل کشور اولویت نخست اشتغال جوانان است اما ایجاد اشتغال راهکار می‌خواهد و موضوعی سرسری نیست.

باید سهم بیشتری از بودجه کشور به هرمزگان اختصاص یابد و دولت و مجلس متقاعد شوند که هرمزگان جایگاه ملی دارد.

هرمزگان یک ایران کوچک است و محور بخش بزرگی از اقتصاد کشور بوده و بین ۶۰ تا ۷۰ صادرات و واردات از این استان است، به عنوان یک استان راهبردی از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی نیز برخوردار و چهارمین استان درآمدزای کشور است.

باید زیرساخت‌های مناسب برای توسعه آن فراهم شود که راه‌اندازی کارخانه‌ها، کمک به کشاورزی و رونق بنادر و تجارت خارجی بخشی از راهکارهای ایجاد اشتغال است.

یک راهکار دیگر هم جذب سرمایه‌گذار است که باید با آسان سازی روند گرفتن مجوزها آسان شود و زیرساخت‌ها آماده باشند.

تاکنون در این زمینه مشکلاتی داشته ایم و به عنوان مثال در پرورش میگو به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر مجوز داده‌اند در حالی که زیرساخت‌های اولیه وجود ندارد و به همین دلیل است که گاهی در یک خانواده چند بیکار تحصیل‌کرده وجود دارد.

بحث مدیریت دوگانه در قشم و سایر مناطق آزاد به دلیل خلا قانونی نیز یک چالش است.

از یک طرف فرماندار نماینده عالی دولت است و از سوی دیگر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بالاترین مقام جزیره است که در این اختلاف، مردم متضرر می‌شوند.

باید فرماندار و مدیرعامل سازمان منطقه یک نفر باشند تا این مشکل مزمن و چندساله حل شود.

یکی از حرف‌هایی که منتقدان شما می‌زنند این است که مهم‌ترین دستاورد شما در دوران استانداری هرمزگان، ارتقای زادگاه خودتان از روستا به شهر بوده است، برایشان چه پاسخی دارید؟

این حرف که جنبه تخریبی هم دارد درست نیست، چون تبدیل تخت از دِه به شهر قبل از من اتفاق افتاده بود، اما شهردار معرفی نشده بود و من فقط شهردار را معرفی کردم.

تنها کار انجام شده برای زادگاه خودم، ایجاد پُل جاماش بود که ۶۰ تا ۷۰ روستای منطقه از مزایای آن بهره‌مند شدند و پیش از احداث این پل، هنگام طغیان رودخانه ارتباط این روستاها قطع می‌شد و حتی تلفات داشتیم.

نه تنها هیچ کار ویژه‌ای برای تخت نکرده‌ام بلکه بدهکار تختی‌ها هم هستم.

برخی هم تخلفات مالی را دلیل تغییر ناگهانی شما از استانداری هرمزگان می‌دانند. این موضوع را تایید می کنید؟

زندگی مالی من شفاف است و حتی یک نقطه خاکستری هم ندارد؛ علت برکناری من از استانداری هرمزگان مشکلاتی بود که با دولت وقت (احمدی نژاد) پیدا کردم.

من همزمان با استانداری عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم نیز بودم، یک بار مصوبه‌ای برای فروش زمین‌های فرودگاه قشم آوردند اما من گفتم توجیه نیستم و امضا نکردم.

بعد هم برای اینکه ناچار به امضا نشوم، از این سمت استعفا کردم، اختلافات دیگری هم داشتیم که یکی از آنها بر سر فرماندار قشم بود که می‌گفتند هماهنگ نیست اما من زیر بار تغییرش نرفتم.

یکی دیگر از دلایل برکناری من صحبتی بود که در شورای اداری استان داشتم. در آن نشست گفتم ای کاش ماجرای خانه نشینی ۱۱ روزه رئیس جمهور اتفاق نمی‌افتاد اما تیمی که به معاون سیاسی رئیس جمهور وصل بودند برای تخریب من برنامه‌ریزی و اقدام می‌کردند.

تحلیل شما از انتخابات پیش رو چیست؟

واقعیت این است که تورم و گرانی وجود دارد و مردم نگران هستند و به آنها سخت می‌گذرد.

حالا هم دولت و شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها دست را باز گذاشتند که فضای رقابتی خوبی ایجاد شده است.

هرچه جلوتر برویم مشارکت بیشتر می‌شود، چون مردم کشور را دوست دارند.

بحث بومی و غیربومی در انتصابات همیشه مطرح بوده، شما چه دیدگاهی به این مساله دارید؟

به بحث بومی و غیربومی چندان اعتقاد ندارم و شایسته سالاری را اولویت می‌دانم.

معتقد به شایسته سالاری هستم و شرط آن را پاکدستی، تخصص و اعتقاد به نظام و رهبری می‌دانم.

انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری همزمان 11 اسفند امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha