معاون وزیر نفت: همه گازهای همراه تا پایان سال ۱۴۰۴ جمع‌آوری می‌شوند 

اهواز - ایرنا - معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت پنج میلیارد دلار پروژه وجود دارد، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ کل گازهای همراه جمع‌آوری می‌شوند که درآمدی معادل سالانه ۲ میلیارد دلار خواهد داشت.

به گزارش ایرنا محسن خجسته مهر روز یکشنبه در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت در اهواز ظرفیت در حال ایجاد برای جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل را ۲ میلیارد فوت مکعب عنوان کرد و افزود: جمع‌آوری گازهای مشعل و گازهای همراه نفت، پشتیبانی از تولید چهار میلیون بشکه نفت است.

وی ادامه داد: پنج طرح بزرگ از جمله بید بلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون در شرق کارون برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت در حال اجرا است که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به پروژه‌های غرب گفت: فاز نخست ان‌جی ال ۳۲۰۰ به بهره‌برداری رسیده است و فاز دوم آن اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید؛ این پروژه ظرفیت جمع‌آوری ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز را دارد.

وی افزود: ان جی ال ۳۱۰۰ نیز در ایلام است و تا پایان امسال فعالیت اجرایی آن به اتمام می‌رسد که در روز ۲۳۰ میلیون فوت مکعب گاز جمع‌آوری می‌کند.

خجسته مهر تحقق رشد تولید، شتاب‌بخشی در سرمایه‌گذاری و توسعه میادین نفت و گاز به ویژه میادین مشترک و افزایش صادرات را از اقدامات دولت سیزدهم برشمرد و بیان کرد: کشف بازارهای جدید، توسعه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان به منظور تکمیل زنجیره ارزش، تکمیل زیست بوم فناوری، افزایش تولید نفت و گاز و جمع‌آوری گازهای همراه از دیگر رویکردهای دولت سیزدهم و ماموریت‌های مهم وزارت نفت پس از یک دوره رکود، نارسایی و تحریم می‌باشند.

وی میزان تولید نفت در آغاز کار دولت سیزدهم را ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه در روز عنوان کرد و افزود: اکنون با برنامه‌ریزی دولت سیزدهم‌، این رقم به بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهارکرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به تولید نفت اضافه شده که این میزان افزایش تولید به صادرات تبدیل شده است.

به گفته خجسته مهر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید شده، بیش از ۹۰ درصد یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه متعلق به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است‌.

وی افزود: تمامی افزایش تولیدات، صادر شده است در حالی که وقتی دولت را تحویل گرفتیم حدود ۹۰ میلیون بشکه نفت روی آب بود و امکان فروش و صادرات آن وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر افزایش تولید تا پایان سال جاری تاکید کرد و گفت: در این دولت تاکنون چهار میلیارد دلار قرارداد در پنج میدان امضا، تنفیذ یا آغاز عملیات اجرایی شده است که بخشی از این قراردادها در سه میدان مشترک هستند.

وی افزود: تا پایان امسال قرادادهای بزرگ و مهمی در جمهوری اسلامی امضا خواهد شد که جزییات آن تا ماه‌های آینده به عنوان ارمغانی برای ملت ایران اعلام خواهد شد.

خجسته مهر با اشاره به دیگر دستاوردهای وزارت نفت در دولت سیزدهم بیان کرد: صادرات نفت بیش از ۲.۵ برابر شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان وزارت نفت از ۱۵۰ شرکت به ۷۰۰ شرکت دانش بنیان افزایش یافته‌اند.

وی افزود: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت ملی حفاری در زمینه تولید بار اول ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد در حال انعقاد و منعقد شده دارند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران میزان پروژه‌های پژوهشی را ۳۰ میلیون یورو و پروژه‌های متعلق به آن را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امکان سنجی اقتصادی، اطمینان از محل استفاده از قطعه پیش از تولید و آزمایش میدانی قطعه از مهمترین‌عوامل در تولید بار اول هستند که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

ساخت هفت هزار و ۵۰۰ قطعه تحریمی صنعت نفت در حال انجام است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز در این آیین گفت: نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت فرصت مغتنمی برای تضارب افکار و نزدیک شدن صنعت، صنعتگران، مراکز دانش بنیان و مراکز نیازمند دانش است.

علیرضا دانشی افزود: حدود ۲۸۱ شرکت دانش بنیان و سازنده تجهیزات و قطعات، ۲۷ مجموعه فنی و خدمات فنی و حدود ۴۷ مجموعه تامین کننده کالا در این نمایشگاه حضور دارند که ۱۰۹ مجموعه مراکز دانش بنیان متعلق به مناطق نفت‌خیز استان خوزستان و استان‌های نفتی جنوب غرب است.

وی با بیان اینکه نزدیک به حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ قلم کالا در تجهیزات بالا دستی کشور بومی سازی شده است، ادامه داد: در دولت سیزدهم با اراده و تصمیم درستی که وزارتخانه، وزیر نفت، معاون وزیر نفت و مجموعه صنعت نفت گرفت مقرر شد نسبت به ساخت کالاهای حساس و اساسی که اکنون تحریم هستند و دولت قبلی را زمین گیر کردند، اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بیان کرد: طی ۲ سال گذشته برای ساخت هفت هزار و ۵۰۰ قطعه تحریمی هدف گذاری شد که اکنون ساخت آنها حدود ۶۸ درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: در چهاردهمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت خوزستان پنج قلم تجهیزاتی افتتاح خواهد شد و حدود هشت قرارداد ویژه امضا خواهیم کرد که یکی از آنها با مراکز دانش بنیان است.

دانشی با بیان اینکه مبلغ قراردادها نزدیک به ۸.۶ همت است، تصریح کرد: در این نمایشگاه ۹ قرارداد با مراکز دانش بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی در استان امضا خواهیم کرد که شامل دانشگاه صنعت نفت است و دانشگاه شهید چمران اهواز، پارک علم و فناوری و یکی از مجموعه‌های خارج از استان دیگر طرف‌های قرارداد هستند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به اینکه اکنون بعد از سال‌ها در بهترین شرایط تولیدی بعد از تحریم دوم هستیم، گفت: این امر تنها به همت سازنده‌ها، مرکز دانش بنیان و افرادی که پای کار آمده‌اند، حاصل شده است.

وی افزود: نزدیک به ۷۷ پروژه حساس برای افتتاح هدف گذاری کرده بودیم که اکنون ۶۷ پروژه افتتاح شده است.

دانشی اظهار کرد: براساس برنامه‌های ما قرار است ۲ مجموعه ویژه انرژی یکی در غرب اهواز و دیگری در منطقه شرقی اهواز را شکل دهیم که به پایداری تولید، توسعه پایدار صنعت نفت و رفع بیکاری کمک شایانی خواهد کرد.

دانشی ادامه داد: همچنین یک مرکز ویژه ازدیاد برداشت در اهواز کلنگ زنی خواهد شد و در حال برنامه ریزی برای شکل گیری یک مجموعه ساخت تجهیزات صنعت نفت در استان هستیم.

وی با بیان اینکه قصد داریم از مجموعه نمایشگاهی استفاده حداکثری برای منافع کشور را داشته باشیم، تصریح کرد: صدور خدمات فنی مهندسی را جز لاینفک توسعه کشور می دانیم و قصد داریم این مساله محقق شود تا سازندگان با تسهیل گری نماینده ها و استاندار خوزستان بتوانند برای صادرات در استان اقدامات موثر انجام دهند.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در حال برنامه‌ریزی برای مکان گمرک هستیم که اگر این مسئله محقق شود بدان معنا است که به طور رسمی سازندگان را زیر بال و پر خود قرار داده و حمایت می کنیم.

وی افزود: این حمایت باید با حمایت قانون باشد یعنی اینکه قانون باید به ما کمک کند نه اینکه خود معضل ساز باشد زیرا ما باید به مرز دانش برای ورود کالا ورود کنیم.

دانشی با اشاره به رونمایی یک محصول در نمایشگاه سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته یک محصول نوآورانه و خلاقانه الگو شده بود که آمریکایی ها گزارش آن را دیده و متقاضی خرید شده بودند و این نشان می‌دهد که باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و سازنده‌ها استفاده کرد.

وی محل شکستن تحریم‌ها را ورود به مرز دانش و مسائلی که ظرفیت آن در کشور وجود دارد اعلام و عنوان کرد: تا زمانی که بنده در این مسئولیت باشم درها را برای شکوفایی، ارتقا و فتح مرز دانش‌های صنعت نفت باز خواهم کرد و کمک می‌کنم تا این مسئله صورت بگیرد که معنای آن حتماً رفع تحریم‌ها خواهد بود.

به گزارش ایرنا چهاردهمین نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت روز یکشنبه در آیینی با حضور محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و استاندار خوزستان گشایش یافت.

این نمایشگاه از امروز به مدت چهار برپا شده و در برگیرنده ۲۸۱ مجموعه دانش بنیان، مجموعه‌های سازنده تجهیزات و قطعات، ۲۷ مجموعه خدمات فنی و ۴۷ مجموعه تامین کننده کالا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha