برگزاری آیین بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران

تهران- ایرنا- آیین بزرگداشت کلنل علینقی خان وزیری پدر موسیقی نوین ایران با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، آیین بزرگداشت کلنل علینقی خان وزیری پدر موسیقی نوین ایران به همت بهنام موحدان (پندار) متولی مقبره این استاد برجسته موسیقی جمعه- ۲۹ دی ماه- ساعت ۱۸ با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در سالن اصلی فرهنگسرای اندیشه واقع در سیدخندان میدان شهید قندی بوستان بزرگ اندیشه برگزار می‌شود.

بهنام موحدان نوازنده و پژوهشگر و فعال موسیقی و فرهنگی کشور از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ طی چهار سال مقبره متروکه پدر موسیقی ایران را با هزینه شخصی خود و بدون حمایت و همراهی نهادهای فرهنگی و هنری مرمت و نوسازی کرده است.

وی با بیان توضیحاتی درباره بزرگداشت کلنل وزیری با اشاره به حادثه سرقت و تخریب مقبره خانوادگی استاد در بهشت زهرا(س) که اوایل دی ماه امسال رخ داد، اظهارداشت: این اقدام یک جنایت فرهنگی است. با وجود سختی‌هایی که برای مرمت این مقبره وجود داشت، برخی از مسئولان و هنرمندان هیچ واکنشی به موضوع مرمت و نوسازی و حتی سرقت مقبره استاد نشان ندادند، با این وجود در تلاش هستم با هزینه شخصی، بزرگداشتی را برای استاد وزیری برگزار کنم.

موحدان گفت: علاوه بر مسئولان فرهنگی و هنری، هنرمندان، موسیقیدانان و پژوهشگرانی همچون نادر مشایخی، میلاد کیایی و علیرضا میرعلینقی حضور داشته و پیرامون جایگاه، اندیشه، آثار و خدمات فرهنگی و علمی و اجتماعی علینقی خان وزیری سخنرانی می‌کنند.

این فعال فرهنگی و هنری افزود: تکنوازی سنتور سوده آقاملائی نوازنده و مدرس برجسته سنتور کشور و از شاگردان ممتاز استاد ارفع اطرائی و اجرای ارکستر وزیری به سرپرستی، تنظیم و تکنواز ویولن فرشید فرهمند و اجرای برخی از مارش‌ها، اپرت‌ها و قطعات موسیقایی کلنل وزیری از دیگر بخش‌های این مراسم است.

موحدان بیان کرد: پخش بخش‌هایی از مستند «کلنل» که توسط موحدان ساخته شده و فیلم مراحل مرمت و نوسازی مقبره استاد، شعرخوانی مینا ادیبی شاعر، ترانه سرا و سراینده شعر حماسی «مرد شب» با مضمون کلنل وزیری و فاطمه اربابی نصرآبادی متخلص به (لیلی عاشق) شاعر و هنرمند توان یاب و صاحب نام کاشان و رونمایی از سردیس علینقی خان وزیری اثر امیر موحدان پیکره ساز، نقاش صاحب سبک و مینیاتوریست از دیگر بخش‌های مراسم بزرگداشت پدر موسیقی ایران است.

شرکت در این مراسم برای عموم علاقه‌مندان به هنر و موسیقی آزاد است.

علینقی وزیری (۱۷مهر ۱۲۶۵ - ۱۸ شهریور ۱۳۵۸) نخستین موسیقیدان حرفه‌ای و پایه‌گذار موسیقی علمی و نظری در ایران و بنیانگذار جریان رنسانس موسیقی ایرانی، گشاینده درهای تجدد بر موسیقی ایران و به تعبیر آلدوس هاکسلی فیلسوف انسان‌گرا و نویسنده برجسته بریتانیایی «دلیر دنیای نو/ world new brave» ابرمردی که همزمان در حیاتش و اکنون که سال‌ها از خاموشی وی می‌گذرد، تصویر و تأثیر اندیشه‌ها، آرمان‌ها، عواطف ناب ناسیونالیستی و غیرت انسانیش در ابعاد موسیعی بر گستره هنرهای زیبا و فرهنگ موسیقی ایران که خود بنیانگذارش بود نمایان است.

وزیری با نبوغ هنری و بینش عمیق جامعه‌شناختی، درک ضرورت‌ها و نیازهای زمانه خود تحولی شگرف در نظام منفعل موسیقی ایرانی در عهد قاجار ایجاد کرد. مؤسس مدرسه عالی موسیقی به عنوان نخستین مرکز تخصصی آموزش اصولی و بنیادین موسیقی ایرانی، مؤسس نخستین هنرستان جامع موسیقی ملی و تعلیم و پرورش نخستین نسل از موسیقیدانان حرفه‌ای و جامع الشرایط موسیقی ملی ایران نوادری همچون روح الله خالقی، ابوالحسن صبا و مهدی برکشلی، اسماعیل مهرتاش، حسین سنجری، موسی خان معروفی، حسین گل گلاب و دیگر دردانه‌های بی‌جانشین از اقدامات این استاد فقید موسیقی است.

همچنین مؤسس کلوپ موزیکال به عنوان نخستین مرکز جامع و آکادمیک هنرهای زیبا و نخستین محفل رسمی روشنفکری در ایران، ساخت نخستین و تنها سمفونی ملی نفت ایران، از نخستین هنرمندان و روشنفکران پیشگام در تأسیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، نگارش و تألیف نخستین کتاب‌های متد و دستور آموزشی، هارمونی، زیبایی‌شناسی، تحلیل و نقد هنری در ایران، نگارنده نخستین کتاب جامع تئوری بنیادین موسیقی در ایران، مؤسس بنیاد رودکی به عنوان نخستین تالار نمایش موزیکال و اُپرا و سمفونیک ایران و خاورمیانه، تأسیس نخستین جایزه موسیقی ملی ایران از دیگر فعالیت‌های این هنرمند فقید موسیقی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha