نیویورک تایمز: احساسات ضداسرائیلی نسل جدید کارگران آمریکایی شدیدتر شده است

تهران- ایرنا- نیویورک تایمز اعلام کرد: در دهه‌های گذشته اتحادیه‌های کارگری و اصناف مختلف در آمریکا به شدت از رژیم اسرائیل حمایت کرده‌اند ولی نسل جدید کارگری در این کشور صداهای مخالف این حمایت سر داده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از این نشریه آمریکایی، با وجود دهه‌ها حمایت از سوی اتحادیه‌های کارگری و اصناف مختلف آمریکا نسبت به سیاست‌های حمایتی ایالات متحده از اسرائیل، تجمع کارگران آمریکایی روی پله‌های کتابخانه عمومی نیویورک برای حمایت از فلسطین این پیام را به همراه دارد که به تدریج قشرهای کارگری باید سیاست خود را تغییر دهند.

براندون مانسیلا یکی از رهبران اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی آمریکا نیز در جمع تظاهرکنندگان حامی فلسطین در نیویورک حاضر شد و خطاب به جمعیت از اتحادیه‌های صنفی بیشتری برای پیوستن به جمع آنها دعوت کرد.

در تجمع‌های کارگری علیه جنایات اسرائیل در نوار غزه که طی هفته‌های گذشته در شهرهای مختلف آمریکا برگزار شد، این پیام منعکس شده است که ظاهراً تغییری در جنبش کارگری آمریکا و روابطش با اسرائیل ایجاد شده است. رهبران اتحادیه‌های کارگری همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنند ولی کارگران خواستار حمایت نکردن از جنایات این رژیم هستند. در تظاهرات ۲۱ دسامبر سال گذشته نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر از کارگران آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین تجمعاتی برگزار کردند.

نیویورک تایمز می افزاید: در دهه‌های گذشته تقریباً همه اتحادیه‌های کارگری آمریکا حامی اسرائیل و اشغالگری این رژیم بودند ولی به نظر می‌رسد نسل جدید کارگران آمریکایی خواستار توقف جنگ در فلسطین هستند.

رهبران کارگری آمریکا همچنان از جنگ اسرائیل علیه حماس حمایت کرده و بیانیه‌هایی نیز در حمایت از اسرائیل صادر کردند ولی تجمعات کارگران نشان می‌دهد این بیانیه‌ها بدون هماهنگی آنها صادر شده است.

این تغییر آنچنان فاحش است که استوارت آپلبام، رئیس کمیته کار یهودیان و رئیس اتحادیه خرده‌فروشان آمریکا می‌گوید: تغییری در جامعه رخ داده است، و این در جنبش کارگری منعکس شده است.

بر اساس این گزارش، رابطه سنتی نزدیک اتحادیه‌های کارگری آمریکا با اسرائیل به سال‌های قبل از تاسیس این رژیم برمی‌گردد. در سال ۱۹۱۷، فدراسیون کار آمریکا قطعنامه‌ای در حمایت از اعلامیه بالفور در تاسیس اسرائیل تصویب و در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ میلادی میلیون‌ها دلار به این رژیم کمک کرد. پس از تأسیس [رژیم] اسرائیل در سال ۱۹۴۸، اتحادیه های آمریکایی با استفاده از پول صندوق‌های بازنشستگی شروع به سرمایه گذاری در اوراق این رژیم کردند. برخی نیز برای ساخت شهرک‌های یهودی نشین در سرزمین‌های اشغالی اقدام کردند. طبق داده‌های ارائه شده توسط جف شوهرکه (Jeff Schuhrke) مورخ دانشگاه امپایر استیت، تا سال ۱۹۹۴ حدود یکهزار و ۷۰۰ اتحادیه کارگری آمریکایی، یک میلیارد دلار در این اوراق سرمایه گذاری کرده بودند.

به گفته شوهرکه در واقع این سند معتبر است که اتحادیه‌های کارگری در آمریکا یکی از پایه‌های اصلی تاسیس اسرائیل بوده است. ولی در سال‌های گذشته حمایت‌های بی چون و چرای اصناف آمریکایی از اسرائیل موجب بروز اعتراض‌هایی در جمع کارگران و قشرهای پایین دست این اتحادیه‌ها شده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۹۴۹، همان سالی که اتحادیه بین‌المللی کارگران پوشاک زنان یک میلیون دلار اوراق قرضه اسرائیلی خرید، گروهی از اعضای آن، از اتحادیه خواستند از پناهندگان فلسطینی حمایت کند. در سال ۱۹۷۳، هزاران کارگر عرب آمریکایی در دیترویت در اعتراض به حمایت مالی اتحادیه‌های کارگری از اسرائیل، کار خود را برای مدت کوتاهی ترک کردند. در سال ۲۰۰۲، گروهی از اعضای اتحادیه‌های کارگری طوماری را در محکومیت حمایت رئیس جمهوری آمریکا از اسرائیل در کشور پخش کردند.

این گزارش می افزاید: از زمان آغاز بمباران اسراییل در نوار غزه، شکاف‌های عمیق‌تری در بین اعضای اتحادیه‌های کارگری در حمایت یا فقدان حمایت از اسرائیل ایجاد شده است. بعضی اتحادیه‌ها از اسرائیل حمایت کردند ولی تعداد قابل توجهی از کارگران نیز خواستار توقف جنگ هستند. بسیاری از رهبران اتحادیه‌ها در محکومیت جنایات اسرائیل استعفا کردند و بسیاری نیز خواستار تغییر سیاست اتحادیه‌های خود در حمایت از اسرائیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha