روایت پولیتیکو از دردسرهای عظیم بایدن در سیاست خارجی

تهران-ایرنا- تحولات در حوزه سیاست خارجی در اوکراین، ‌خاورمیانه و تایوان در هفته‌های اول سال نوی(میلادی) چشم‌انداز انتخاباتی جو بایدن، ‌رییس‌جمهوری آمریکا را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده و ادعای بایدن در مورد نقش آمریکا در مدیریت جهان را زیر سوال برد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پولیتیکو، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ‌سال ۲۰۲۴ را در شرایطی آغاز می‌کند که این کشور با مسائل عمده‌ای از جمله بحران مرزها و سیل مهاجران روبه‌رو بوده و بسیاری از رای‌دهندگان مسن او را غیرقابل قبول می‌دانند. با این حال مشکل اصلی بایدن نگرانی‌ها در حوزه سیاست خارجی است. تحولات خارجی به‌ویژه در اوکراین، خاورمیانه و تایوان می‌تواند به‌طور بالقوه سؤالات عمده‌ای در مورد نقش آمریکا در جهان ایجاد کند.
این گزارش افزود: اوکراین احتمالا شگفت‌انگیزترین چالش سال جدید را برای آمریکا به وجود می‌آورد. تقریباً دو سال پیش و در پی آغاز درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، بایدن و تیمش با بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی و همچنین تحریم‌های مالی و اقتصادی ویرانگر علیه روسیه ائتلافی تأثیرگذار در حمایت از اوکراین تشکیل دادند. با این حال، طی چند هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا دستاوردهای آمریکا برای اوکراین و اروپا در سال ۲۰۲۴ پایدار خواهند بود یا خیر.
در واشنگتن، مخالفت فزآینده جمهوری‌خواهان برای کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین، تلاش‌ها برای تصویب کمک‌های بیشتر را برای ماه‌ها متوقف کرده است. بایدن برای امسال بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک درخواست کرده بود اما کنگره اقدامی برای تصویب و عملی شدن آن انجام نداد. مذاکرات سنا برای مرتبط کردن کمک‌ها به اوکراین (و رژیم صهیونیستی) با تغییرات عمده در سیاست‌های ویژه مهاجرت در این کشور، تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است. همچنین هیچ قطعیتی وجود ندارد که هر بسته‌ای که از سنا به رهبری دموکرات‌ها مطرح شود برای رای‌گیری یا تصویب در مجلس تحت رهبری جمهوری‌خواهان تصویب شود. فرصت بایدن برای کمک به اوکراین رو به اتمام است. با شروع انتخابات مقدماتی در اواسط ژانویه، دونالد ترامپ، ممکن است نامزدی خود را به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در اوایل ماه جاری قطعی کند. جمهوری‌خواهان کنگره پس از آن قادر خواهند بود با نامزد پیشتاز ریاست‌جمهوری خود که مطمئنا کمک به اوکراین را متوقف می‌کند پیش بروند.
پولیتیکو در ادامه نوشت: ایالات متحده در کمک نظامی به اوکراین بسیار خاص عمل کرده است. بیش از نیمی از تمام کمک‌ها به اوکراین از آن سوی اقیانوس اطلس یعنی ایالات متحده بوده و اروپا موجودی و ظرفیت جبران کسری کمک‌های آمریکا را ندارد. اوکراین قطعاً از عواقب چنین کمبودی متضرر خواهد شد، زیرا توانایی این کشور برای حفظ خط مقدم خود و مقابله با حملات موشکی و پهپادی روسیه به‌طور حیاتی به حمایت مستمر آمریکا بستگی دارد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت جنگ اوکراین ممکن است در نیمه اول سال ۲۰۲۴ شکست بخورد.
اوکراین تنها چالش سیاست خارجی نیست که بایدن در اوایل سال جدید با آن روبرو است. موضوع چگونگی مواجهه با خاورمیانه و درگیری‌ها در این منطقه پس از حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه نیز وجود دارد. با وجود استقرار دو ناو هواپیمابر و ۲ هزار تفنگدار دریایی در منطقه و همچنین تشکیل یک کارگروه چند ملیتی به بهانه محافظت از کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ، خطر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه همچنان وجود دارد. در صورت تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه ممکن است درگیری‌ها در دیگر مناطق درگیری از جمله عراق، ‌سوریه و لبنان نیز تشدید شده و این کار را برای آمریکا که ادعا کرده بود از جنگ‌های منطقه‌ای در خاورمیانه جلوگیری می‌کند سخت‌تر خواهد کرد.

این مقاله به موضوع تایوان به‌عنوان یکی دیگر از چالش‌های پش روی بایدن در سیاست خارجی اشاره کرد. انتخابات ریاست جمهوری این کشور در اواسط ژانویه تعیین خواهد کرد که آیا بایدن با بحران بزرگ دیگری در اوایل سال جدید روبه رو خواهد شد یا خیر. لای چینگته، معاون رئیس‌جمهوری حزب پیشرو دموکراتیک (DPP) ماه‌ها است که در نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده و در صورت پیروزی او، پکن ممکن است واکنش نشان دهد. چین طرفداری از نامزدی "هو یو یی"، ‌دیگر نامزد انتخاباتی تایوان را پنهان نکرده و مدیریت چهار سال دیگر حکومت حزب حاکم این کشور ممکن است پکن را مجبور به واکنش کرده و در نتیجه واشنگتن را به دردسر بیندازد.
پولیتیکو در پایان نوشت :سیاست خارجی معمولاً بر نتایج انتخابات در ایالات متحده تأثیر نمی‌گذارد، اما هر یک از این بحران‌ها به تنهایی یک چالش مهم برای چشم‌انداز انتخاباتی بایدن خواهد بود. این در حالی است که بایدن باید به هر سه این بحران‌ها به‌طور همزمان پاسخگو باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha