۲۵ درصد صنف طلا و جواهر گیلان بر بستر سامانه تجارت فعالیت می کنند

رشت- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه ۲۵ درصد صنف طلا و جواهر گیلان بر بستر سامانه تجارت فعالیت می کنند، گفت: بیش از ۳۲۶ واحد صنفی طلا و جواهر هم اکنون در حال ثبت ورود و خروج فعالیت خود در سامانه جامع تجارت هستند.

به گزارش ایرنا، تیمور پورحیدری روز یکشنبه در نشستی به منظور تشریح ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت برای فعالان طلا و جواهر استان با حضورمدیرکل امور مالیاتی، رئیس اتاق اصناف رشت، رئیس بسیج اصناف و مدیران اتحادیه های طلا و جواهر استان، اظهار کرد: در استان هزار و ۲۹۰ واحد فعال در این صنف داریم که باید به این سامانه بپیوندند.

وی عنوان کرد: در راستای شفافیت امور تجاری گروه های کالایی بخشنامه حوزه طلا و جواهر؛ کلیه طلافروشان ملزم به انجام امور در سامانه جامع تجارت هستند ضمن آنکه این صنف ضوابط اختصاصی مربوط به فروش، خرید و حمل و نگهداری این گروه کالایی را آموزش خواهند دید.

وی ادامه داد: به استناد تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ثبت معاملات سکه و طلا و جواهر به صورت شفاف در سامانه جامع تجارت الزامی شده است؛ این طرح در سال گذشته باید اجرا می شد اما با توجه به شرایط خاص بازار طلا و جواهر مسکوت ماند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان تاکید کرد: کلیه روسای اتاق‌های اصناف و مدیران ادارات صمت شهرستان‌ها موظف به پیگیری ثبت نام این صنوف هستند چنانچه ابهامی در حین انجام فرایند باشد آموزش لازم توسط کارشناسان این اداره در استان انجام خواهد شد.

پورحیدری بر پرهیز از حواشی نادرست رسانه‌ای پیرامون موضوع تاکید کرد و افزود: این بخشنامه از ۲۶ مهر ماه همراه با ضوابط اختصاصی فلزات گرانبها سکه، طلا و جواهرات به سراسر کشور ابلاغ شده است و طبق قوانین جاری کشور در راستای شفافیت امور اقتصادی و جلوگیری از قاچاق بصورت یکسان اجرا خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان نیز در این نشت اظهار کرد: در شرایط فعلی میزان مبادلات تجاری طلای کشور بطور دقیق مشخص نیست؛ سامانه جامع تجارت نشان دهنده میزان موجودی و معاملات روزانه به صورت شفاف خواهد بود و چنانچه معامله ای خارج از بستر این سامانه انجام شود تخلف محسوب می‌شود.

رضا برهانی‌نیا با بیان اینکه ثبت ورود و خروج طلا و سکه به نفع فعالان این عرصه است، گفت: ممکن است اجرای این قانون در ابتدا با برخی مشکلات روبرو شود اما در نهایت به نفع سیستم اقتصادی کشور و کسب و کارهای مختلف خواهد بود.

وی افزود: درصد اخذ مالیات از این صنف تغییری نکرده و دریافت بیش از ۹ درصد مالیات شایعه است و هیچ افزایش نرخی در این خصوص اعلام نشده و دریافت مالیات ۲۵ درصد کذب محض است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha