هجوم جدایی‌طلبان به معبد هندوها در آمریکا و واکنش دولت هند

تهران- ایرنا- یک معبد هندو در نیوآرک، کالیفرنیا، توسط جدایی‌طلبان خالستانی مورد هجوم قرار گرفت، وزیر امور خارجه هند در واکنش به این رویداد گفت: نباید به افراط‌گرایان فضای چنین رفتارهایی داده شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، از ایندیا تودی، معبد هندوها در شهر نیوآرک کالیفرنیا با شعارهای جدای طلبان خالستان در آمریکا مخدوش شد.

بنیاد هندو آمریکایی در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصاویری از این رویداد خبر داد که معبد سوامی نارایان (Swaminarayan Mandir Vasana Sanstha) مورد هجوم خالستانی‌ها قرار گرفته و با اسپری شعارهایی علیه دولت هند و نارندرا مودی، نخست وزیر هند روی دیوار نوشته شده است.

این بنیاد تاکید کرد که این حادثه باید به عنوان جنایت مورد بررسی قرار گیرد و گفت که اداره پلیس نیوآرک و بخش حقوق مدنی وزارت دادگستری آمریکا از این وقایع باخبر شده اند.

سوبرامانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه هند درباره این حادثه گفت: نباید به افراط گرایان و جدایی طلبان فضای نشان دادن چنین رفتارهایی داده شود.

وی افزود: کنسولگری ما در کالیفرنیا به دولت و پلیس آمریکا شکایت کرده و تحقیقات در حال انجام است.

کنسولگری هند در سانفرانسیسکو نیز تخریب معبد سوامی نارایان را محکوم کرد و گفت: مقامات آمریکا را برای تحقیقات سریع و اقدام جدی علیه مهاجمان تحت فشار قرار داده است.

سرکنسول هند در ایکس نوشت: ما به شدت تخریب معبد سوامی نارایان در نیوآرک، کالیفرنیا با گرافیتی ضد هندی را محکوم می کنیم. این حادثه احساسات جامعه هندی را جریحه دار کرده است. ما برای تحقیقات سریع و اقدام سریع علیه خرابکاران توسط مقامات آمریکایی در این مورد پیگیر خواهیم بود.

این اولین بار نیست که یک معبد هندو در آمریکا تخریب می شود و چنین حوادثی قبلاً در این کشور و همچنین در کانادا همسایه رخ داده است.

اخیراً معبدی دیگری در شهر سوری کانادا در نیمه های شب توسط افراط گرایان تخریب شد.

به گزارش ایرنا، در ماه های گذشته مقامات آمریکا، نقشه ترور گورپاتوانت سینگ پانون، رهبر گروه «سیک ها برای عدالت» (SFJ) (که فعالیت آن در هند ممنوع است) را خنثی و نگرانی هایی درباره این موضوع را با دولت هند مطرح کرده اند.

آمریکا یکی از مقامات هند را به اتهام دست داشتن در این نقشه مورد تعقیب قرار داد و این اقدام با واکنش دیپلماتیک هند مواجه شد که قول تحقیق درباره این موضوع را به دولت آمریکا داد.

گزارش رسانه ها در مورد توطئه ادعایی برای کشتن پانون حدود دو ماه پس از آن منتشر شد که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در ماه سپتامبر ادعا کرد که ارتباط بالقوه ای بین ماموران دولت هند و قتل یکی دیگر از رهبران خالستانی، هاردیپ سینگ نیجار، که در این کشور کشته شد، وجود دارد.

هند به شدت این اتهامات را رد و آن را ادعای بیهوده توصیف کرد، روابط هند و کانادا پس از این اتهام به سرعت بدتر شد زیرا هر دو طرف یک دیپلمات ارشد را اخراج کردند و هند ارائه خدمات ویزا را برای اتباع کانادا به حالت تعلیق درآورد.

هند به دنبال برابری در حضور دیپلماتیک متقابل بود و کانادا را مجبور کرد ۴۱ دیپلمات خود را از هندوستان خارج کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha