فعالیت مخالفان دولت هند در کانادا مانعی بر سر روابط دو کشور

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه هند با اشاره به فعالیت برخی گروه‌های مخالف دولت کشورش در کانادا از جمله جدایی‌طلبان موسوم به «خالستانی»، گفت: سیاست کانادا مبنی بر اجازه فعالیت این گروه‌ها در خاک آن کشور بر روابط میان دهلی‌نو و اوتاوا تأثیر می‌گذارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از اخبار بین‌المللی آسیا، سوبرامانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه هند اظهار داشت: مساله اصلی این واقعیت است که در سیاست کانادا، به نیروهای خالستانی فضای زیادی داده شده است و آنها اجازه دارند در فعالیت هایی که به نظر من به روابط دو کشور آسیب می زند، فعالیت کنند، این موضوع به وضوح نه به نفع هند و نه به نفع کانادا است.

جایشنکار با بیان اینکه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو ارتباطی با موضوع جدایی‌طلب کشته شده در کانادا نداشت، گفت: مسئله خالستان جدید نیست. مسئله خالستان سال‌هاست که وجود دارد.

روابط دیپلماتیک بین هند و کانادا به دلیل تهدید جدایی‌طلبان طرفدار خالستان در کانادا که دیپلمات های هندی مستقر در این کشور را تهدید می کند، به پایین ترین سطح خود رسیده است.

در سپتامبر سال گذشته (شهریور ۱۴۰۱)، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در مجلس عوام این کشور ادعایی را مطرح کرد مبنی بر اینکه اطلاعات معتبری وجود دارد که دولت هند را به مرگ سیک جدایی طلب هاردیپ سینگ نیجار مرتبط می کند.

هند صریحا این اتهامات را رد کرد و آنها را پوچ و با انگیزه سیاسی خواند.

به گزارش ایرنا، در ماه اکتبر (آبان) مقامات آمریکا، نقشه ترور گورپاتوانت سینگ پانون، رهبر گروه «سیک ها برای عدالت» (SFJ) (که فعالیت آن در هند ممنوع است) را خنثی و نگرانی هایی درباره این موضوع را با دولت هند مطرح کرده اند.

گزارش رسانه ها در مورد توطئه ادعایی برای کشتن پانون حدود دو ماه پس از آن منتشر شد که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در ماه سپتامبر ادعا کرد که ارتباط بالقوه ای بین ماموران دولت هند و قتل یکی دیگر از رهبران خالستانی، هاردیپ سینگ نیجار، که در این کشور کشته شد، وجود دارد.

هند به شدت این اتهامات را رد و آن را ادعای بیهوده توصیف کرد، روابط هند و کانادا پس از این اتهام به سرعت بدتر شد زیرا هر دو طرف یک دیپلمات ارشد را اخراج کردند و هند ارائه خدمات ویزا را برای اتباع کانادا به حالت تعلیق درآورد.

هند به دنبال برابری در حضور دیپلماتیک متقابل بود و کانادا را مجبور کرد ۴۱ دیپلمات خود را از کشور خارج کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر به دهلی نو، از هند خواست تا در تحقیقات خود در مورد قتل نیجار با کانادا همکاری کند تا دو کشور بتوانند اختلافات خود را در این زمینه به شیوه ای همکاری حل کنند.

چند روز پس از ادعاهای ترودو در ماه سپتامبر، هند به طور موقت صدور ویزا برای شهروندان کانادایی را به حالت تعلیق درآورد و از اتاوا خواست تا حضور دیپلماتیک خود را در این کشور کاهش دهد تا از برابری اطمینان حاصل شود.

هند دو ماه پیش، بیش از یک ماه پس از تعلیق، برخی از خدمات ویزا در کانادا را از سر گرفت.

هند جدایی‌طلبان خالستان را مانع روابط دهلی‌نو و کانادا دانست

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha