تداوم تیرگی روابط هند با آمریکای شمالی

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۰۸
کد خبر: 85466254
تداوم تیرگی روابط هند با آمریکای شمالی

تهران- ایرنا- تیرگی روابط میان هند و آمریکای شمالی ادامه دارد و وزیر امور خارجه هند در واکنش به اتهام بیگانه‌هراسی از سوی رئیس جمهور آمریکا آن را رد کرد و پس از دستگیری سه تبعه هندی در کانادا خواستار توضیحات بیشتر از سوی دولت اتاوا شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای خبری شبکه تلویزیونی دهلی‌نو، در ادامه چالش‌ها در روابط هند و کانادا، وزیر امور خارجه هند روز شنبه گفت: هند منتظر خواهد ماند تا پلیس کانادا اطلاعاتی را در مورد سه مرد هندی که سال گذشته دستگیر و به قتل یک تروریست خالستانی متهم کرده است، به اشتراک بگذارد.

روز جمعه پلیس کانادا اعلام کرد سه هندی را به خاطر قتل هاردیپ سینگ نیجار (سیک جدایی‌طلب ساکن کانادا) دستگیر کرده است و گفت: در حال بررسی است که آیا آنها با دولت هند ارتباط دارند یا خیر.

سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند گفت: اخبار دستگیری‌ها را دیده است و گفت که مظنونان ظاهراً هندی‌هایی هستند که سابقه عضویت در گروه های تروریستی را دارند و ما باید منتظر باشیم تا پلیس کانادا، اصل موضوع را به ما بگوید اما همانطور که گفتم، یکی از نگرانی‌های ما که به آنها گفته‌ایم این است که آنها به مجرمان سازمان‌یافته از هند، به‌ویژه از پنجاب اجازه داده‌اند در کانادا فعالیت کنند.

سانجی ورما، کمیسر عالی هند در کانادا، گفت: امیدوار است به‌روزرسانی‌های منظمی را از مقامات کانادایی در مورد سه هندی دستگیر شده دریافت کند.

وی افزود: من درک می کنم که دستگیری ها در نتیجه تحقیقات سازمان های مجری قانون مربوطه کانادا انجام شده است. این موضوع داخلی کانادا است و بنابراین ما هیچ نظری برای ارائه در این زمینه نداریم.

پلیس کانادا گفت: این سه نفر که همگی اتباع هند هستند، روز جمعه در شهر ادمونتون در آلبرتا دستگیر شدند.

نیجار، ۴۵ ساله، در ماه ژوئن سال گذشته (خرداد ۱۴۰۲) در خارج از گوردوارا در ساری، حومه ونکوور در میان جمعیت زیادی از سیک ها به ضرب گلوله کشته شد. چند ماه بعد، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، مدعی دخالت دولت هند در این قتل شد که بحران دیپلماتیک با دهلی نو را در پی داشت.

پیش از این وزیر امور خارجه هند اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را که مدعی شده بود چندین کشور از جمله هند به دلیل عدم استقبال از مهاجران «بیگانه هراس» هستند، رد کرد.

جایشنکار در گفت‌وگو با خبرگزاری اکونومیک تایمز هند تاکید کرد هند همیشه پذیرای مردم از جوامع مختلف بوده است.

رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود همچنین مدعی شد که اقتصاد هند متزلزل است و وضعیت خوبی ندارد در حالی که اقتصاد آمریکا در حال رشد است. وزیر امور خارجه هند این ادعاها را رد کرد.

جایشنکار در پاسخ به ادعای بیگانه هراسی گفت: هند همیشه یک کشور بسیار منحصر به فرد بوده است، من با استناد به تاریخ جهان می گویم هند جامعه ای بسیار باز بوده است و افراد مختلف از جوامع مختلف به هند می آیند.

جایشنکار با حمایت از تظاهرات ضد اسرائیلی در محوطه دانشگاه‌های آمریکا از رسانه‌های غربی به دلیل پوشش مغرضانه این رویدادها انتقاد کرد و گفت: این گزارش‌ها «بسیار ایدئولوژیک» است و اصلاً «عینی» نیست. این بخش از رسانه ها می خواهند روایت جهانی را شکل دهند و هند را نیز هدف قرار داده اند.

برای جلوگیری از پیامدهای دیپلماتیک سخنان بایدن که هند، ژاپن و سایر کشورها را «بیگانه هراس» توصیف کرد، کاخ سفید توضیحی در مورد منظور رئیس جمهور آمریکا صادر و بر «احترام» وی به متحدان و شرکای ژئوپلتیک تاکید کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که اظهارات رئیس جمهور آمریکا بخشی از پیامی گسترده تر است که بر قدرت ناشی از میراث مهاجران آمریکا تأکید می کند.

وی تاکید کرد: بایدن بر تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهایی مانند هند و ژاپن متمرکز و این امر در اقدامات او در سه سال گذشته مشهود است. بدیهی است که ما روابط قوی با هند و ژاپن داریم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha