واکنش رسمی هند به ادعای واشنگتن مبنی بر توطئه قتل یک سیک در خاک آمریکا

تهران- ایرنا- نخست وزیر هند گفت: اتهامات آمریکا درباره برنامه‌ریزی برای قتل یک جدایی‌طلب ساکن ایالات متحده را «بررسی» خواهد کرد اما این حوادث تاثیری بر روابط بین دو کشور نخواهد داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از هندوستان تایمز، نارندرا مودی در اولین واکنش رسمی به ادعای آمریکا مبنی بر دخالت یک کارمند دولت هند در توطئه قتل سیک جدایی طلب گورپاتوانت سینگ پانون، که ساکن آمریکا است، گفت: هند این اتهامات را «بررسی» خواهد کرد اما چند حادثه تأثیری بر روابط بین آمریکا و هند نخواهد داشت.

ماه گذشته، وزارت دادگستری آمریکا مدعی شد یک مقام دولت هند نقشه ناموفقی را برای ترور پانون در خاک آمریکا را هدایت کرده است. این وزارتخانه پس از این ادعا، اتهاماتی را علیه نیکیل گوپتا، تبعه هندی که متهم به برنامه ریزی برای قتل است، مطرح کرد.

مودی در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت: تعهد هند به حاکمیت قانون است. اگر کسی اطلاعاتی به ما بدهد، ما به طور قطع آن را بررسی می کنیم. اگر یکی از شهروندان ما کار خوب یا بدی انجام داده است، ما آماده بررسی آن هستیم. تعهد ما به حاکمیت قانون است.

وی درباره فعالیت‌های طرفداران تشکیل منطقه خالستان به عنوان یک منطقه کاملا سیک، اظهار داشت: هند به شدت نگران فعالیت‌های برخی گروه‌های افراطی مستقر در خارج از کشور است این عناصر تحت عنوان آزادی بیان به ارعاب و تحریکات خشونت‌آمیز دست زده اند.

وی در مورد روابط آمریکا و هند گفت: حمایت قوی دو سویه برای تقویت این روابط وجود دارد که نشانگر یک مشارکت قوی، رشد یافته و پایدار است.

نخست وزیر هند ادامه داد: همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم بخشی کلیدی از مشارکت ما است. من فکر نمی کنم مناسب باشد که چند حادثه را به روابط دیپلماتیک بین دو کشور ارتباط دهیم.

مودی در ادامه درباره روابط هند با دیگر کشورها بیان کرد: ما باید این واقعیت را بپذیریم که در عصر چندجانبه گرایی زندگی می کنیم. جهان به همه کشورها به یک اندازه وابسته است، این واقعیت ما را وادار می کند تا بدانیم که توافق مطلق در مورد همه موضوعات نمی تواند پیش نیاز همکاری باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha